Kul med en ganska tidig bild på den kometen.
Vilken magnitud hadde den ungefär då du fotograferade?
73P/Schwassmann-Wachmann 3 - Lasse Lindh
Re: 73P/Schwassmann-Wachmann 3 - Lasse Lindh
Nice en komet....
hur har du lyckats fånga den ?
Kanske en dum fråga
men jag är nyfiken.
hur har du lyckats fånga den ?
Kanske en dum fråga

Den låg ungefär på magnitud 13. Tyvärr låg den mitt i ströljuset från centrala Lund. Kometen hittade jag genom att ställa in rätt position på teleskopet, inte genom att titta efter den.
Pojmanski lär dyka upp över horisonten nu i början av mars, Vore bra om man fick den innan fullmånen. I slutet av mars och under april blir den allt svagare.
Pojmanski lär dyka upp över horisonten nu i början av mars, Vore bra om man fick den innan fullmånen. I slutet av mars och under april blir den allt svagare.
Hälsningar
Lasse
Lasse
Asterioder är inget man tittar på/efter. De är ofta så ljussvaga, förutom ett tiotal av dom största, att det kräver en stjärnkarta som går ner i magnitud under den som asteroiden har och ställer höga krav på observationsvana och instrument. Asterioder är typiska fotobjekt, där man tar en lång rad exoneringar och sedan kan se hur asterioden rör sig mot bakgrunden av stjärnor. Beroende på deras omloppsbana, närheten till Jorden och ljusstyrka när dom passerar, så rör dom sig olika fort och är "synliga" olika länge. Vanligtvis så sträcker sig passagerna av kometer och asterioder över allt från en vecka till några månader.
Hälsningar
Lasse
Lasse