Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by Hans Bengtsson »

Här är dagens astro-quiz:

På denna karta ...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cepheus ... us_IAU.svg" onclick="window.open(this.href);return false;

... ser man att Cepheus i södra delen har en till synes omotiverad liten flik ner mot Lacerta. Varför?

Liknande oregelbundenheter i stjärnbildsgränser finns på många andra ställen på himlen, och orsakerna i dessa fall är analoga med Cepheus-fallet.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by Katarina H »

Nä jag fattar inte varför och jag hoppas svaret kommer snabbare än "bildgåta 8" i Amatörastronomins historia då det begav sig...

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by timokarhula »

Det kanske finns något objekt inom fliken som av tradition hade räknats in i Cepheus och för att få behålla stjärnbildskapet fick man utöka Cepheus med en flik mot Lacerta?

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by DHEB »

Bra fråga. Det stämmer att sådana oregelbundenheter är vanliga.

Jag tycker iaf att fliken vid gränsen mot Cygnus är ännu konstigare ...
Screenshot_2018-08-14_19-34-16.png
Där ligger t.ex. NGC6946 "Fireworks Galaxy", bokstavligen i mitten av gränsen ...
Screenshot_2018-08-14_2.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by DHEB »

timokarhula wrote:Det kanske finns något objekt inom fliken som av tradition hade räknats in i Cepheus och för att få behålla stjärnbildskapet fick man utöka Cepheus med en flik mot Lacerta?
Det är mycket möjligt. Bra hypotes.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by Hans Bengtsson »

Timo är inne på rätt spår. Vilket objekt handlar det om i detta fall?

Ledtråd:
Har man sagt A får man säga B.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by ThomasK »

Nu blev det lätt. Variabeln AB Cep ligger i det området. Gissar att variabler är den vanligaste orsaken till de till oregelbundna och till synes omotiverade gränserna.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by Hans Bengtsson »

Mitt i prick!

Den belgiske astronomen Delporte fick av IAU i uppdrag att exakt definiera stjärnbildernas utsträckning, resultatet stod klart 1930. Man kan säga att stjärnbilderna då övergick från att vara stjärnfigurer till att bli områden på himlen.

I Delportes uppdrag ingick att se till så att objekt som hade namn knutna till en stjärnbild verkligen hamnade i rätt stjärnbild. Det fanns ju vid denna tid mängder av kända variabler som låg i gränsområden där det var lite hugget som stucket vilken stjärnbild som skulle väljas. Delporte fick därför ibland zick-zacka sig fram, åka slalom, när han skulle bestämma gränserna. Det gällde ju att varje namngiven variabel hamnade rätt. Många små utbuktningar i stjärnbilderna blev det, och allt var variablernas fel.

AB Cephei upptäcktes av Hoffmeister, publiceringen gjordes 1929 i Astronomische Nachrichten. Namnet AB Cep hade inte bestämts när Delporte året efter presenterade sitt arbete, men Hoffmeister hade angett Cepheus som stjärnbild. Och det räckte för att Delporte skulle ge Cepheus en flik söderut.

Att jag valde just denna flik för att illustrera frågan beror på att det år 1971 flammade upp en nova där, den kallades först Nova Cephei 1971 och senare IV Cephei. Fram till dess tror jag inte att jag hade närmare reflekterat över alla små konstiga avvikelser i de "naturliga" stjärnbildsgränserna. Men då kände jag mig tvungen att kolla upp varför novan hamnade i Cepheus och inte i Lacerta. Och hittade efter ett tag svaret.

Delporte gjorde ett noggrant och bra jobb. Bara ett fåtal variabler hamnade fel, det mest kända exemplet är T Leonis där han drog gränsen mot Virgo på fel sida. Men på senare tid har det hela rättats till, och T Leonis har bytt namn till QZ Virginis.

Edit:

När det gäller den spektakulära nordliga smala utlöparen i Cygnus, så är BX Cygni ensam bov i dramat. Den upptäcktes på Heidelberg-plåtar av Max Wolf 1920, och trots att den ligger på deklination 61.3 grader (J2000.0) så placerades den alltså i Cygnus. Ingen annanstans går Cygnus norr om 60 grader! Där fick Delporte säkert lite huvudbry.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Astro-quiz: stjärnbildsgränser

Post by Katarina H »

Lysande! Du kan konsten att berätta på ett sånt underhållande sätt dessutom!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Allmänt”