Vedermödor på balkongen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
De bilderna var jättebra för mig. Först förklarar det var Altair fått måttet 51.5mm ifrån, det har inget att göra med vilket teleskop man kopplar det till. Sedan det andra måttet ser ut att stämma bra med TS uppgifter. Däremot mäter de mot glasytan och inte gängans bas. Men det kan jag ju räkna om, men man får vara försiktig, sätter ju inte gärna skjutmåttet mot glasytan, konstigt sätt att ange ett mått på som man inte i praktiken kan mäta.

Vad jag vet finns det bara två Riccardi, en 2.5" som jag har och den större 3". Jag har förmodat att de olika modellerna för respektive storlek bara är att de har olika längd på adaptrarna justerade för respektive teleskop.

Ser i den här tabellen refererar det ill teleskopets f-tal, i TS refererar de till teleskopets fokallängd. Känns mest rimligt att det är fokallängden som påverkar kurvaturen.

Nu fick jag i varje fall ett bätre underlag på hur min adapter skall vara anskaffad, tyvärr är det samma som jag kom fram till tidigare, nuvarande adaptern med 62mm är minst 4mm för lång även med en ultra tunn (1 mm) M48-EOS adapter. Men jag minskar felet från 14 mm till 4mm med den adaptern jag beställt, kanske fungerar så länge tills jag får färdigt off-axis adaptern med tillhörande distanser.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Nu har jag fått min Ultra thin M48 to EOS adapter. Ser ut att vara välgjord och den mekaniska passningen är bra både till teleskop och kamera. Efter att nu kommit hem här på kvällen efter att ha sett den omtumlande Star Wars VIII filmen fann jag att himlen var klar. Ut med teleskopet och starta upp alla program, lagom till när jag skulle starta en exponering för att testa adaptern kom molnen in! Himlans otur, igen...

Längst ned här på sidan kan ni i varje se en jämförelse mellan gamla adaptern och den nya, man sparar 10 värdefulla millimeter.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Från början var det 14 mm för långt, nu är det 4 mm, fortfarande mycket, men de säger att toleransen är 5 mm så blir väl lite användbart i varje fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Vilken dag o kväll det varit idag.

Först åkte jag till bilbesiktingen med bilen, eftersom det är en sommarbil har jag inga vinterdäck till den utan måste välja dagar då det inte är vinterväglag när jag ger mig ut. Besiktningen gick bra med endast en 2:a för en glapp spindelled, enkelt fixat.

Men vad händer då på kvällen? Det är ju stjärnklart! Hur är detta möjligt?

Fram med teleskopet, kl är då ca 20, lagom till jag fått upp det och startat alla kontrollprogram så kom det moln, men skam den som ger upp. Efter en halvtimme var det ganska klart igen. Tillräckligt bra för att testa och trimma in utrustningen.

Börjar med guide kameran, den har råkat vrida sig lite i fästet. Där efter söker jag fokusläget på huvud kameran, har ju bytt en adapter till ultra tunna varianten. Efter några exponeringar tappar datorn kontakten med kameran och vill inte återuppta den. Startar om astroservern och då går det att få kontakt med kameran igen, tyvärr går det inte att få kontakt med fokus motorn istället. Efter en dryg timme är det igång i varje fall. Hittar nu fokus med 28 mm utdrag, låg på ca 55 mm med gamla field flattern. Men bara bra den är mer indragen, blir ju stabilare då. Jag börjar nu också att bygga upp en ny fokustabell över fokusläget och tempersturen. Egentligen borde inte nya field flattern påverka detta, men fokus tuben har ju flyttats in 30 mm så kan ju vara intressant att se. Jag har ju en del mystiska effekter vid temperatur kompenseringen.

Nästa steg är att kalibrera guide kameran, flyttar teleskopet till ca +15 DEC, efter kalibreringen slutförts ser det ut så här i loggen:
PHD2 review calibration.jpg
PHD2 review calibration.jpg (51.95 KiB) Viewed 6435 times
Sedan gav jag mig på pointingen. Har inte fått igång de nya programmen utan fortsätter med gamla pålitliga AstroTortilla. Denna del går smärtfritt och tar inte lång tid. Vilken arbetshäst AstroTortilla är, gör vad den ska, snabbt och effektivt utan krångel.

