Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Tannerswe »

jag skulle behöva ngt lätt men stabilt stativ för att montera min Skywatcher Adventure Mini (SAM) på som sedan kommer hålla en DSLR med ett vidvinkelobjektiv oftast men ibkand upp till ett 200mm. Säg max upp mot en 3kg i vikt totalt. Just nu har jag kört på en klen resetripod vilket fungerat men det är på gränsen.

Min tanke har varit ett EQ2 stativ som man får för ett par 100-lappar vilket kan jämföras med en stabil fototripod som börjar vid 1000 och går snabbt uppåt.


Är det någon som vet hur stabilt Skywatchers EQ2 stativ är?
Är det smidigt att handskas med eller är det lika bra att köra ett bra fotostativ istället?

Eller finns det andra bättre, enklare alternativ man bör titta på?
Attachments
EQ2-tripod.jpg
EQ2-tripod.jpg (404.33 KiB) Viewed 5045 times
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by AstroFriend »

Hej,
Jag har haft ett EQ2, EQ3 med rektangulära ben som på din bild och en annan med runda stålrör, EQ4, EQ5, EQ6.

Jag tror redan EQ2 är mycket bättre än enklare fotostativ. Men skall du ha det bästa så är kanske en EQ3 med runda stålrör det bästa till Star Adventuren. Jag har ett lantmäteristativt till min.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Wallevarg »

Jag kör en eq1 och det funkar bra om man bara vrider åt allt som fan :)
Men jag håller på att bygga om en sw altaz goto stativ(utan goto huvud) för just runda ben och den smidiga snap on plattan så jag ska slippa skruvar i mörkret :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Jonas »

Min Astrotrac har jag på ett Manfrotto 055B och jag kör brännvidder på upp till 300mm/f2,8 på det. Har kunnat köra upp till 5 minuter långa expneringar utan att stativet visat svagheter.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Martin F »

Har EQ2-stativen korrekt gänga för att fästa en SAM alt. Astrotrac eller måste man modifiera det? Har ett Manfrotto 190 Pro till min och tycker att det är lite svajigt. Hade gärna haft ett lantmätarstativ om jag visste var man fick ta i ett sånt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Jonas »

Martin F wrote:Har ett Manfrotto 190 Pro till min och tycker att det är lite svajigt. Hade gärna haft ett lantmätarstativ om jag visste var man fick ta i ett sånt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Nu blev jag uppriktigt förvånad! Jag har bara 055B och 144B. Det är lite småskillnader mellan dem men har aldrig upplevt att de är svajiga. Är inte 190 Pro uppbyggt på samma sätt och har ungefär samma tålighet?
Ok, kör man med stativet i max utdraget läge, passar det nog inte för astrofoto men det gär man väl aldrig, eller hur? Jag kör bara upp det till ungefär 3/4 höjd.

Men ok, ska man ha ett riktigt stabilt stativ, ligger det just nu en SW Discovery tripod på Stjärnhusets AstroBoot-avdelning.
Men då måste man fixa någon form av adapter för att kunna något med kameragänga på toppen. Sedan har man ett stativ som klara mycket!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Martin F »

Kan ju bero på att jag inte använt någon motvikt till kameran. Sedan tror jag att 055 är stadigare än 190.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Jonas »

Martin F wrote:Kan ju bero på att jag inte använt någon motvikt till kameran. Sedan tror jag att 055 är stadigare än 190.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Tror inte det beror på motvikt. Det har jag aldrig använt med Astrotrac:en.
Kanske 055:an är stadigare men 144:an är nästan lika stabil och jag trodde 190:an låg nära de båda.
Jo, en sak till. Jag lyfter aldrig mittpelaren. Det skulle göra allt mer instabilt.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Tannerswe »

Martin F wrote:Har EQ2-stativen korrekt gänga för att fästa en SAM alt. Astrotrac eller måste man modifiera det? Har ett Manfrotto 190 Pro till min och tycker att det är lite svajigt. Hade gärna haft ett lantmätarstativ om jag visste var man fick ta i ett sånt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jag har tyvärr ingen koll på om gängan är korrekt utan räknar med att man för göra någon form av moddning. Funderar på att sätta en levelingplate överst på tripoden innan SAMen så att man snabbt och smidigt kan justera i våg och slippa pilla med benen för mkt.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Förslag på lätta och smidiga stativ - EQ2?

Post by Wallevarg »

Det ligger en sw Merlin stativ på astroboot :)


Skickat från min iPad med Tapatalk

Return to “Monteringar”