M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Bilder från galleriet
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 40x150s + 105x120s
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Star Adventurer/Samyang135mmf2
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Svårbehandlat, men kul att få fram så mycket ljussvaga detaljer. Vad tycker ni har jag varit lite hård med stretchningen? Länk till linjär bild finns i kommentarerna om någon vill ge den ett försök. :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Oediterad stack: https://www.dropbox.com/s/8k8ibiwjro9vi ... n.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by kribba »

Tjusig, har lite ljusföroreningar gissar jag?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Robert Habolin »

grymt!!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Präriefoten »

Hej Martin,

Jag är imponerad över att du fått fram så mycket nebulositet från en omoddad kamera! Vilket iso tal körde du på? Är bilden tagen från Sverige eller från någon lämplig hög höjd utanför rikets gränser?

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Robert Habolin »

jag testade lite som snabbast, men fick inte fram en tiondel av alla stoftmoln som du har. även om din bild är för stretchad, ( ganska noisey o syns på histogrammet oxo som e rätt taggigt! ) så är jag väldigt impad över hur mycket du fått fram! vad använde du för stretch? program? bra jobbat!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Präriefoten »

Här kommer min version av din bild, kul att du delade med dig (FITS + GIMP2).
integration_mmj.jpg
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by micke187 »

Riktigt snyggt!! Skulle ge vad som helst för att ha en sån himmel du verkar ha. För att få fram så mkt nebulositet kräver nog en väldigt mörk himmel.
Har fotat Orion själv men har inte kommit i närheten av så mycket av den omringade nebulositeten du fått. Så tummen upp :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tackar! Bilden är tagen på La Palma, 2100 möh. En av de mörkaste himlar man kan hitta antar jag + ett snabbt teleobjektiv. En av nätterna låg det tunna moln som förmodligen är bidragande till Halos runt ljusstarkare stjärnor.

Martin, ja jag är också lite förvånad. Tycker du lyckats bevara stjärnorna fint. Har du skyddat dem på något sätt? Hade varit kul med en moddad kamera! Några tips på vart man kan göra en mod?

Iso 800 för båda exponeringstillfällena. Jag har editerat i PixInsight och lite finlir i Photoshop. Känner fortfarande att jag har en del att lära när det kommer till maskning. Stjärnorna blev väldigt överväldigande och stal showen från nebulositeten. Har försökt att förminska dem utan att förstöra dem genom att använda en mask som bara påverkar ytterkonturen. Bästa metoden jag testat hittills.

http://www.deepskycolors.com/archive/20 ... ical-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men tror man ska göra nya masker mellan omgångar av stjärnförminskning.

Har gjort lite brusreducering, stretch med Histogram Transformation. Har sedan stretchat med curves och luminans-masker för att försöka att dämpa färggradienten i bakgrunden. Tror att en del av de fläckar som ser ut som brus kommer från dålig maskning vid stjärnförminskning. Även använt någon HDR (local histogram equalization) på den ljusstarkaste nebulositeten. Men gick lite långt med strechandet, var svårt att hålla sig. :D

Har försökt att följa denna processen. https://www.youtube.com/watch?v=SSFCB-WyXK4" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by kribba »

Helt otrolig data du har. Enbart en enkel STF i Pixinsight ( har inte gjort något mer ) landar här.
Attachments
integrationSTF.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Alltid lika spännande att trucka på AutoStretch efter man stackat. :) Kribba, min bild blir väldigt röd med enbart STF, måste göra en DBE för att kunna forsätta jobba med den. Är det några inställningar jag har som inte är rätt kanske?

Gjorde en liten justering i PS nu. Bättre?
Attachments
PS edit 2.jpg
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Peter R »

Här kommer mitt bidrag, bara behandlad i Photoshop.
Många röda stjärnor blöder men det har jag inte försökt fixa utan bara ansträngt mig att få fram nebulositeten.

Jag är liksom övriga imponerad av att du har fått fram så mycket struktur i nebulositeten i din bild. Kan vara värt att köra igenom den en gång till och rätta till det som du själv anmärker på, då kommer den att bli riktigt kanon.

/*Peter R

integration-2PR.jpg
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Kul att se att era bidrag! Peter, snyggt jobbat med bara photoshop. Tycker det är klurigt att nå bra resultat med PS och måste säga att ända sedan jag började med PI så har jag blivit väldigt inspirerad till vad som går att åstadkomma med processering.

Tror att det var stretchningen med curves + lum-mask som hjälpte mig, stretchade det mörka och ljusa i olika omgångar. Sen hjälpte HDR-funktionen i PI till också. Tror att jag behöver addera stjärnmasken till L-masken när jag gör curves. Jag får ge det en ny runda snart igen.
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by Präriefoten »

Hej Martin,

Jag har inte kört några masker då jag inte är så bra på det. Har provat någon gång men tyckte inte att det blev bra så jag köra bara lite försiktiga kurvor och färgbalans, men det var svårt då bilden har så många olika färgfält. Har inte moddat min kamera så jag vet inte vart man skall vända sig men det finns säkert andra här som kan ge ett bra tips. Kul att den lilla monteringen med en bra lins kan ge så fina resultat!

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Svensson

Post by kribba »

"Alltid lika spännande att trucka på AutoStretch efter man stackat. :) Kribba, min bild blir väldigt röd med enbart STF, måste göra en DBE för att kunna forsätta jobba med den. Är det några inställningar jag har som inte är rätt kanske?"

Jag har lärt mig att man ska kryssa ur "Link RGB channels" innan man gör en STF. Bakgrunden brukar oftast bli neutral då. Komplext program
detta. Känns själv som man bara skummat av lite på ytan av vad alla funktioner gör ännu (-:
Attachments
Skärmavbild 2018-04-03 kl. 07.24.00 (kopia).jpg
Skärmavbild 2018-04-03 kl. 07.24.00 (kopia).jpg (50.24 KiB) Viewed 4699 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.