Flats med ledpanel

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Flats med ledpanel

Post by micke187 »

Hej! Tänkte börja ta flats eftersom vinjeteringen är av ondo. Och har funderat på om en ledpanel skulle vara det bästa.
Min fråga är om det här nån betydelse vilken panel man tar med tanke på de olika lumenstyrkor och färg det finns att välja på.
Är en varmvit det man ska gå på? Är det nödvändigt med en dimbar variant?
Har aldrig tagit flats förut så är relativt grön på det.
Använder APT så där finns verktyget ccd flats aid som hjälp.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats med ledpanel

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Först bör du kolla om det är något i strålgången som sitter i vägen som du kan göra något åt. Kanske någon adapter som har för litet genomgångshål som du kan svarva upp eller liknande. I botten på bilden, alltså upptill i kameran på en DSLR blir det ibland ett mörkt band. Det är kamerahusets spegel som skymmer på vid lite ljustarkare och stora teleskop. Hur mycket sjunker din signal i extremhörnen?

Ta flats av bra kvalite är svårt. Är det dessutom en färgkamera är det än mer komplicerat. Man bör ju ha samma nivå, ca 50% av max på alla tre färgkanalerna, röd och blå oftast betydligt lägre känslighet på. Alltså får man anpassa färgen på ljuset efter det. Blir ofta en rosa bild då när man sänker belysningens nivå på den gröna för att få det i balans.

Då är det jättebra med en monitor där man kan styra färgbalansen tyckte jag. Provade med det, men det var väldigt svårt att få en jämnt belyst yta. Ofta är ju sådana displayer kantbelysta där man får en gradient in mot centrum med mörkare yta. Man kan ju jämna ut det genom att lysa igenom ett papper på några cm avstånd, men ljuset från LCD monitorer är lite för svagt. Dessutom kan man få interferenser mellan kamera och skärmens uppdateringsfrekvens, syns som band på bilden. Bäst resultat har jag hittills fått genom att använda en rosa T-shirt på teleskopet belyst under dagsljus, väldigt enkelt att göra dessutom när man väl hittat en T-shirt av rätt färg, hade ju ingen rosa själv men tjejen hade en.

Här kan du se mina test och mätningar:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nästa problem är programmet man använder för att göra kalibreringen i. Fick det aldrig riktigt bra med DSS eller Fitswork, mitt eget makro som jag skrivit till AstroImageJ blir det perfekt i. Antagligen ett nivåproblem eller att de inte hanterar defekta pixlar på rätt sätt i de andra.

Berätta hur du gör så kanske det kommer fram fler ideer på hur man kan göra det enklare och bättre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flats med ledpanel

Post by micke187 »

Ja det verkar vara lätt för endel med flats men omöjligt för andra så det är väl lite delade meningar om det.
Fast de som får till dom bra har väl gjort det många ggr förut som också.
Har kollat på endel paneler men har svårt att välja nån men tror jag väljer en dimbar variant.
Får nog exprimentera lite och se fall man kan få nån ordning på bilderna.
Har ju en monokrom kamera så det behövs som sagt till alla filter man använder.
Har ju också ccd flats aid i APT som hjälp med de rätta exponeringar så lite hjälp på vägen har man ju iaf :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats med ledpanel

Post by AstroFriend »

Hej,
Har du en monokrom kamera blir det ju lättare då du inte behöver bekymra dig så mycket om ljuskällans färgbalans, men alla färger som du skall fota i måste ju naturligtvis finnas med.

Monitorer som jag skrev om har ju tyvärr lite för ojämn belysning, men i detta fall borde en EL platta vara idealisk.

http://www.gerdneumann.net/english/astr ... rview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans EL plattor verkar ha ett bra färgspektrum, men de kostar. Har för mig jag lagt in en länk i min lista på hemsidan hur man kan bygga en själv ifall du är händig.

Här är en från England:
https://elwirecraft.co.uk/product/white ... -and-a1-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkar gå att plocka ihop en i A4 storlek med 12-volt driver för 600kr. Ännu billigare finns antagligen på Ebay.

Men som jag skrev tidigare, mina T-shirt flats blir väldigt bra numera ihop med rätt program. Mycket bättre i varje fall än att inte göra en flat kalibrering alls.

God Jul !


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flats med ledpanel

Post by micke187 »

Ja el paneler är nog snäppet bättre också skulle ja tro men de är lite dyrare.
Har också tänkt ifall man kan använda en surfplatta till ändamålet men blir nog inte lika bra som du säger med en monitor. Finns dock väldigt billiga på wish men så är ju också leveranstiden väääldigt lång..

Jo hade ju tänkt att köra med t-shirt först men med en panel kan man vara inomhus och göra tester och att resultatet blir bättre också.
Får fundera på om det är värt att köpa från nån av de ställena du länkade till.
Den första länken har ja varit inne på förut och kikat men priset var lite högt tyckte ja.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flats med ledpanel

Post by micke187 »

Det blev en beställning av ett A4 format EL-panel på Elwirecraft i England så de ska bli intressant och se om man kan få ihop nån liten låda till teleskopet.
Försökte hitta nån annan sida men antingen var det mycket dyrare eller så var det i USA som det fanns. I Sverige fann ja inga EL-paneler alls bara ledpaneler.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flats med ledpanel

Post by micke187 »

Jag kortade också ner min daggkåpa med 15cm i så det kanske har haft någon inverkan på vignetteringen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flats med ledpanel

Post by micke187 »

Nu hade mitt paket kommit. Var lite orolig när jag fick det för posten hade ju inte varit särskilt snäll mot paketet men som tur var såg det bra ut när ja öppnade upp det.

Det här kommer nog fungera perfekt tror ja. Lös inte så skarpt som ja trodde så behövs nog inte mkt för att tona ner ljuset om det skulle behövas. Nu är det bara att fundera på hur ja ska bygga en låda eller ram till den.
20180108_105643.jpg
20180108_105649.jpg
Så tack Lars för tipset ! :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Flats med ledpanel

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Vad kul du fick tag i en panel som sökte efter.

När jag testat med liknande lösningar har jag ibland haft problem med reflexer från den blanka ytan, har då haft en grå mattfilm lagd mot ytan och det har blivit mycket bättre men ljussvagare. Viktigt det är ljustätt in mot objektivet så inget annat ströljus når fram.

Du få berätta när du testat vad du får för resultat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Flats med ledpanel

Post by micke187 »

Ja ytan är ju ganska blank som sagt men har införskaffat frostat plexiglas som difusor. Ska också kolla på jobbet om det kan finnas nåt plaströr som passar bra på tuben så den håller sig på plats och skydd mot ströljus. Får googla lite och se om ja kan få lite inspiration först också
Återkommer när det är färdigt och gjort lite tester.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8

Return to “CCD-kameror”