Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by ragge »

Martin, jag hittade den här gamla tråden som tydligen är aktuell fortfarande. Sensorn ser ut att sitta lite "för nära" på vänster sida, och lite "för långt bak" på höger sida relativt den färdiga bilden som du visar här (men det blir precis tvärt om i kameran eftersom bilden där är upp och ned samt bakfram). Med andra ord, om du kan flexa lite så att kamerans högra sida (sett bakifrån) kommer längre bak så borde det bli bättre. Jag hade nog testat att dra fast "foten" som kameran sitter i ordentligt hårt i vixenskenan, och därefter pressa objektivet lite lätt åt vänster med tubringens skruvar. Det behövs så lite för att göra skillnad och det finns alltid lite spel här och där.

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by ragge »

@Martin F,

En ev rättelse bara. Jag tänkte på systemkamera när jag nämnde att man får åtgärda motsatt sida jämfört med vad som syns på bilden. En systemkamera visar ju en "rättvänd" bild trots att den optiska (projicerade) bilden på sensorn inte är det. Men en dedikerad astrokamera kanske fungerar annorlunda, vilket är lätt att kolla upp i förväg.

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Martin F »

ragge wrote:@Martin F,

En ev rättelse bara. Jag tänkte på systemkamera när jag nämnde att man får åtgärda motsatt sida jämfört med vad som syns på bilden. En systemkamera visar ju en "rättvänd" bild trots att den optiska (projicerade) bilden på sensorn inte är det. Men en dedikerad astrokamera kanske fungerar annorlunda, vilket är lätt att kolla upp i förväg.

Ragnar
Stort tack för hjälpen! Jag håller fortfarande på att brottas med detta. Kameran har varit inne för justering och är bättre men kanske inte helt bra. Tester pågår, bland annat med hjälp av en likadan lånad kamera :)