NGC7000 Nordamerikanebulosan - Niclas Gyllensvaan

Bilder från galleriet
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

NGC7000 Nordamerikanebulosan - Niclas Gyllensvaan

Post by Trollsvans »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7000 Nordamerikanebulosan
Exponering: 12x3 min ISO800, f/4
Fotograf: Niclas Gyllensvaan
Teleskop: Tamron 70-300 mm f/4-5,6 @ 70 mm f/4
Kamera: EOS 600D Baader mod + Astronomik CLS-filter
Kommentar: Första försöket med Star Adventurer. Blev bara dryga halvtimmen innan batteriet till vridaren började ynka sig (tänka sig, billiga powerbanks tål inte frost), men det gick att få till nåt ganska trevligt av det ändå, förvisso med ganska hård redigering. Gissar att det går att bända fram ännu mer ur bilden med lite mer erfarenhet.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Niclas Gyllensvaan

Post by Martin F »

12 exponeringar är väldigt lite så jag tycker att du lyckats bra med att få ut detaljerna! Ska bli kul att se hur det blir med ett par timmars exponering :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Niclas Gyllensvaan

Post by Trollsvans »

Jag är helt klart överraskad över hur bra trackingen blev, också över hur mycket man fick med på bara en halvtimme.
Fokus lämnar en del övrigt att önska dock, men det blir till att skaffa bahtinovmask framöver.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Niclas Gyllensvaan

Post by Tannerswe »

Ett väldigt trevligt första försök på ett av de mer intressanta områdena på himlen.

I din bild så har du betydligt mer potential än vad du visar tycker jag. Bilden har en rätt kraftig vinjettering och så bilden är processad nu är de mörka tonerna ute i kanterna vilket gör att mitten på bilden blir rätt mjölkig och ser mer oskarp ut än den kanske är. Jobbar bort vinjetteringen och beskär bilden så att du blir av med det värsta innan du går vidare skulle jag föreslå.

Jag tog mig friheten att leka lite med din bild och jag tycker att det går att plocka ut lite till utan att det ser allt för överprocessat ut. Skulle man göra detta direkt på den stackade bilden skulle det se bättre ut och man skulle säkert kunna få fram än fler detaljer.

Rotera gärna kameran nästa gång så att du får med både Nordamerika och Sadr området lite bättre.
Attachments
ex.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Niclas Gyllensvaan

Post by Trollsvans »

Det var skillnad där ja!
Tack för tipsen; det är lite småsvårt att själv se vad bilderna har för möjlighet när man inte är överdrivet bra på redigeringen än, så det guld värt att få visat vad som faktiskt går att lyfta fram.

Har börjat experimentera med att göra flats, fått tips om att det kan ge god effekt just med vinjetteringen. Blir väl inte helt purjo att göra det i efterhand, men det får definitivt göras ordentligt till nästa bild.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Return to “Bilder”