M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 - annan version M31
Exponering:
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Annan version som är mörkare, men jag gillar mer den första...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by skafar65 »

Hej Mattias

Riktigt, riktigt snyggt! Fantastiska detaljer! Snygga och färgrika stjärnor! Gott o se! Den där tuben kan verkligen leverera!

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by Timo »

Grattis, nu är monteringen invigd !
Följningen ser bra ut och som du säger så snabbar 2 kameror upp det hela.
Bilden är helt OK fast måne och dålig seeing men jag saknar det blåa skenet i spiralarmarnas HII regioner med sina unga heta stjärnor.
Skall bli en rolig höst med många bilder att titta på om vi alla kommer igång med fotograferandet :)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by Starsoft »

Jag tror min smak ligger mellan den första och den här bilden, den här tycker jag känns lite väl mörk men det kanske beror på min bildskärm.
jag saknar det blåa skenet i spiralarmarnas HII regioner med sina unga heta stjärnor
Det tror jag är ett "moddad EOS" fenomen, jag lyckades aldrig bli nöjd med den blå färgen när jag körde med min moddade EOS300D och jag tycker man kan se på astrobilder som ligger på nätet att dom har en lite brunaktig ton och dåligt med krispiga blå Gendler-stjärnor när dom är tagna med moddade Canon DSLR.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by Timo »

Ja, så kanske det är Anders.
Men med min omoddade 350D har jag för mig att de blå slöjorna i ex. Plejaderna framträdde bra. (Det var längesen jag använde den)
Det ändras kanske vid moddning av kameran.
Timo
jag saknar det blåa skenet i spiralarmarnas HII regioner med sina unga heta stjärnor
Det tror jag är ett "moddad EOS" fenomen, jag lyckades aldrig bli nöjd med den blå färgen när jag körde med min moddade EOS300D och jag tycker man kan se på astrobilder som ligger på nätet att dom har en lite brunaktig ton och dåligt med krispiga blå Gendler-stjärnor när dom är tagna med moddade Canon DSLR.

Anders[/quote]
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by Starsoft »

Man kan ju tycka att det borde gå att bildbehandla fram en godtycklig färgbalans i PS men jag med mitt begränsade intresse för bildbehandling lyckades aldrig få fart på den blå kanalen. Innan kameran var moddad så vill jag minnas att färgbalansen var bättre som Timo säger men då blev det dåligt med rött i stället.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by Timo »

Jadå, man kan trixa till det.
Men man bör gå andra vägar än "bara" använda saturering för det blir väldigt fort översaturerat och det ser ännu värre ut då enligt min mening.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by gost »

Otroligt häftig bild Mattias! Jag ser verkligen fram emot att se vad som kommer ut ur dig och dina prylar.

Måste nog testa det där med dubbla kameror. Frågan är hur stor skillnad det kan vara på sensorerna? Jag har en Meade DSI Pro II på 752 x 582 pixels. Om jag tex. kör den på min lilla Megrez och en Nikon kamera med 7, 10 eller 12Mp (Beroende på vilket hus jag väljer) på min reflektor så kanske det ger ungefär samma utsnitt. Måste kolla det.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

gost wrote:Otroligt häftig bild Mattias! Jag ser verkligen fram emot att se vad som kommer ut ur dig och dina prylar.

Måste nog testa det där med dubbla kameror. Frågan är hur stor skillnad det kan vara på sensorerna? Jag har en Meade DSI Pro II på 752 x 582 pixels. Om jag tex. kör den på min lilla Megrez och en Nikon kamera med 7, 10 eller 12Mp (Beroende på vilket hus jag väljer) på min reflektor så kanske det ger ungefär samma utsnitt. Måste kolla det.
Jag tror det spelar mindre roll på storleken mellan chipen - så länge som L förblir oförändrad i storlek.
Min RGB bild blurar jag hårt oavsett för att få bort brus, kolla bara på RGB datan för bilden i den tråd.
All skärpa ligger i L datan oavsett.

I övrigt så är min RGB data väldigt brun och kräver mycket pill i PS, är kanske lätt på M31, men säkert inte lika "lätt" på en röd nebulosa.
Jag har sett att många kalibrerar mot en stjärna som dom vet exakt färgen på, men detta har jag inte riktigt fått snits på då detta mest fixar balansen i högdagrarna.
Jag skall prova utan CLS filtret (bara UV istället), jag tror det blir lättare även om man får lite mer ljusföroreningar.
Jag tror också min flat ljusplatta kan vara ett litet problem då flatsen är väldigt blåa.

Tackar även för den konstruktiva kritiken
-
Attachments
rgb.jpg
rgb.jpg (48.36 KiB) Viewed 4890 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by gost »

Intressant. Men ditt bildutsnitt är ungefär likvärdigt? Har räknat lite på mina prylar och refraktorn med DSI II kameran och reflektorn med 2x barlow + nikon D300 ger i princip identiskt utsnitt av himlen. Skall göra ett test nästa klara kväll. Lär dröja, här vägrar molnen försvinna :(
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Faktum är att det är en fördel om RGB chipet är större rent praktisk - då slipper man vara petnoga när man alignar chipen/teleskopen så dom pekar på samma objekt och är vridna rätt.

Man skall också ha klart för sig att flex och inte minst fokusering försvårar en fotosession när man har två teleskop + alla sladdar... :shock:
Dessuton är inte bildbehandling direkt enklare - men kul tycker jag.

Det kommer ta mer tid till första exponering, men sen tjänar man 100% för varje minut man fotar.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by Morgan »

Otroligt detaljrik bild du har fått fram och min smak lutar mot den här versionen då jag är svag för bilder med dynamik med 3D känsla.
Jag önskar att lag också kunde lyckas få fram en så pass fin bild någon gång i framtiden då jag behärskar astrofotografering lite bättre.

En liten fundering på bilden är om man tittar riktigt noga så syns det flera tunna små sträck som går snett från höger nedre kant till vänster i bild. Vad är det eller vad beror beror det på?

//Morgan
// Morgan
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Troligen satelitspår som inte försvunnit i stackningen (om du menar de långa), menar du de korta är det sannolikt kosmiskstrålning som träffat chipet - och inte heller de försvunnit i stackningen.
Sen kan det vara fel på Darks eller flats... jag vet inte exakt vad du menar - men nått av det nämnda bör det vara.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M31 - annan version M31 - Mattias Klasson

Post by Morgan »

Det var de små korta jag syftade på, tack för ditt svar.

//Morgan
// Morgan

Return to “Bilder”