Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Låter trevligt med fjärrteleskop. Jag håller än så länge med klassisk visuell, hemma baserad observation dock :)

Det blev mycket fint (och kallt) igår kväll. Jag stannade länge. Det kändes bra efter hela 12 mulna dagar. Tråkigt att man måste jobba idag, annars hade jag obsat fram till soluppgången. ;)

Hoppas ni andra har också haft tillfälle att observera.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Hernán, 38 visuella obsar förra veckan, i ligans topp, inte illa!! Och Chi dalar vidare...
cygnus_swan.jpg
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Ja, Katarina, tiden går fort när man har roligt!

Du har skrivit någonstans i denna tråd (tror jag) något om att röja bort barriärer till obsandet. Jag håller fullständigt med dig i det. När jag började med variabler för ett par år sedan tog det långt att hitta varje stjärna, och lika långt att uppskatta. Det tog ännu längre tid att planera, dvs bestämma sig för vad ska man observera. Ibland hände också att jag inte orkade sätta upp teleskopet (en eq monterad newtonian) efter en lång dags på jobbet. Jag har under sista året arbetat mycket för att ta bort dessa begränsningar och det har resulterat i en mycket frekventare obsandet och mycket astro-glädje

Bland alla förbättringar är de två som är nämnvärda. Den ena är att jag skrivit enkla program som gör listor av de stjärnorna jag observerar regelbundet, ordnade efter tiden för sista observation, och stjärnor som kan vara intressanta, ordnade efter altitud över horisonten. Den andra är att jag har i somras skaffat ett litet grab-and-go som gör det okomplicerat att gå ut även om man bara räknar med några få minuters klar himmel. Allt detta har gjort att jag inte behöver grubbla över vad som ska observeras och att det inte är ett jättejobb att sätta upp för att utnyttja en kortvarig lucka i molnen: är det klart så går jag ut och följer min lista!

Som exempel, extrakt för dagens lista:

Stjärna, position (azimut, altitud) för vald tidpunkt i min position (just denna exempel: hemma, idag, kl 2130), RA, DEC, och datum för sista observation:

Code: Select all

    R CrB   72.8 22.7  15:48 +28:09  2018-03-02   
    V CrB   65.2 32.0  15:49 +39:34  2018-03-03   
   RY Dra   52.4 67.0  12:56 +65:59  2018-03-03   
   TX Dra   41.2 43.4  16:35 +60:28  2018-03-03   
    R CMi  225.8 33.2  07:08 +10:01  2018-03-15   
    S CMi  218.4 33.7  07:32 +08:19  2018-03-15   
    S Cep    0.3 48.0  21:35 +78:37  2018-03-15   
    T Cep    3.4 37.9  21:09 +68:29  2018-03-15   
   AH Dra   41.8 40.3  16:48 +57:48  2018-03-15   
Jag vet då vilka stjärnor jag ska prioritera (de med äldst observation först), och vilka inte (jag låter typ en vecka passera mellan observationer), och var någonstans de är i himmelen (för att kunna lista ut om de är synliga med tanke på träd, byggnader, mm).

Jag har längtat efter att kunna beskriva detta i min astroblogg, men det är svårt att hitta tiden för det just nu.

Ha det fint!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Intressant att läsa om hur du strukturerar upp det hela. Vi har alla så olika tänk! Mitt är att obsa endast såna stjärnon vars spann går att nå med ett visst instrument eller ögat. Jag vill inte ha en aning om vart den ligger i styrka när jag ska obsa den, mer än att den absolut inte få vara "osynlig". Sen det där med 1 v mellanrum (lämpligt för tex z uma) körde jag ett tag men i höstas sket jag i det och bara obsa obsa obsa för numerärens skull :D och för att komma ut istället för att vänta till det gått en v när det kanske inte var klart. Kan tänka mig att chi cyg-obsarna i höstas har en del "beroende" obsar pga så tätt obsad. Nu när jag obsar fåglar så reggar jag enbart nysedd art, jag lägger inte in om jag obsar samma art igen (ok undantag finnes). Alla verkar göra det så olika. Hans verkar ta det som går att se från hans västerbalkong med sin 8-tummare, plus lite mer casual starkare om andan faller på vilket den gör :) . Thomas verkar ha S-W kikarvariabler inkl såna som är tillfälligt nåbara med kikare. Gustav kör flera samma variabler år ut och år in - sånt som verkligen kan tillföra mycket på sikt. Med fleras olika sätt.. Bara min tolkning....

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Intressant. Det är bra med mångfald. Då gör vi rätt på olika sätt, och inte fel på ett och samma ;)
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej

Jag har passat på långfredagen för att beskriva lite översiktligt hur jag planerar mitt obsande. Det finns nu en post om det i min astroblogg. Titta och läs gärna om ni är intresserade:

Towards a variable star observing program: 2. choosing and selecting stars
https://epistulaeastronomicae.wordpress ... ing-stars/

Kommentarer och kritik välkomnas.

/H.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej variabilister!