Nu till vilket objekt jag skall testköra på, M81 och M82 som har figurerat här på Astronet på senare tid är ju något jag skulle vilja ha på bild. Men även fast jag flyttat ut teleskopet så nära balkongräcket som går når jag inte de objekten. Får välja gamla M97 istället. Kan ju vara kul att jämföra den nya setupen med den gamla på samma objekt.

Startar en 60 x 60 sekunders sekvens på iso 800 med Canon 6D. Guidningens precision ligger på rms tot 0.8", men efter ett tag startar jag dithering, det medför en liten försämring, rms tot ökar till ca 0.9". Som bäst har jag hamnat på 0.65", men det var igenom off-axis adapter och fokallängden 680 mm, nu är det separat guide teleskop på 400 mm.

Så här ser guidningen ut innan jag aktiverat dithering:
PHD2 guide graph.jpg
Nästa gång jag fotar skall jag testa att minska ditheringen till hälften, från idag 10-20 pixels, till 5-10 pixels. Mitt nya makro i AIJ hanterar färgbilder mycket smartare och jag borde kunna ha samma dithering som för monokroma kameror.

Efter 20 bilder avbryter jag och startar en ny 40x60 sekunders batch, men har ökat iso till 1600. Med nya setupen har ju f-talet gått från 5.3 till 7. I centrum måste jag ha 1.7 ggr längre exponeringstid för att det skall bli lika, men i kanterna är den nya setupen ljusstarkare pga lägre vinjettering. Dessutom har den användbara ytan på fullframe sensorn ökat så har inte tappat speciellt mycket i fält heller. Att jag ökar isotallet är i första hand för att readout noise är nära häften där på Canon 6D, dynamiken minskar dock tyvärr. Tänk om DSLR kameror kunde klarat 16-bit, de enda jag vet som har det är Hasselblad och Phase One. Som det är nu kastar man ju tyvärr bort väldigt mycket av informationen, speciellt vid höga iso. Höga iso endast för ljussvaga objekt som man vill få fram ur bruset.

Nu återstår 20 bilder att ta innan jag ger upp om nu inte molnen hinner före.

Det återstår att ta nya flats för den här utrustningen. Efter det kan jag börja laborera med de nya bilderna och se vad jag får för optiska prestanda, det skall verkligen bli intressant att se. Det medförde ju ett avbrott på ett år, var det värt det? I ärlighetens namn var det kanske mer nya bilen som stal tiden.

Update:
Nyfiken som jag var kunde jag ju inte gå och sova utan att ha anlyserat bilderna. Helt fantastiskt, de är näst intill helt utan vinjettering, det enda som finns är en kraftig vinjettering i botten på sensorn, den kommer efter kamera spegeln och det enda som går att göra åt det är att ta bort spegeln. Stjärnorna är fortfarande lite utdragna utåt kanterna, tyder på att avståndet sensor till field flatter fortfarande är fel, antagligen för långt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Har nu på morgonen bearbetat filerna på M97.

Först ut är en närapå raw så ni ser hur den ser ut:
M97_almost raw.jpg
Som ni ser är kamerans känslighet i det blå och röda mycket lägre än på den gröna kanalen. Rött brukar dessutom ha ett extra tillskott av ljusföroreningar.

För att få bilden "grå" multiplicerar jag den röda kanalen med 1.65 och den blå med 1.78. Ingen flat kalibrering utförd på bilden. 21x60 sekunder, iso 800. Fokallängd 910 mm och f/7, kamera Canon 6D.

Jag tog också en serie på 40x60 sekunder vid iso 1600. Den har jag här där jag croppat ut centrum med M97:
M97_ISO1600_RGB_new_5.jpg
M97_ISO1600_RGB_new_5.jpg (16.96 KiB) Viewed 6393 times
Skärpan ser ju bra ut för att vara tagen från balkongen och guidningen tycks också skött sig. Men här behövs massor av exponering. Nu blev det 40 minuter totalt. Kanske 5 timmar hade varit lagom vid f/7. Eller 1 timme vid f/2.8, men vem har sådant teleskop i 1 meter fokallängd?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Ikväll var tanken att se någon bra film och slappa i soffan. Men som vanligt går man ju ut på balkongen för ett span uppåt himlen, tusan är det inte stjärnklart nu igen. Ut med grejorna på balkongen igen. Idag går det lite snabbare, efter 1.5 timmar är allt kalibrerat och intrimmat för att börja fototagningen. Kamera sensorn fick sig en ordentlig spritrengöring den också, det är väldigt svårt att få den helt ren, men det är i varje fall bättre än igår.

