Objekt: IC 405 Flammande stjärnebulosan
Exponering: 55*5min
Fotograf: Ville Nyström
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED DS-PRO
Kamera: Canon 550d moddad
Kommentar: Här är mitt försök på IC 405. Det känns som att det här är den första gången jag fick det mesta att stämma hyfsat. Guidning+dither med fel under 1''! Den hemmabyggda motorfokuseraren fungerade felfritt med APT. First light med hem-moddad 550d + splitternytt CLS filter. Då jag tidigare dränkt sensorn med ljusföroreningar så var det kul att kunna testa lite längre subs. Efter ca 1 timmes övervakande ställde jag väckarklockan och gick och lade mig. När klockan ringde 3,5h senare så var det bara att vittja nattens fångst, ta flats och plocka ihop. Med tanke på all ny utrustning så känns det nästan märkligt att det gick så smärtfritt? Jag hade dock hoppats på dubbelt så mycket data. Detta då prognosen för nästföljande nätter visade på klart väder. Fick natten därefter erfara vad 5m/s västlig vind gör med guidningen.. Missade den delen av prognosen. Den tredje natten så fungerade allt perfekt, guidning, fokus, ingen vind. Jag satt och väntade ut tiden (runt midnatt) då IC405 blir synlig över lägenhetstaket från baksidan. Dessvärre blev även molntäcket mycket väl synligt lagom till midnatt. Så jag fick nöja mig med data från första natten.
Jag har stackat i DSS. Stretchat, ställt nivåer och brusreducerat i PS. testade gratismånaden av gradienXterminator, med olika resultat. Använder ni den pluggen ofta? Är den värd att köpa?
Har gjort många olika försök med starmasks i PS, med mer eller mindre lyckade resultat. Dom ljussvaga stjärnorna blir gröna i bilden? Tips och förbättringar mottages med glädje!

Klicka for att se stor version av bilden