Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sirius B / del 5
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Skam den som ger sig :D
I ett av de sista försöken för säsongen verkar det äntligen ha funkat. Sirius befann sig på bara 8° höjd och Sirius B syns vid kl. 10.
Teleskopet är en 20 cm Maksutov från Orion Optics med ett fokalavstånd på 4.000 mm.
På grund av Sirius låga höjd använde jag en ADC (Atmospheric Dispersion Corrector) och körde helt utan filter på kameran.
På flera sekvenser ser man lilla Sirius B komma och gå. Jag vände även kameran 180 grader och tog flera sekvenser för att försäkra mig om att det inte var en reflex i den optiska banan.
Jag kommer att utföra alla erforderliga mätningar i förhållande till refernsstjärnor så fort jag får tid.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by Oortcloud »

Trägen vinner, eller vad säger man? :good:


Martin
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by jörgen_jo »

Hej

Imponerande, Sirius B är ett besvärligt objekt. Har själv försökt utan framgång Mina teleskop RC och Newton har nackdelen med ”spikes” som just vid kombinationen av ljusstarkt objekt nära ett betydligt ljussvagare dränker objektet. Har funderat på att försöka bygga en mask som ”smetar ut ljuset”,finns ju lite olika teorier att använda.

MVH
Jörgen
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Hej Peter! Det här var verkligen kul att se. Roligt att det lyckades för jag vet ju sedan tidigare att du har velat försöka fota Sirius B. Just nu ligger väl dessutom Sirius B ganska bra till i sin bana för ett sådant försök.

Grattis :D !

/Torbjörn
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by LasseH »

Grattis till tydlig detektion. Kommer vi få se en stack med lite skicklig bildbehandling också?
Mvh,
LasseH
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by stoffe »

Grattis till en positiv observation! :good: Roligt för dig att den nu är detekterad fotografiskt!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej och tack :D

Jag startade det här projektet i februari 2012 http://astronet.se/view_image.php?id=1685&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false; och har varje vinter gjort otaliga försök med 3 andra teleskop än det här, 4 kameror, olika förstoringsgrader och en mängd filter från IR, L, R,G,B till UV samt Ha 35nm. Så visst är det kul att lyckas till slut men om det vore den enda poängen så hade jag lagt av för länge sedan. Det som gör resan så spännande är just att komma på nya idéer och infallsvinklar som gör att man till slut lyckas. Men att det skulle ske så här sent på säsongen med Sirius på bara 8° höjd trodde jag inte riktigt var möjligt.
Tack för all feed-back från er som inte har tröttnat på att se samma rubrik dyka upp år efter år :D

Även om jag var ganska övertygad om att det verkligen var Sirius B, jag såg den dansa runt på dataskärmen under capture, så ville jag göra en noggrann mätning i mina bilder så att jag kunde bekräfta att vinkel och avstånd från Sirius A stämde. Det har inte varit lätt för mitt astroprogram Starry Night Pro+ visar nästan inga stjärnor alls runt Sirius när man kommer ner på bågsekundsnivå.
Därför har jag varje gång varit noga med att fotografera ett större område med referensstjärnor så att jag i varje steg kan ha koll på skala och orientering.
Jag har inte utgått från tidigare mätningar utan börjat om från noll för att inte riskera att få med mig tidigare möjliga avvikelser och är precis klar med mätningarna i bilderna. Jag har kommit fram till en separation på 10,5" och en vinkel på 18,3° räknat från horisontallinjen mot öst. När jag sedan jämförde med facit så var det nära nog spot-on.
Imponerande, Sirius B är ett besvärligt objekt. Har själv försökt utan framgång Mina teleskop RC och Newton har nackdelen med ”spikes” som just vid kombinationen av ljusstarkt objekt nära ett betydligt ljussvagare dränker objektet. Har funderat på att försöka bygga en mask som ”smetar ut ljuset”,finns ju lite olika teorier att använda.
Du förstår säkert att jag håller med dig. När jag har försökt med min 250 mm Newtontub så har jag orienterat den så Sirius B skulle hamna mellan spikarna. Det var så jag gjorde för att fotografera Mars måne Deimos för några år sedan http://astronet.se/view_image.php?id=3168&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false; . Jag tror nämligen att de har samma effekt som exempelvis en hexagon-mask som ofta anges som ett bra hjälpmedel.
Men ingenting går upp mot bra seeing.
Grattis till tydlig detektion. Kommer vi få se en stack med lite skicklig bildbehandling också?
Gif-animationen la jag upp samma natt så den är ganska rå.
Här kommer 3 skärmdumpar från mätningarna jag precis har gjort. Det syns att det inte är speciellt vackra bilder men jag ska se om det går att jobba fram något mera estetiskt som jag får återkomma med.

/*Peter R

Klicka på bilderna så öppnas de större
Screen Shot 2018-03-30 at 20.10.19.png
Screen Shot 2018-03-30 at 20.10.55.png
Den röda pricken är den position för Sirius B som jag har mätt upp i bilderna
Screen Shot 2018-03-30 at 20.15.55.png
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Imponerande och idogt arbete! Skam den som inte ger sig.

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by Lazze »

Grattis Peter.

Till slut gick det med dedikation och bra seeing. En sak till avklarad på din bucket list. Har du funderat på vad nästa objekt/mål blir?

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag uppdaterat gif-animationen genom att stacka bilderna 5 och 5 vilket ger en mjukare teckning.
Grattis Peter.

Till slut gick det med dedikation och bra seeing. En sak till avklarad på din bucket list. Har du funderat på vad nästa objekt/mål blir?

/Lasse
Tack Lasse,
Inga speciella planer för tillfället annat än att kanske ägna mig ett tag mera åt visuell astronomi som har blivit eftersatt.
Jag funderar också på att försöka gå upp tidigt och fånga Jupiter, saturnus och Mars innan gryningen, men de ligger alla ganska illa till för oss.
Jag har också ett gäng månbilder att gå igenom så jag kommer säkert ändå att vara sysselsatt ett tag framöver.
Men projekten har en tendens att välja mig så man vet aldrig :D

/*Peter R
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Riktigt fin!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sirius B / del 5 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag plockade ut de 40 skarpaste frames ur den bästa sekvensen, uppsamlade den till 200% och stakade manuellt i Photoshop.
Jag är väldigt nöjd med upplösning för att vara fotograferat med 4.000 mm på 8° höjd och uppskalat 2x.
Överstrålningsgränsen ligger vid ca 5 bågsekunder från Sirius A så rent teoretiskt skulle det vara möjligt att fortsätta fotografera Sirius B fram till år 2038 :D


Nord är uppåt
Sirius B_Stack_01-40.jpg

Return to “Bilder”