Eftersom nu förra kvällens bilder på M97 blev tämligen brusiga så ökar jag på med med mer exponering. Försöker med iso1600 och 120 sekunder fört, men bilden blir helt vit. Sänker till iso 800, men blir överexponerat det med. Slutligen får det bli iso800 och 60 sekunder. Börjar med ett 2 timmars pass. Tillsammans med gårdagens bilder blir det då 3 timmar på iso800 och en timme på iso 1600.

Märker ganska snart att det är antingen tunna molnslöjor eller mycket kondens i himlen, blir som en aura runt de starkare stjärnorna. Temperaturen är också lite högre, inte mycket, ca 0.5 till 1 grad. Det märks dock mycket på fokus läget, 2000 till 400 steg eller ca 0.5 mm. Nu har jag fått in 4 värden i min tabell och kan få fram en första beräkning av temperatur koefficienten. Märkligt nog blir den mycket högre än tidigare fastän det är samma teleskop men annan field flattener. Från 97 steg per grad till nu 393 steg. Det hade jag inte väntat mig, men siffrorna är ännu lite osäkra, blir tydligare när fler mätpunkter kommer in. Som det ser ut nu kan man väl säga att optiksystemet skulle vara oanvändbart utan temperatur kompensering. Innan man gör dessa mätningar måste man vänta minst en timme från teleskopet gått ned från rumstemperatur till utomhus temperatur.

Så här ser första temperatur beräkningarna ut:
temp comp focus table 01.jpg
temp comp focus table 01.jpg (72.09 KiB) Viewed 6361 times
Guidningen är också lite oroligare, ca rms tot på 1.3", egentligen för dåligt, men tar så många bilder som jag hinner med ändå.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Nu lider julafton mot sitt slut och gästerna har gått hem, går ut på balkongen, och se, vi återigen en klar himmel. Nu demonterade jag dock teleskopet igår för att få en annan mekanisk layout för att bättre disponera utrymmet. Jag har lite problem med fokuseraren också. Den är av hög kvalite, en friktions steelrack och det är just friktionen som är svår att ställa in lagom hårt. Kuggstång hade varit en bättre lösning här. Hann inte få ihop fokusmotorn riktigt så var inte användbart denna kväll. Står en stund och njuter visuellt av de få stjärnor som tränger igenom ljusföroreningarna.

Kanske det var någon annan som tog tillfället i akt och fotograferade?

ps.
Är det någon som hört talas om ombyggnadsats från steeltrack till kuggstång?

Alternativt behålla nuvarande friktionsdrift men på något sätt öka friktionen så den kan lyfta tyngre kameror. Nuvarande last är 1.5 kg men läser på nätet att diamond steeltrack kan klara 6 kg. Läser att den nya modellen har diamantbeläggning på ytorna för att öka friktionen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Nu sitter jag här och myser, en ny stjärnklar natt, endast 33 dagar sedan senast.

Har under tiden reparerat och byggt om som vanligt och nu i natt tar nya tester vid. Allt ser bra ut förutom att rengöringen av kamerasensorn fortfarande bär spår, eller rättare sagt den har fläcktyfus.

Här har jag fortsatt med min Nattbok, har lagt till flera bilder och förklaringar:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... 06-se.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan nu också för första gången testa ATPs nya funktion för temperatur kompensering av fokus. Har nog inte rätt värden än, men arbetar gör den.

Hur har ni det, också klar himmel?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Igår kväll o natt hade vi åter stjärnklart och jag pysslade på balkongen med teleskopet. Skrev ju i min Nattbok på hemsidan om det.