Man kan konstatera att det har kommit relativt få inrapporterade observationer på sistone i jämförelse med tidigare år, framförallt när det gäller visuella obsar. Här i Stockholm har vi haft ganska acceptabelt observationsväder för variabler de senaste veckorna, med relativt sett ganska många tillfällen att observera. Jag har passat på de flesta nätter med klara himlar. Så klart blir det svårare nu med de ljusa nätterna. Hur är det med er då? Är det vädret som ställer till det? Eller kanske livet? Hoppas åtminstone att intresset inte har slocknat!

Hälsar

/H.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Hej Hernan!

Vädret har ju som sagt varit riktigt uselt under januari-februari.
När det väl klarnade upp några kvällar i mars så var det svinkallt och blåsigt istället, så jag tappade lusten lite grann efter den usla vintern.
Nu är det för ljust på kvällarna, har ingen lust att gå ut framåt 10-11 på kvällen.
Så för min del så är säsongen mer eller mindre slut, hoppas på att komma igång igen mot slutet av sommaren.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Björn wrote:Hej Hernan!

Vädret har ju som sagt varit riktigt uselt under januari-februari.
När det väl klarnade upp några kvällar i mars så var det svinkallt och blåsigt istället, så jag tappade lusten lite grann efter den usla vintern.
Nu är det för ljust på kvällarna, har ingen lust att gå ut framåt 10-11 på kvällen.
Så för min del så är säsongen mer eller mindre slut, hoppas på att komma igång igen mot slutet av sommaren.
Det är fullständigt förståeligt, Björn. Hoppas du vilar dig under sommaren, och är tillbaka fullt laddat inför hösten!
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Aktiviteten från mig har också varit låg under våren och har några olika förklaringar. Först dåligt väder de första månaderna och sen är min balkong som jag obsar från blockerad sen några veckor tillbaks av byggnadsställningar då mitt hus håller på att renoveras och målas om. Jag har också tidvis haft besvär i nacke och axlar efter obspass det senaste året, så jag vill inte fresta på kroppen alltför mycket. Sen har min andra källa till observationer, robotteleskopen COAST och iTelescope, inte funkat något vidare heller under våren. COAST har stått still i över 2 månader efter problem med fokuseraren och nu också problem med deras webb-server. På iTelescope har det också varit problem med dåligt väder och ofukuserade bilder allt som oftast.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Jag siktade på att komma i mål med min astroleague-pin, och det var lite motigt de sista obsarna fram till dem. Jag tycker hösten är bättre än vårarna, delvis pga man kan vara klar tidigt på kvällen och få normal sömn. Sen tycker jag att det är gött med amatörism såtillvida att man inte har några krav på nåt. Minns sektionsträffen på Astrosweden för några år sedan. Jag såg Hans Bengtsson och hann tänka (Oh SHIT han m fl som tyckte jag skulle obsa andra stjärnor i Ursa Major än Z UMa men jag tyckte inte det var kul..vad ska jag säga?!)..och när vi började prata hasplade jag ur mig nåt om att jag borde kanske obsat...varpå Hans avbryter mig promt och säger nåt i stil med Nej du måste inte alls, bara lägg undan det! (minns jag rätt?). Hur som helst.. det är bara att följa lusten i detta så blir det bäst. Iaf för mig.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

ThomasK wrote:Aktiviteten från mig har också varit låg under våren och har några olika förklaringar. Först dåligt väder de första månaderna och sen är min balkong som jag obsar från blockerad sen några veckor tillbaks av byggnadsställningar då mitt hus håller på att renoveras och målas om. Jag har också tidvis haft besvär i nacke och axlar efter obspass det senaste året, så jag vill inte fresta på kroppen alltför mycket. Sen har min andra källa till observationer, robotteleskopen COAST och iTelescope, inte funkat något vidare heller under våren. COAST har stått still i över 2 månader efter problem med fokuseraren och nu också problem med deras webb-server. På iTelescope har det också varit problem med dåligt väder och ofukuserade bilder allt som oftast.
Det kan man kalla för hinder. Hoppas nacken återhämtar sig, och att huset blir fint och balkongen tillgänglig till hösten!
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Katarina H wrote:Jag siktade på att komma i mål med min astroleague-pin, och det var lite motigt de sista obsarna fram till dem. Jag tycker hösten är bättre än vårarna, delvis pga man kan vara klar tidigt på kvällen och få normal sömn. Sen tycker jag att det är gött med amatörism såtillvida att man inte har några krav på nåt. Minns sektionsträffen på Astrosweden för några år sedan. Jag såg Hans Bengtsson och hann tänka (Oh SHIT han m fl som tyckte jag skulle obsa andra stjärnor i Ursa Major än Z UMa men jag tyckte inte det var kul..vad ska jag säga?!)..och när vi började prata hasplade jag ur mig nåt om att jag borde kanske obsat...varpå Hans avbryter mig promt och säger nåt i stil med Nej du måste inte alls, bara lägg undan det! (minns jag rätt?). Hur som helst.. det är bara att följa lusten i detta så blir det bäst. Iaf för mig.
Håller med att det ska vara roligt. Annars blir det lite som ett till "måste" i livet och det vill man helst inte. Det är ju en hobby. Inga krav. Ha det gott! :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Hernán har gjort 500 variabelobsar så nu fick han bronsstjärnan!

GRATTTIS Hernàn!!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by wilt »

Imponerande svit observationer som flutit in från Hernán - stort grattis till utmärkelsen!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA