En stor brist med AstroTrac är definitivt dess polsökare. Den är plastig och extremt svår och jobbig att kollimera ordentligt så att få till en vettig polinställning utan drift-alignment kan man glömma. Dessutom är det ju samma regler som alla andra monteringar, man får stå på knä och bryta nacken av sig för att få justera monteringen...
Jag har länge sneglat på PoleMaster (http://www.qhyccd.com/PoleMaster.html) och frågade tillverkaren i Kina om de hade några erfarenheter från AstroTrac användare. Det hade de inte men dock stort intresse. Efter ett par veckor mailade de mig och frågade om jag vill vara "referens" för AstroTrac för dem så jag slog till på det och fick en PoleMaster till ett lite rabatterat pris...
Nu har AstroTrac inte något "hål" i RA axeln som de flesta andra monteringar utan en arm som sticker ut ca. 20 cm som man kan rotera runt RA axeln. Armen är tyvärr inte helt 100% kollimerad mot axeln men min fungerar fint på ena sidan. Det är viktigt eftersom PoleMaster ska roteras 2x30 grader under polinställningen.
Jag har nu modifierat min AstroTrac Head så PoleMaster är monterad på RA axeln direkt istället.
Jag måste säga att PoleMaster levererar bättre än jag trodde!
Tyvärr har vädret varit vad det varit i Stockholmsområdet de senaste månaderna så jag har bara hunnit testa vid tre tillfällen och då med rätt risig seeing.
Mycket har hänt med mjukvaran och den är nu stabil och drivrutiner gick in utan problem (på både min Win8 och Win10 laptops). Engelskan i mjukvaran är nu också väldigt mycket bättre.
Manual behöver man egentligen inte, allt är väldigt enkelt och tydligt.
Efter att man fått in Polaris i vyn dubbelklickar man bara på Polaris och sen behöver man bara rotera ledstjärnorna i mjukvaran rätt, sen rotera PoleMaster 30 grader, rotera ledstjärnorna rätt igen och sen får man en grön och en röd cirkel som ska ligga på varann. Bara att justera ALT och AZ på monteringen så cirklarna ligger på varann.
Jag har som mest tidigare lyckats få runt 2 minuter med 400 mm. Nu kunde jag testa på 3,5 minuter utan problem. Tyvärr sprack 5 minuters testen p.g.a. moln men en alldeles tydlig förbättring mot vad jag någonsin lyckts tidigare.
Senaste gången tog det mig under 5 minuter att ha en mer eller mindre perfekt polinställning, det är imponerande tycker jag!

Mvh,
Anders