M101 - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101
Exponering: L 45x10, R 7x10, G 6x10, B 7x10, HA 6x20,
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: N-AG8
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: En del timmar och blev ju rätt bra! en pärs att fota så mycket LRGB o inte få problem med diverse ljusföroreningar, men Background pluggen i Pix är ju grym för det! annars är allt gjort i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M101 - Robert Habolin

Post by kribba »

Världsklass!!!
Vilken brännvidd har du på tuben?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack Kribba! ja denna e jag nöjd med, ganska lätt jobbat med så mycket exp tid faktiskt!

Brännvidden är 944mm F4

Så samlar mycket ljus! Men snabba Newtons verkar vara extremt känsliga varelser för fokus e bökigt, minsta lilla step fel så blir det snett. kollimering likaså. allting syns DIREKT om det är minsta micro millimeter off.. så mycket pill för att få det att funka.

Och denna var lite svårfångad då det blåser rätt mycket här nu, så min tracking hade enorma spikes var o varannan sekund. Så fick editera rätt mycket för att få stjärnorna runda. Men när det är vindstilla så funkar allt som ska nu. bildfältet är väldigt rakt o platt. runda stjärnor överallt.

Sen verkar just m101 legat dåligt till på himlen för min rigg, för hade inte alls lika stora problem med vinden, tracking mm om jag flyttade mig på himlen. Men just åt galaxens håll så blev det väl vindfång på fel sätt.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M101 - Robert Habolin

Post by micke187 »

Riktigt snyggt! :good:
Du tror inte det kan vara nåt fabriksfel på med fokusen om den är såpass känslig eller är det bara generellt så när man fotar med låga f-tal Och lång fokallängd?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Nej det är bara väldigt känsligt att det blir precis rätt, för när det blir rätt så blir allt runt o fint! det är snarare seeing och sånt som avgör hur bra fokus programmet och fokusern jobbar. ( och en uppsjö av olika settings ) Men jag är oxo sjuuuuuukt petig.. lol. vill att det ska runt o fint ner på pixeln.

Men ju kraftfullare teleskop desto mer petigt blir det. alla fel blir ju större o större :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M101 - Robert Habolin

Post by kribba »

Hur många nätter har du jobbat på den? Vet inte om jag skulle ha ditt tålamod på en bild, än iallafall :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

fotad över 4 nätter, sen editering är två tillfällen, gjorde LUM klart först. Med alla detaljer, stjärnor mm. Sen fångade jag färg o HA data senare.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M101 - Robert Habolin

Post by micke187 »

Aha ja då är ja med:) Ja då är det är värt den extra noggranheten du strävar för bilderna du tar blir ju som sagt i toppklass :-)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

tack Micke!

Ju mer man håller på ju mer höjer man ju ribban... i början va jag bara glad om jag gick teleskopet att peka på rätt ställe, knäppte av några 30 sekundare med min Canon 450d och försökte förgäves att få ut nån data ur dessa skrala subbar haha.

Det som va bra dock var ju att jag blev tvungen att lära mig alla trix i boken nästan, för att få fram bilder öht med så dålig data. Så man lärde sig massor!

Ju bättre data, desto mindre editering. laddar man ner Hubble data från arkivet behöver man knappt redigera. bara slå ihop o se glad ut. Men sitter man på en ljusförorenad balkong i Sthlm med en kamera för en tusenlapp o ett nybörjar-teleskop, ja då får man kämpa lite!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

btw, så här så trackingen ut för merparten av tiden... så även det går helt åt skogen så kan man rädda mycket med lite editering! som sagt, det blåser en del på ön :)
Screen Shot 2018-04-10 at 22.25.53.png

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M101 - Robert Habolin

Post by MrZ »

Krispig bild med mycket detaljer! :good:
Blir avundsjuk på dina stjärnor måste jag säga.

Jag känner igen det du säger ang fokus, kollimering (samt stabilitet på fokuseraren!) måste vara top-notch! Jag har kämpat hela säsongen med detta och inte nöjd. Kan få till det rätt bra på en del av himlen. Men sedan på en annan del av himlen är det tilt. Blir nog en ny fokuserare samt lite stabiliserings uppgraderingar till nästa säsong för mig.

MVH/Zoltan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack Zoltan!

Ja det blir fina stjärnor med den här tuben, - när det väl funkar. Som du säger, det är mycket inställningar som ska lira..

jag kör Feathertouch 3 tums fokuser och den känns riktigt stabil. mitt problem har varit i adaptrarna mellan korrektor och kamera. men kan varma rekommendera den fokusern! bland de bästa i den klassen.

enda är väl att korrektorn inte skruvas fast i fokuser utan spänns fast inuti med tre skruvar och sån där klämring typ. vilket gör att korrektorn faktiskt kan hamna lite snett i fokus röret om man inte är väldigt noga! det är lite så där faktiskt..

Om man får lite utdragna stjärnor kan man lätt fixa det i PS med: nytt layer, sätt till "Darken" och sen bara nudga det lagret med pil-tangenterna åt det håll som gör stjärnan mindre, en pixel i taget.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M101 - Robert Habolin

Post by kribba »

Lite nyfiken bara (-:
Du sa att du började på en ljusförorenad balkong i Stockholm. Hur lång tid tog det dig att nå din nivå idag ( och gärna om du vill
förstås, berätta om vilken utrustning du hade från början och uppgraderingarna med tiden ) ?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M101 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Jag började 2014 med att fota, hade ett CPC925 från celestron som var ett alt azimut scope, så limiterad till 30 sekunders subbar..

Sen köpte jag Sky watchers ED80 tub, en dubblet som jag hade tänkte som guide först, men blev att jag började fota med det istället. En rätt bra tub faktiskt. Köpte då ett AVX mount från Celestron och jag körde på Canon 450d. Men insåg rätt fort hur begränsat det va och köpte en SBIG 8300m som jag har idag. Det var väl då först det blev några bilder att tala om, typ sent 2014 kanske. Sen bytte jag upp tuben till TS triplet 102 mm APO. Som va en helt ok tub för pengarna, men fokusern va rätt kass och fick det aldrig helt plant. Men bra linser o så. Bra korrektor oxo!
Nånting som verkligen gjorde skillnad för fotot var att byta upp sig till Astrodon filter. otroligt bra, dyra som fan.. men stor skillnad.
nyligen bytte jag då till Kolfiber newton 8 tums tub, samt EQ6 med remdrift. Så har varit lite som att börja om igen, då det är mycket nytt..

Men saknar mitt AVX faktiskt, All star polar align va grymt, GOTO så länge jag gjorde ett par plate solves va ALLTID perfekt.
Funkar inte så bra i EQMOD, börjar diffa efter ett tag, och för många plate solves på samma ställe så blir det pannkaka o får börja om. Verkar inte som den skriver över gamla sync points så bra eller så har jag fel inställning..

anyway, long story short, typ 4 år? och en väldigt massa tålamod o tutorials titta på andras bilder o försöka klura ut hur det gjorts..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M101 - Robert Habolin

Post by kribba »

Då ligger du ungefär 2 år före mig med andra ord i utvecklingen. Kul att höra bakgrunden. Då vet jag ungefär var jag ska sikta nästa 2 år :D
Fast jag vet inte om jag har ekonomi till din utrustning förstås, men det är en annan grej.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.