M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M90 Arp 76
Exponering: 51x4 min
Fotograf: Lars Zetterlund
Kommentar: Egentligen var det NGC 4725 som stod på programmet, men när jag ställde in teleskopet insåg jag att det inte skulle funka. Med en C14 på stativet
måste det stå så långt från balkongräcket att takutsprånget skymde sikten uppåt, så det fick bli M90 lite längre ner i stället.
Arp tog med den i sin katalog över peculiar galaxies för att den interagerar (drar isär?) komanjonen ovanför.

Kameran fick gå 5 h, men de sista 3 var det mycket skyar som påverkade guidningen. Jag stackade 2/3 vilket var mer än jag ville för skärpans skull, men jag behövde få med lite ljus också. Jag kommer säkert att lägga till exponeringar senare, men det får vara för den här gången.

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Post by Timo »

Så nimt det är att använda din Canon.
Du lägger in antal 4 minuters exponeringar sen är det bara att köra !
Resultatet blev ju bra ! Även om du säger dig ha använt några sämre exponeringar så tycker jag att för att vara en SCT och av den storleken så är stjärnorna fina.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Post by Robert »

Fin bild på galaxen som harmonierar bra med färgerna på stjärnorna. Läcker bild på M90!
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för synpunkterna på M90 och NGC 5248, och visst är Canonen smidig. Fokuseringen går på en grisblink och sen är det bara att låta kameran gå. Fast visst börjar man önska sig en kyld kamera nu när utetemperaturen börjar stiga. Bruset blir märkbart större när det börjar bli några grader över nollan.

Jag märker också av rätt mycket horisontell bandning som jag inte gjort något åt. Antar att det har att göra med den snabba utläsningen av bilden, knappt 2s för 14 MPixlar. Har för mig att det finns något i Noel's tools som kanske kan hjälpa till med sånt. Kan vara värt att prova.
Jag har gjort ganska mild Gaussian blur på bakgrunden men ska nog prova lite olika variationer på det framöver för att dämpa färgbakgrundsbruset.

/Lasse
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Post by Cristofer »

Tjusig bild.

Jag har också horisontell bandning på min 40d, det finns en funktion i Noel för att ta bort det, fungerar hyfsat bra, lite spår blir kvar dock.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Cristofer wrote:Tjusig bild.

Jag har också horisontell bandning på min 40d, det finns en funktion i Noel för att ta bort det, fungerar hyfsat bra, lite spår blir kvar dock.
Det låter bra. Jag hade Noel's action installerad på en tidigare version av PS, men sen jag uppgraderade nyss så har den försvunnit någonstans i cybervärlden. Ska nog hitta den på någon hårddisk eller ladda ner den igen, men jag misstänker att det är någon reg.kod jag måste hitta oxå.

Häftiga bilder på Norrskenet förresten. Jag tog en tur till din hemsida. Draperierna över huset blev nog min favorit, men alla är sagolikt vackra.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M90 Arp 76 - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Hej!

Snyggt jobbat!

Känns befriande få se lite nya objekt på svenska forum.


Har mejlat Noel själv någon gång när jag inte fått den nya versionen .har aldrig varit något bekymmer.
Tror det räcker du uppger ditt namn så lämnar han säkert ut nedladdnings sidan till dig om du redan är kund där..

Testa faktiskt din bild med funktionen. Den blir bättre men inte dina bruna band som ligger över och under bilden dessvärre.

Bengt

Return to “Bilder”