Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus och Neptunus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Efter Mars så riktade jag först teleskopet mot Uranus, diameter (3,6 bågsekunder) och sedan mot Neptunus (2,4 bågsekunder) där jag även tog några längre exponeringar för att få med månen Triton som jag sedan fällde in i grundbilden.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by kribba »

Du måste tillhöra världs eliten på det här med planetfoto (-: Fantastiskt att det går, är det en 8 tummare du kör med?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Fantastiskt fina bilder av Uranus och Neptunus. Speciellt Neptunusbilden är spektakulär, och du har lyckats otroligt bra med att fota Triton och få ihop denna måne med planeten.

Neptunus är svår, jag har själv försökt flera gånger men har aldrig lyckats får till mer än en liten blåaktig skiva. Dessutom så har jag aldrig lyckats använda mer än 2000 mm brännvidd med C8:an på Neptunus.

Fint fångat :good:

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Du måste tillhöra världs eliten på det här med planetfoto (-: Fantastiskt att det går, är det en 8 tummare du kör med?
Hej Kribba, jag kan nog inte hålla med dig men tack, jag är ändå smickrad :D
Ja det är en 8-tums Maksutov från OrionOptics UK, speciellt utvecklad och optimerad som mån- och planetteleskop.
Fantastiskt fina bilder av Uranus och Neptunus. Speciellt Neptunusbilden är spektakulär, och du har lyckats otroligt bra med att fota Triton och få ihop denna måne med planeten.

Neptunus är svår, jag har själv försökt flera gånger men har aldrig lyckats får till mer än en liten blåaktig skiva. Dessutom så har jag aldrig lyckats använda mer än 2000 mm brännvidd med C8:an på Neptunus.

Fint fångat :good:
Tack Torbjörn,

Ja, både Uranus och Neptunus är svåra objekt och de sväller gärna till dubbla storleken utan att det syns så man måste ha god koll på bildskalan.
De här bilderna var en liten uppvärmning då jag tänker fördjupa mig i dessa båda planeterna under hösten. Jag hoppas bl. a. kunna fånga lite albedo-strukturer på ytorna som kan påvisa deras rotationer med hjälp av detta teleskop. Får se hur det går :D

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Mästerliga bilder, som alltid från dig.

Blir lite nyfiken på hur mycket av utsträckningen på Uranus och Neptunus som motsvarar skivornas verkliga diameter. En del beror väl på överstrålning?

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Det är enkelt att ta reda på överstrålningens storlek vad gäller Neptunus, när Peters bild visar så tydligt Triton och en relativt skarp Neptunus. De yttersta planeterna lider alltid av kraftiga randfördunklingar som inget filter kan rå på.

Man går in på NASA/JPL Horizons, https://ssd.jpl.nasa.gov/horizons" onclick="window.open(this.href);return false; och kollar separationen mellan Neptunus och Triton vid den aktuella tidpunkten. Horizons anger att Neptunus vinkeldiameter var 2".36 och avståndet till Triton var 11".90. Jag mätte avstånden i mm på min bildskärm och fick till att Triton låg 3.9 Neptunus-diametrar ut. Det motsvarar att Neptunus diameter på Peters foto är 3".05. Alltså var överstrålningen 29%, eller bara 0".69 (bågsekunder). Inte illa fotat!

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Timo för uträkningen. av Neptunus :good:

Hans, jag gjorde nu en uträkning på Uranus och fann den vara i stort sett spot on om jag har räknat rätt.
Jag märkte tidigt när jag bara hade teleskopet till låns att det här verkligen har en väldigt begränsad överstrålning då jag lyckades fånga Sirius B på första försöket och det efter "bäst före datum", och efter att ha testat/misslyckats med olika tekniker i 5 år.
Sedan är det ju upp till att inte ställa till det med bildbehandlingen men jag körde ungefär samma behandling på Uranus och Neptunus som för Mars så jag hoppas att den är korrekt.

Uranus och Neptunus har legat relativt lågt på himmeln under ett antal år. Men tiden går och även om de rör sig långsamt hamnar de nu på 24° respektive 42° vilket gör dem betydligt lättare att fånga så jag ser fram emot en spännande höst med dessa gasjättar.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Angående Sirius B och dess synlighet. Det råder stor förvirring speciellt i USA där de tror att Sirius B är en fältstjärna ungefär 60" ifrån! De dumma amerikanarna (fake news) påstår i CloudyNights att de kan se Sirius B med 50mm apertur och 60x. Hejsan tjena! Jag lyckades urskilja Sirius B med (ganska) stor svårighet i februari 2016 med min 10-tums Dobson och 250x från Outback. Stjärnan som amerikanarna (och många fler) är bara en fältstjärna och absolut inte Sirius B. Det kunde Peter mäta upp för några år sedan. Det är tråkigt att förstöra deras världsbild

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ja, jag tycker att det har varit ett stort problem för varje gång någon har misstagit sig på fältstjärnan och påstår sig ha fotograferat Sirius B så blir det snabbt en ny referens för efterföljare. För några år sedan var det en kanadensare som felaktigt ansåg sig ha lyckats ganska enkelt varpå en landsman till och med lyckades fotografera den med en handhållen mobiltelefon framför okularet.
Jag har kontaktat några genom åren men aldrig fått någon respons då det nog smärtar att erkänna att det var fel stjärna efter att ha fått många tummen upp.
Det kommer förhoppningsvis att fasas ut om några år då Sirius B vandrar vidare och vinkelavvikelsen blir för påtaglig.

Själv har jag har en liten förhoppning att också kunna observera Sirius B visuellt under kommande säsong.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild på Uranus fotograferad den 27:e på småtimmarna med C9,25 EdgeHD i primärfokus på 2.350 mm och Canon Eos5DMk4.
Månarna är exponerade 15 sek @ 1.600 Iso och Uranus 0,5 sek @ 200 Iso och sedan hopslagna i Photoshop.

/*Peter R
_MG_6112x6 Uranus-03XXH Crop.jpg
_MG_6112x6 Uranus-03XXH Crop.jpg (55.55 KiB) Viewed 4108 times
_MG_6112x6 Uranus-02XXH annot.jpg
_MG_6112x6 Uranus-02XXH annot.jpg (61.43 KiB) Viewed 4108 times
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Du överträffar dig själv Peter :D Det här var verkligen trevliga saker, en riktigt härlig bild av Uranus med fyra månar.

Det kliar i fingrarna på mig att testa nu under hösten med min Sony A6000 och C8:an och se vad som går att åstadkomma. Uranus och Neptunus ligger ju ganska skapligt till vad gäller höjd över horisonten.

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Uranus och Neptunus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Torbjörn,
kul om du också kommer igång med dessa avlägsna gasjättar :D
Med tanke på att du och Johan Warell har lyckats fånga detaljer på Ganymedes så kanske du kan lyckas med att upplösa albedo strukturer på ytan av båda planeterna men det kräver troligtvis monokamera och IR filter samt bra seeing. Jag kommer att göra flera försök nu under hösten.
Det görs regelbundet från sydligare breddgrader men sällan med 8", det är oftast med C14 eller större, men jag är säker på att det ska gå med rätt teknik.

/*Peter R

Return to “Bilder”