Idag har jag suttit och analyserat min bilder, det blev den planetariska nebulosan M97 och galaxen M101. Drygt två timmar på den första och 45 minuter på den andra. Bilderna ser väldigt brusiga ut så det märks man gått ned något i ljusstyrka efter ombyggnaden av teleskopet. Men den optiska kvaliten har tagit ett rejält steg uppåt i fullframe världen för mig. Värre var att jag aldrig någonsin haft så mycket damm på sensorn, har ägnat en timme åt rengöring igen under dagen och skall testa igen under natten om vi får klart väder.

Försökte hinna med under dagen och ta några T-shirts flats, men det hann tyvärr bli lite för mörkt.

Se längst ned på sidan här hur uppställningen ser ut:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... tml#part06" onclick="window.open(this.href);return false;

Fick i varje fall en bild så jag kan studera vinjetteringen.
vignetting-analyze-01.jpg
vignetting-analyze-01.jpg (78.08 KiB) Viewed 6085 times
Se bara denna analys av vinjetteringen, något liknande har jag aldrig varit i närheten av tidigare, om man bortser från botten där kameraspegeln skymmer så kan man utnyttja hela sensorn till sista pixeln, helt fantastiskt. Den rosa T-shirten jag använde idag gav lite underskott på den gröna kanalen, ca en faktor 0.6. Att den gröna ser högre ut här är för att det finns dubbelt så många gröna pixlar relativt de röda och blå.

Även field flattern korrigerar mycket bättre nu när jag kortat mellan liggande adaptrar, man kan fortfarande se spår av utdragna stjärnor om man studerar bilden noggrant, men fullt användbara.

Har skrivit lite om det på min hemsida också:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tener.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Update:
Har kört igång teleskopet, blev ju klart väder efter lite tvekande inledning på kvällen. Galaxen M106 får bli kvällens objekt. Två timmar á 60 sekunder. Vi får se om det blir presentabla eller om dammet fortfarande irriterar. Guidningen är lite snällare ikväll, rms error tot hamnar strax under 1".

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Nu börjar man bli ganska bortskämd med stjärnklara nätter, har nog de senaste 5 månaderna haft fler än fingrar på handen, jösses...

Gårdagens äventyr resulterade i galaxen M106 kom på pränt. Ytterst lite utbredning täcker bara ca 100 pixel på längden vid mina 910 mm.

https://en.wikipedia.org/wiki/Messier_106" onclick="window.open(this.href);return false;

2 timmars exponering och så här ser det ut uppzoomat till 4x:
m106.jpg
Massor av brus trots 2 timmars exponering. Ser att jag fått med ett svart hål i underkant också, eller kanske mer troligt en dammtuss. Ställde ned dithering i APT till gain = 1, verkar vara i minsta laget.

Första tanken är ju att här behövs kraftfullare teleskop, kanske 2000 mm och f/4, fast det skall ju egentligen inte behövas.

Letar i galleriet här för att få något att jämföra med och vilka fina bilder jag hittar:

http://www.astronet.se/view_image.php?id=1679" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengts bild taget med GSO 10", precis ett sådant teleskop jag har i mina framtida planer.

http://www.astronet.se/view_image.php?id=3139" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus med den populära MN190 teleskopet.

http://www.astronet.se/view_image.php?id=4884" onclick="window.open(this.href);return false;

Thomas med en TEC140, ganska likt mitt teleskop men ser ruskigt mycket bättre ut.

http://www.astronet.se/view_image.php?id=1705" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas med ett litet 4" Takahasi, ser mycket bra ut.

Inspirerande att se vad andra åstadkommit, här finns mycket att göra för min del. Först och främst betydligt mörkare än vad jag får hemma från balkongen. Ytterliggare en rengöringsomgång på sensorn. Sedan massor av timmar med välguidade exponeringar. Hur som helst, man ser att det är på rätt väg. Blir i slutänden intressant att se hur långt man kan komma med en DSLR kamera.

Guidningen i den här bilden hade rms error tot på ca 1", temperatur kompenseringen för fokus motorn inte riktigt korrekt än, så det finns mer att ge på de punkterna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vedermödor på balkongen

Post by Hans Bengtsson »

En sak som ofta slår mig är vilket privilegium man har som visuell observatör av variabler när det gäller antalet användbara kvällar. Vi talar om helt andra nivåer jämfört med den som ska fotografera deep-sky.

Om vi begränsar oss till en enda variabel, Chi Cygni, och ser hur många olika kalenderdatum det rapporterats in obsar till SVO, så finner vi de senaste månaderna:

Aug 2017: 15
Sep 2017: 15
Okt 2017: 14
Nov 2017: 18
Dec 2017: 13

Det betyder ganska precis att varannan kväll/natt har utnyttjats just för att bestämma magnituden för denna stjärna. Nu är det förstås några olika obs-platser i södra Sverige det handlar om, men vi vet erfarenhetsmässigt att det kommer fler än 100 användbara nätter varje år från en given obs-plats.

Skillnaden mellan visuell och fotografisk astronomi är remarkabel i detta avseende, det handlar uppenbarligen om att bara var tionde visuell variabelnatt lämpar sig för deep-sky-fotografering.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej Hans,
Perfekt när man kan samarbeta om ett projekt, alltid är det någon som har korta luckor där observationer kan göras. I princip kan man ju göra det inom foto också, inte så vanligt kanske, men Jupiter projektet spände ju över hela världen, det var spännande att se.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej igen,
Den 8:e januari fick vi några timmars klart väder igen. Jag började tidigt med att montera upp teleskopet, klockan var nog inte mer än 18 och efter lite problem med att hitta fokus var jag igång drygt en timme tidigare. Blev inte många bilder jag hann med innan molnen gjorde sitt vanliga intåg. Hade valt M44 för denna kväll. I min glugg är den bara synligt några timmar efter mörkrets inbrott. Appropå mörker, den här tiden på året sträcker sig astronomiskt mörker från kl 18 til kl 6, 12 timmars mörker. Hur många orkar hålla igång så många timmar i sträck?

http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... 08-se.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tyvärr har jag fortfarande kvar både torkfläckar och damm på sensorn, det är verkligen svårt på en dslr kamera att nå in till sensorn för en effektiv rengöring. Tycker att statiska elektriciteten blivit ovanligt besvärlig.

Ni som varit med ett tag, kommer ni ihåg lp skivorna? När man rengjorde dom hade man en antistatborste, till och med en antistatpistol. Aldrig sett något liknande för kamera sensor, men en antistatborste verkar behövas här.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Vedermödor på balkongen

Post by Juicy6 »

Sensorn kan behöva en rengöring då och då, speciellt om man använder kameran till annat än astrobruk och ofta byter objektiv ute. Bäst är förstås att ha kameran monterat på teleskopet alltid. Jag har i många år använt Visibledusts grejor. De är bra:

https://visibledust.com/products3.php?pid=727

Jag rekommenderar också den lilla dyra luppen för att inspektera sensorn efter rengöring:

https://visibledust.com/products/quasar ... ng-system/

Rengöring kan tyckas äventyrligt men är verkligen lätt att göra. Jag tycker också den vätska som används har antistatiska egenskaper som du efterlyser.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vedermödor på balkongen

Post by AstroFriend »

Hej Christer,
Jag köpte något liknande för länge sedan, rengöringsspriten finns kvar av men paddlarna är slut. Jag vet inte om jag läser fel, men det står att settet kostar 600 dollar, har du köpt ett sådant?

Rengöringspriten rengör bra från fett och liknande, men det vill gärna bli kondensfläckar när den dunstar bort. Speciellt antistatiskt är då inte mitt rengöringskitt. Får kanske ta o testa lite andra grejor, lite lätt tvållösning har jag använt ibland och sedan badda bort med vatten, har nog gett bästa resultatet men man får vara väldigt försiktig så man inte skadar något.

Tack för tipset.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Vedermödor på balkongen

Post by Juicy6 »

Jag har handlat från Cyberphoto. 12 svabbar kostar 499 kr och lösningen 419 kr. Och som sagt tycker jag luppen är oerhört bra. Man ser minsta lilla dammkorn med den. Men istället för att lägga 1579 kr på den kanske man kan klara sig med ett förstoringsglas och bra ljus. Deras Butterfly-pensel verkar också spännande. Men dyr...


https://www.cyberphoto.se/info.php?article=740017
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=740028
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=875021
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=123427

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------