NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan
Exponering:
Fotograf: Kribba
Teleskop: Canon Ef 200 f2,8
Kamera: Canon 600D moddad
Kommentar: Nu är man igång igen (-:
Mycket nytt att testa ut, ny moddad Canon 600D
+ Ef 200mm 2,8 + Ha filter. Gårdagskvällen bjöd
på bra väder. Dock blev det aldrig helt mörkt ( dröjer väl ett par veckor till i Stockholm ).
Som Habolin tidigare raporterat verkar dock Ha filter fungera nu. Blev en bild
iallafall på Trump landet (-:
Hade mycket problem med dagg, brukar aldrig
ha det annars, men nu i tropiska natten fick jag torka objektivet var tionde minut.
Canon Ef 200mm känns som en höjdare, ska
bli kul att fortsätta utforska det under året.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by kribba »

RGB + Ha versionen
Attachments
7000rgb.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by ragge »

Ser fint ut ! :good:
Kompositionen (framingen) är perfekt, följningen likaså och snygg bildbehandling. Dock ser det ut att vara lite kromatisk aberration, vilket ev kan minskas med lite trix i bildbehandlingen.

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Tack Ragge!
Tror kromatiska aberrationen kommer av att jag inte lyckats matcha in ( manuellt ) Ha kanalen helt med R ser jag nu ( är en 50/50 mix nu R/Ha ).
Positionen ändrades ju ngt då jag var tvungen att skruva av objektivet för att kunna pilla ut clip in filtret. Nån som har nått smart tips
för att aligna kanaler som har lite olika position ( Photoshop och/eller Pixinsight ) så det blir helt exakt ?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by ragge »

Aha, det är manuellt alignade bilder där innehållet är lite förskjutet. För länge sedan använde jag PS Edit/Auto Align Layers men den funkade bara ibland. Men testa det. Sedan köpte jag Registar, och den är suveränt bra på detta.

/Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Registar verkar som det jag skulle behöva (ska kolla in PS align oxå). 179 friska $. Som så många sagt tidigare, dyr hobby detta, men det är väl
bara blunda och se glad ut (-:
Nackdelen är väl att det verkar vara en Windows mjukvara. Har visserligen tillgång till Windows, men försöker göra efterbearbetningen i Mac.
Känns som det borde gå och fixa detta i Pixinsight. Skulle nästan vara konstigt om det inte gick med tanke på hur tekniskt avancerat det är.
Men det finns ju ingen riktig manual. Har boken " Inside Pixinsight" . Den är bra, men tar inte upp allt känns det som. Har lärt mig lika mycket
via youtube videos. Just ordningsföljden mellan verktygen och den myriad av inställningar som finns är svårt att överblicka.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by Robert Habolin »

snyggt!

en aning "suddig" skulle kunna bli skarpare med lite mer exp tid.. och kanske mindre dagg.. :) vet hur subbarna brukar se ut fuktiga kvällar.

själv har vi kanonväder för foto, men min SBIG kamera la av för några dagar sen, fläkt stendöd o lite andra grejer.. så får skicka den till Kalifornien för lagning.. där gick den säsongen :(

undrar hur länge det tar..

edit ang align.

bara separera alla kanaler r-g-b-ha osv och aligna dom i Pixinsight! precis som när du gör en vanlig star alignment... och har du inte gjort det så heter processen just Star alignment. bara skicka in alla bilderna i den o tryck på kör. den misslyckas aldrig. riktigt bra. sen slänger du ihop det sen igen i PIX eller PS va som e enklast.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Tråkigt och höra om kameran! Trodde SBIG var en av dom drifttåligaste grejerna.
Jo, fick bara 1 1/2 timme med någorlunda mörker o sen daggen. Men kul att se att smalband funkar i ljusförorenade miljöer,
lovar gott inför hösten om vädret är med oss...

Ska kolla detta med att separera kanaler, är lite nytt område för mig som bara jobbat med vanliga RGB DSLR bilder tidigare,
men nöjet är ju att lära sig längs resan (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by Martin F »

Snyggt! Som Robert nämnde så splittar du kanalerna och alignar du dem var och en mot Ha-kanalen. Alternativt så kan man aligna Ha mot RGB-bilden men det blir inte lika bra.

Robert, jag lider med dig. Tappade förra säsongen pga kamerastrul och denna säsong ser ut att gå samma väg... börjat ledsna nu.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by ragge »

@Robert Habolin Tråkigt att höra. Har du någon dslr att köra med under väntetiden ? Inte fel att hålla grejorna igång.
@Martin F Vad är problemet (kanske hjälpen finns här på forumet) ? Kan vara värt en egen tråd.
Kribba, sorry för trådkapningen.

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Det är lugnt ! Hoppas ni får igång era kameror!
Det är ju rätt dyra grejer oxå SBIG, inget man
köper beggat på blocket för ett par tusingar
direkt. Hur vanligt är det igentligen med
att astro kamerorna strular? Har haft många
DSLR genom åren som jämförelse, men aldrig hittills haft
nån som gått sönder ( ta i trä ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by Martin F »

@ragge Jag vill inte kapa tråden mer. Skapar kanske en egen (även om jag hade en när problemen först uppstod). Jag får missformade stjärnor i hörnen, på ett sätt som tyder på tiltad sensor. Har haft kameran inne för justering men det blev inte bra ändå. Ska eventuellt få låna en likadan, för att kunna utesluta fel på övriga komponenter.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by Robert Habolin »

@ragge tyvärr inte... får hoppas på att dom e snabba över atlanten.. :)

synd nu när det är så bra väder. Kameran funkar, men kylningen går bara på halvfart då fläkten är paj, så kanske jag fotar lite ändå och ser om det funkar, lär blir ganska varm sensor bara.. men klarar den att kyla en liten bit så kanske det funkar ändå! så slänger jag in kameran när regn o moln kommer i november.
får se! surt allafall..

men ang kvalitén, har min kamera ute året runt, och detta år har det både varit galet varmt o kallt.. så tagit en del stryk. fått in vatten i den med.. under att den öht lever! haha

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7000 Ha Nordamerika nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Tack för era tips om hur att separera kanaler och aligna i Pixinsight! Var rätt enkelt och blev mer tryck i bilden nu!
Attachments
ngc7000_klar.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.

Return to “Bilder”