Japp tiden e kommen för min comeback

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

Jag vann på lotteriet!!! 250000:- trisslott igår. Fick pengarna vid 8 imorse. Hahha. Jag beställde mig en eq 8 pro och en neq 6 pro, eq 8an ska stå hos morsan o farsan då de är mörkt som f** i hålanda o funderar på o bygga ett obs där. Sen fick det bli en skywatcher evostar 150ed apo dublett och 2 st evostar 72ed apo dubletter, en liten hos mig o stora och den andra lilla hos föräldrarna, köpte en off axis guider också men köpte nog fel guide kamera det blev visst en levenhauk planet camera istället hoppas den går o använda som guider annars får jag köpa en annan guider men autoguide e väl inget måste på eq8an väll? Köpte även en skywatcher 50ed med fpl 53 glas 242mm fokal rätt ok för widefield/ guide skulle jag tro. Någon flattener hitta jag inte så jag chansade på att en 80ed skulle passa så köpte en sådan också sen en massa andra saker Sen blev det två startrackers star adventurer pro en till mig en till morsan/farsan och ett tungt stativ First Horizon 8115
till dem så kan dom testa o fotografera himmlen med min 600d :) nu e de bara moddnig som saknas o en riktig guide camera senare en ccd monochrome och alla filter, dator har jag blev en baader hyperion 13mm för visuellt för barnen motor focuser och dielectrisk diagonal till alla teleskop :) glad man är nu hehe
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Juicy6 »

Grattis. Dags att ändra signaturen!
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

Juicy6 wrote:Grattis. Dags att ändra signaturen!
Yes :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by micke187 »

Grattis! Själv väntar man på att Pierre från lotto ska ringa ;)
Hade ja själv vunnit så mycket hade ja nog lagt en summa på en TAK refraktor :D
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by kribba »

Grattis!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

micke187 wrote:Grattis! Själv väntar man på att Pierre från lotto ska ringa ;)
Hade ja själv vunnit så mycket hade ja nog lagt en summa på en TAK refraktor :D
Vill ju inte direkt lägga 50 tusen på en refraktor nu direkt vill jobba mig upp med brännvidder o så, pengarna springer ju inte iväg eller jo
Detta har jag lagt än så länge :P
11.138,69 SEK
4.434,69 SEK
875,69 SEK
957,69 SEK
4.034,69 SEK
42.835,69 SEK
20.821,69 SEK
27.273,69 SEK
14.883,69 SEK


Totalt 99.981,83 tusen kroner :D

Men vill spara pengar ifall jag vill gå vidare med större brännvidd då man sitter på en eq8 borde det inte vara så svårt tror jag, då vill jag ju ha lite över för o köpa en ccd mono med filter hjul o alla filter R+G+B O3+S2+Ha :D har inte lust o lägga 30000 på en tak 85a nu lixom då har jag ju bara 120 tusen kvar :(

Tack @Kribba
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by megmar »

Kul du fått lite grann att investera med :good:
Skulle starkt rekommendera o spara en del till permanent obs!!! Så värt det :)
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

megmar wrote:Kul du fått lite grann att investera med :good:
Skulle starkt rekommendera o spara en del till permanent obs!!! Så värt det :)
ja det e tanken resten av utrustning ska gå på runt 60-80 tusen o obset 40-60 tusen :) kommer ju få ärva huset mina föräldrar bor i när dom går bort också så det e ju värt o lägga pengarna där :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

Va tyckte ni om mina val av tuber då? den dyraste 150ed:n kostade 20000 o den ska va bra o obsa med samt ta foto med minimal felkulör Evostar 72ed är väl inte lika bra den kostade knappt 3500 men den borde duga för widefield :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Martin F »

Spara lite pengar till en kraftfull dator och lite programvaror ;)
Och bränn för guds skull inte alla pengarna på en gång! Känn dig fram först, så att vet vad du vill ha och hur dina behov ser ut.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Robert Habolin »

grattis till vinsten!

jag skulle kanske chilla lite dock.. kanske inte bränna av allt direkt haha. om du har den budgeten, göra lite research på vad du verkligen vill ha...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Katarina H »

Grattis! Har du köpt via webben kan du ju alltid ångra dig inom 14 dagar (distansköp-lagen), sen vet jag ej om det gäller köp från utomlands..

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

Ja när jag insåg hur mkt man kan bränna av i denna hobbyn vände det sig i magen på mig :P men allt e köpt på faktura och allt kommer inte imorgon eller övermorgon förutom min neq6a och min ena 72ed :) så börjar väl i den änden o ser hur långt jag sträcker mig eller va säger ni? ditcha 150ed och eq8pro? bara köra startracker och neq 6 för dsoer i widefield!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Starfish »

Har även fortfarande inte bestämmt mig om jag vill modda min kamera eller ej :D vettefan hur den ska moddas o va som behövs en hel djungel det där
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Japp tiden e kommen för min comeback

Post by Jonas »

Grattis till vinsten!

Det är nog rätt bra grejer du beställt men du ska veta att EQ-8:an är en tung best - som dessutom är behäftad med kritik för att den inte alls har samma säkra driftegenskaper som EQ-6:an eller HEQ-5:an.
Med mindre än att du planerar ett riktigt tungt teleskop, skulle jag därför inte välja EQ-8:an.

Vad gäller de tuber du beställt, har jag inte någon erfarenhet av SW-tuberna. Bara WO 72:an och det är en bra liten tub. Ingen äkta APO men bra visuellt och inte helt oäven fotografiskt. Jag har själv några WO-tuber och de jag är mest nöjd med är astrografen Star-71 och FLT-98.

En liten "bortglömd" tub är GSO 6" R-C. Jag har en sådan och det är fantastiskt bra för astrofoto. Jag kör det vanligtvis med GSO:s dedikerade reducerare som gör att jag får punktformiga stjärnor vid f:6. "Just saying".

Om jag vore i dina kläder, skulle jag nog avboka det du kan avboka och sedan sätta dig ner och ta det lungnt. Sondera marknaden. Lyssna och läsa - för att sedan välja ut det som verkligen passar dig bäst och där du får mest valuta för pengarna.
Om det dessutom är astrofotografering du vill hålla på med, tillkommer ganska mycket kringutrustning.

Till sist vill jag ge dig ett tips på något jag tror är en riktigt bra utrustning. Glöm bara inte bort att priset är i danska kronor men att annonsen legat ute ett tag och säljaren kanske är öppen för ett hyfsat bud: https://forum.astronomisk.dk/forums/top ... ost-319299" onclick="window.open(this.href);return false; "Just saying"

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt