M51 - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

M51 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: typ 3.5h
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: N-AG8
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: En liten bild m51 då kvällen bjöd fantastisk himmel. Ganska bra med detaljer trots modest exptid. Hade enorma problem med riggen igen.. fokus vill inte. så stjärnorna va riktigt äggformade. lite bättre efter editering, men här låter jag galaxen få tala och glömmer det andra haha. hade oxo ett tilt problem då en av förlängningar till kameran inte passar hundra, gängorna är en aning för stora! trots TS rekommendationer till just mitt teleskop.. men lite gängtejp och ett par väl valda plastbitar så är det nu alla fall rakt och hårt åtskruvat. får se om det blir bättre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: M51 - Robert Habolin

Post by gorang »

Mycket bra bild med så pass kort exponeringstid.
Du måste bo på en ganska mörk plats eller...
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M51 - Robert Habolin

Post by kribba »

Jättefin!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M51 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

tackar! bor på Öland så ganska mörkt här! kan ju skymta vintergatan från min tomt så det får man ju kalla ganska bra.. och åker man ut vid kusten på östra sidan är det ju så mörkt som det kan bli från Sverige..
Så helt klart bra förhållanden. Och igår var det exceptionellt stjärnklart. Väldigt fint. synd bara att halva kvällen gick åt till att få V curvan på autofokus att bli ok..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M51 - Robert Habolin

Post by Martin F »

Riktigt fin M51! Det är synd att det alltid ska krångla de finaste kvällarna :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M51 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack Martin!

Ja verkligen, och inte blev det bättre igår. Riktigt jobbig tilt på kameran så alla stjärnor på höger kanten i bilden är helt utdragna. ( resten av bilden helt perfekt runda) Fast allting sitter fast och rakt. Måttat och kollat och alla avstånd mellan kameran och tub är på mm exakta. Så god knows va som hänt. Kollimering är helt perfekt oxo. Ska ta isär grejerna idag och kolla. Har man ju nått att göra alla fall :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M51 - Robert Habolin

Post by Präriefoten »

Hej Robert,

Jag tycker att du har fått till galaxen väldigt skarp och fin!

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M51 - Robert Habolin

Post by Tannerswe »

Riktigt fin M51 med tanke på den korta tiden.

Hoppas verkligen du får till det då strul alrig är kul, särkskilt inte när det är så kort tid kvar på säsongen nu.

Vågar knappt tänka på hur bra det skulle bli om du hade sakerna på östra sidan, iofs, att köra med filter underlättar och gör det inte lika känsligt.

Jag har mätt ett stort antal ggr uppe vid parkeringsfickan innan ICA almers och den platsen pendlar mellan SQM 20,96-21,30 och det är väl främst fukten som påverkar hur mkt glow det ffa blir från fastlandet. Sen har jag varit nere i samhället och mätt med och vid bradstationen fått 20,17. Östra sidan tex vid Södra sandby/sandby borg ligger mellan 21,8-22 och igår med rätt mycket fukt låg det på 21,81.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M51 - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tackar!

ang grejerna, fick till det igår till slut. eller alla fall ok. Hittat rätt backlash setting på fokusmotorn, ( som jag räknat till ungefär 25 steps, men som i själva verket behövde ha en setting på 60steps för att fokus ska bli rätt! ) och fått adaptrar och kollingering as good as it gets..

dock har jag märkt, ( fan va man lär sig mycket efter all trial and error ) att det är VÄLDIGT olika på var på himlen du fotar hur plant bildfältet blir. märkte aldrig det innan med min APO, men snabb newton med större brännvidd börjar det bli rätt märkbart. Sen om det är nära hus och träd mm, även om de inte stör i själva bilden så faller ljuset mer ojämnt, så jag kan tex inte ta flats för nära hustaket för då blir ljuskonen skev!

Så igår var det mer eller mindre jämnt över hela bilden utom sista cm uppe i högra hörnet och det kan jag leva med. Men vi får väl se, i natt är det väl nått annat som strular. när jag kom ut i morse hade tex teleskopet hittat en helt ny "parked" plats. som pekade in till grannen typ. Den här riggen lever sitt eget liv..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”