NGC 1961 - Zoltan Nagy

Bilder från galleriet
Post Reply
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

NGC 1961 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 1961
Exponering: L:60x5m, R:12x5m, G:15x5m, B:17x5m (oguidat)
Fotograf: Zoltan Nagy
Teleskop: Orion Optics UK AG12
Kamera: Atik One 6.0
Kommentar: Total exponerings tid är 8 timmar 40 minuter.
Inga flats, darks eller bias har används. Stackning och bildbehandling i PixInsight samt Photoshop. Ni hittar även annoterad version av bilden på min hemsida.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NGC 1961 - Zoltan Nagy

Post by Jonas »

Härlig och kompetent bild Zoltan!
Ska jag ha något negativt att säga om den är det i så fall att den har lite för svart bakgrund. Lite mindre svart hade svarat bättre mot verkligheten, eller hur?
Bästa hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 1961 - Zoltan Nagy

Post by ragge »

Snygg bild och intressant att leta upp alla galaxer som göms i den (men diffraktionsmönstret dominerar lite för mycket tycker jag).
Hur upplever du skillnaden mot att jobba med systemkameran, fördelar/nackdelar ?

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC 1961 - Zoltan Nagy

Post by Robert Habolin »

skitsnyggt!

stjärnorna ser lite bättre ut nu oxo, fått ordning på fokuser?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC 1961 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack för alla kommentarer!

ragge: En STOR fördel tycker jag är färgerna. Upplever jag får mycket mer drag i färgerna/mustigare färger ”right out of the box” efter RGB combination. Blev också förvånad vad mycket Ha jag får med. Ser inget behov av att köra med HA filter för galaxer se tex min senaste M33. Dock kommer jag skaffa HA filter för att kunna köra som L eller blanda in med L för nebulosor.

Tycker också bruset är klart lägre. Har kört -10 grader på sensorn och upplever inte jag behöver darks.

Upplösning märker jag ingen förbättring alls mot min DSLR (EOS 100D). Tvärtom tycker jag att jag får mera bloatade stjärnor.

Sedan är det trickigare med alla filter. Tex är det viktigt med lika fokus på alla kanaler annars blir det färgförskjutning på stjärnorna har jag märkt. Även om tillverkaren kallar dessa filter parfocal så måste jag fokusera om vid filterbyte. Misstänker tjockleken på filtren är lika, men ljusets bryts ju ändå olika vid olika våglängder/färger och resulterar skillnad i fokus.

Allmänt ångrar jag inte köpet. Dock tror jag att jag har en bit kvar tills jag kan utnyttja kamerans potential fullt ut. Den lilla sensorn med små pixlar tillsammans med kamerans vikt ställer mycket högre krav på fokuserarens samt teleskopets stabilitet än min tidigare EOS 100D som är ca 400gram.

MVH/Zoltan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 1961 - Zoltan Nagy

Post by AstroFriend »

Hej Zoltan,
Du levererar som vanligt bilder av hög kvalité. Roligt att du köpt en monokamera, med separata filter blir det ju mycket större flexibilitet. Är kamera, filterhjul och off-axis adapter uppbyggd som en integrerad enhet eller har du plockat ihop det av egna delar?

16-bit gör att det går att ha 4ggr gain utan att tappa i dynamik, readout 4e-, relativt hög fullwell kap för att vara så små pixlar och låg darkcurrent är data som talar för sig. Detta monterat på ett teleskop av hög kvalite.

Detta system har ju hög upplösning, kan ju också vara coma correctorn som ger lite färgbrytningsfel, fast då borde det synts i din dslr kamera också. Men felet är kanske inte värre än att det går att aligna bort. Det syns inte mycket av det i din bild i varje fall.

Med Atik One 6.0 får du ett mindre fält än med din dslr aps-c kamera. Det blir väl bara 1/4 av ytan. Hur upplevs det, saknar du det större fältet?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 1961 - Zoltan Nagy

Post by Martin F »

Spännande bild med många "faint fuzzies" :)

Return to “Bilder”