Spam storm just nu ...

Allmän diskussion om A.O, synpunkter, ideér och förbättringar.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Spam storm just nu ...

Post by DHEB »

Vi har just nu en spammare som håller i ganska hårt. Det är inte ovanligt på helgerna, vad jag har sett. Någon verkar skapa ett konto, för att sedan skapa spam trådar eller infektera redan befintliga sådana. Vad kan vi göra åt det? En ide kan vara att varje ny användares första två eller tre inlägg ska gå igenom obligatoriskt kontroll av en moderator. På det sättet höjer man tröskeln för spammarna. Jag tror andra forum funkar på det sättet.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Katarina H »

Jag tror det som krävs är ett manuellt godkännande av nya medlemmar för att få posta inlägg.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by DHEB »

Problemet med det approach är att man inte kan i förväg veta om en ny användare är spammare eller legitim användare. Om däremot dennes första två tre inlägg blir granskade så är det enklare för moderatorerna och svårare för spammarna, utan att vi behöver bedöma utifrån okända grunder.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Spam storm just nu ...

Post by stoffe »

Enklast vore att göra en egen captcha bild. Det skulle förmodligen förhindra nyregistreringar mycket effektivt om de görs av spambotar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by DHEB »

Det skulle kunna funka. Är det svårt eller dyrt att tillämpa?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by ThomasK »

Katarina H wrote:Jag tror det som krävs är ett manuellt godkännande av nya medlemmar för att få posta inlägg.

Katarina
Jag tror det var så Astronet fungerade från början. Jag tror det till 95% går att skilja mellan nya användare som är seriösa eller spambotar genom att kolla deras IP-adress och hur de fyllt i sina uppgifter. En bättre captcha skulle också vara önskvärt och ett alternativ. Jag har tyvärr inte behörighet eller kunskap för att ändra detta. Men får lägga ner mycket tid på att bannlysa användare och rensa forumet.
Thomas Karlsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by Bengt »

Hur många vill bli serösa medlemmar i månaden? Är det så många så det är betungande godkänna de manuellt så länge?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Spam storm just nu ...

Post by ThomasK »

Det kanske är ett par tre seriösa nya användare per månad och 50-70 spambottar (som också måste granskas), så det är ju görligt. Jag brukar ändå gå igenom alla nya användare då och då och bannlysa i förebyggande syfte. Vet inte om det kan vara ett problem om man får vänta på att bli godkänd några dagar att personen tröttnar och försvinner.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by DHEB »

Jag tror inte det skulle vara ett problem, bara man meddelar det för de nya avändarna när dessa skapar sina konton, att dessa ska granskas först. Sedan är det frågan hur och på vilka grunder ska man godkänna ellwr ej. Därför tror jag att det vore bäst att fokusera på att låta granska de första inlägg.
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

På astronet.dk kommer der i snit en spammer igennem om ugen.
Jeg tror ikke det er bots, men almindelige (ondskabsfulde) spammere. Jeg overvejer også at kræve en menneskelig godkendelse. Holder øje med hvad I gør her.

Mvh Rudi
Administrator og stifter af astronet.dk
/Rudi
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by DHEB »

Det är sannolikt att alla forum har detta problem. Rent allmänt, hur sköter andra detta?
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Spam storm just nu ...

Post by anivision »

Som nämnts ovan så tror även jag att det är ett bra sätt att nya användares första inlägg måste granskas och godkännas först. De allra flesta som reggar spam-konton kommer ifrån icke svenskspråkiga länder och man ser ganska snabbt om inläggen är översatta med google translate. Dessutom så kan dom inte så mycket om astronomi så att dom kan posta något meningsfullt som slinker igenom vår kontroll.
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by rudibr »

anivision wrote:Som nämnts ovan så tror även jag att det är ett bra sätt att nya användares första inlägg måste granskas och godkännas först. De allra flesta som reggar spam-konton kommer ifrån icke svenskspråkiga länder och man ser ganska snabbt om inläggen är översatta med google translate. Dessutom så kan dom inte så mycket om astronomi så att dom kan posta något meningsfullt som slinker igenom vår kontroll.
Der har været for mange spammere på astronet.dk på det seneste, så den funktionalitet du nævner overfor lyder fint. Men jeg kan ikke finde der i ACP? Jeg har kikket under ACP-board configuration-user registration og account activation. Men der findes kun disse???
9A5002BF-DB33-4DBE-AA72-001EFB83E377.jpeg
9A5002BF-DB33-4DBE-AA72-001EFB83E377.jpeg (60.45 KiB) Viewed 12442 times
Hvor indstiller man det?
/Rudi
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by DHEB »

Denna fråga kan bäst svaras av någon med erfarenhet i detta forums software. Jag är tyvärr ingen expert, men ser att i phpBBs forum finns några intressanta inlägg. Se denna, t.ex.:

The alternative phpBB3 Anti SPAM Guide: https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... od/faq/548" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Spam storm just nu ...

Post by Miska »

DHEB wrote:Denna fråga kan bäst svaras av någon med erfarenhet i detta forums software. Jag är tyvärr ingen expert, men ser att i phpBBs forum finns några intressanta inlägg. Se denna, t.ex.:

The alternative phpBB3 Anti SPAM Guide: https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... od/faq/548" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar, ska kika på detta senare.

Har varit rätt inaktiv på sistone pga massa annat, men jag ska ta itu med detta.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA