Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by ofranzen »

Hej,

Jag sitter och drömmer om något trevligt att fota med och vill ju helst slippa åka iväg hela tiden. Jag bor sydöst om Stockholm, rätt nära Tyresta, så jag vet ju att förhållandena är sisådär att börja med. Kollar jag https://www.lightpollutionmap.info" onclick="window.open(this.href);return false; så har jag på "VIIRS 2017" ett värde på knappt 12 på min tomt. Det är dessutom hyfsat med träd runtom så jag börjar ju undra om det någonsin kommer gå att fota hemma eller om jag ska satsa 100% på grejer som ska packas in i bil varje gång.

Vad säger ni? Hur lågt värde ljusföroreningarna "måste" man ha? Hur många grader får vara skymt av horisonten?

Tacksam för kloka tankar.

/Ola
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Miska »

Du har bättre förhållanden där du bor än vad jag har här. Bor själv i Alby, Botkyrka, men jag har trots ljusföroreningen här ute lyckats fota Orion utan problem.

Det är bara en rekommendation att man ska ha bäcksvart område att fota från, men med dagens samhälle så går det inte att hitta lämpliga ställen nära en utan man måste åka en bra bit bort för att få dessa förhållanden, vilket jag tycker är synd.

Lågbandsfilter brukar penetrera genom ljusföroreningen utan problem, om det är något av intresse. Sen finns det även andra filter för att kunna komma genom föroreningen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by kribba »

Jag plåtar oxå från Stockholms förort och har träd på tomten. Man får planera lite när man på året kan kan fånga olika objekt. Sen
är det ändå svårt ibland t.ex. ett lågt objekt som Orion kan jag max få i 75 min när det passerar mellan träd. Man kan då plåta
flera dagar och lägga ihop resultatet för bättre totaltid.
För ljusföroreningar har jag kommit fram till att det underlättar mycket med snabb optik ( lågt F-tal ) för att snabbare kunna samla in data
och lite grand övertrumfa föroreningarna.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Jonas »

Även jag bor i utkanten av en stad och har, enligt samma karta som du, ett värde på 25,76 på tomten där jag fotar.
Det går faktiskt alldeles utmärkt men jag använder nästan alltid ett ljusföroreningsfilter i strålgången på antingen objektiv eller teleskop.
Med filtret insatt, kan jag under bra förhållanden köra upp till 6 minuter långa exponeringar vid f:5. Utan filter, rör det sig om maximalt ca. 2 minuters exponeringar så det är stor skillnad.
I höst ska jag däremot börja fotografera med utrustning fast monterad hos en vän. Där är värdet 0,51!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Robert Habolin »

Jag fotade länge från min balkong i Solna.. rätt så ljust där :) smalbandsfilter tar bort i stort sett alla ljusföroreningar. ju "smalare" filter desto bättre. men då behöver du en CCD kamera med filterljul och då snackar vi ett minimum på typ 30000kr bara för kamera o filter om du inte hittar nån beggad. Så kanske inte är det första man köper.. och dessutom behöver man en hel del kunskap om fotoredigering bara att få ihop en bild.

sen går det som Jonas skriver oxo med Light Pollution filter, som finns i alla möjliga varianter även som Clip-in till EOS kameror. och de funkar alldeles utmärkt.

Sen är det trist med träd... men många objekt passerar över zenith och jorden snurrar ju, så finns alltid nått att fota! Så kör.. e mitt tips!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by kribba »

Jag tycker ändå att det funkar drägligt med smalbands filter i DSLR ( clip in filter ), då sen jag började med superpixel som debayer
metod i Pixinsigtht iallafall (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Robert Habolin »

ja det går ju förstås, bara bökigt att behöva byta filter o ta loss kamera mellan bilderna bara...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Miska »

Rätt dyr kamera du snackar om Robert. Vet att det räcker med ca 10k för att få en hyfsad mono där man kan utnyttja LRGB och OIII etc, beroende lite på vad man ska fota förstås också. Men tror inte att det går över 20k för en riktigt bra sådan. ZWO gör några riktigt bra kameror.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Martin F »

Miska wrote:Rätt dyr kamera du snackar om Robert. Vet att det räcker med ca 10k för att få en hyfsad mono där man kan utnyttja LRGB och OIII etc, beroende lite på vad man ska fota förstås också. Men tror inte att det går över 20k för en riktigt bra sådan. ZWO gör några riktigt bra kameror.
Inte om du ska ha filterhjul och filter med i priset. Då hamnar du ganska långt från 10 papp. Tror jag gav över 20 för min Zwo med filter och allt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Robert Habolin »

@Miska, precis som Martin skrev, med filterljul och full uppsättning filter så närmar man sig där. Framförallt från stan, för då behöver du rätt smala filter. helst Astrodon eller Astronmiks smalare varianter om du ska få bra signal.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Martin F »

Ja, ska man ha Astrodon så är det ju 6000 kr per smalbandsfilter! För minsta storleken! Hade tur som hittade ett för halva priset.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Robert Habolin »

jag behövde ha 36mm till min kamera, så de gick på 10000kr styck med frakt o tull... det sved haha!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by ofranzen »

Tänkte nog sätta ribban liiite lägre än filterhjul fullt med mångtusenfilter :) Börjar med befintlig EOS 50D och så får vi se vilken bana jag tar. Om det blir moddat hus med filter eller om det är CCD som lockar mer. Måste ju säga att att just modda livet ur ett kamerahus känns som typiskt något jag skulle kunna ge mig på.

Men, först ska det ju till något att fota genom.

Kul med all input hittills.

/Ola
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by kribba »

Har du inte ngt att fota med idag så rekommenderar jag varmt att du börjar med ett objektiv faktiskt till din EOS 50D.
Både Canon Ef 200mm f2.8L och Samyang 135mm f2 samlar ju in fotoner snabbare än ngt relativt billigt teleskop,
kräver inte guidning heller för den delen. Större ljusstarka objekt som M31, M42, M45, NGC7000 o.s.v kan nog
hålla dig sysselsatt nått år eller mer :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Robert Habolin »

+1 på Kribba. Helt rätt väg att börja på. Modda kameran, jag gjorde det själv med min gamla 450d, inte alls svårt finns tutorials på nätet!
sen slänger du in ett LP filter till Canon. Astronomik har bra! satsa på ett hyfsat stativ direkt, eq5-eq6. du har glädje av det sen...

R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop