M71 - Tony Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

M71 - Tony Johansson

Post by Tony »

Ny bild i galleriet
Objekt: M71
Exponering: 50-300 sek x7
Fotograf: Tony Johansson
Teleskop: GSO 305/1500
Kamera: EOS 1200D
Kommentar: En 2 timmars lucka uppstod mitt i älgjakten så jag skjuter ett höftskott med den här.Nu har jag en komakorektor och cls filter. Tyvär krånglade Dec-PHD2 så den kopplade jag ur och använde enbart RA. En fråga: hur vet PHD att man gjort en meridian flipp? Den skickade Dec-axeln åt fel håll. Hade inte tid att calibrera om den. Men det borde väl finnas nåt annat sätt? Inga darks eller flats. DSS+PS. Föreslå förbättringar av bilden...!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M71 - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Det är ingen dålig bössa du har att skjuta höftskott med, mer en kanon!

Det där med att guidningen far iväg åt fel håll har jag också haft problem med. Från min balkong ser jag bara normalt ut åt öster och gör heller aldrig meridian flip då. Men när jag även började observera västerut blev allt fel.

Har nog inte gått riktigt till botten med det. Men phd tar information från EQMOD och det är där fel kan uppstå. Jag har varit i kontakt med utvecklarna, ett fel hittade jag i CdC som gav fel tecken. Det har rättats till, men har fortfarande problem verkar det som. Kanske är det någon inställning som jag inte fått rätt. Nu när jag börjar bli klar på landet att obsevera där blir det enklare att testa eftersom jag har tillgång till hela himlen där.

Du kan läsa mer här:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... tml#part04" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M71 - Tony Johansson

Post by ragge »

Stjärnhopar är vackra, både att se och att fota. Fina färger har du fått på stjärnorna.
En väldigt enkel sak jag testade på din bild var att köra HLVG (Hasta La Vista Green) på den, det tog bort ett litet grönstick som fanns där.
Vet inte viket iso du använt, men stjärnor mår bäst om man har lågt iso. Testa gärna med max 400. Kanske skulle jag processat bilden med lite mindre kontrast, men det är ju en smaksak. Fokus är kanske inte helt 100%, här skulle jag använt en Bahtinovmask för att kolla - inte bara en gång men flera ggr under en fotosession.

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M71 - Tony Johansson

Post by Tony »

Astrofriend:
Comet-guiding verkar intressant. Ska kolla om jag har dom rätta programversionerna för detta.
Märkligt att meridian-flip-problemet inte kändes igen av fler astro-nätare.

Ragge: -Vilket program har "hasta la vista"? Ja hur en bild ska se ut är ju lite inviduellt från person till person. För mig varierar det dessutom från timme till timme. Skärmen spelar roll. En bakgrund som ser svart neutral ut, ändrar färg när man tittar lite från sidan.
Ja den kan vara för hårt processad. Och just detta gillar jag minst med en databehandlad bild. För hårda dragningar i spakarna, "dödar" bilden och trovärdigheten försvinner. Hellre vissa defekter som skvallrar om att bilden är "äkta". (och lokalproducerad!)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M71 - Tony Johansson

Post by ragge »

HLVG är en gratis, lättanvänd och mycket användbar plugin till PS (endast Windows, ej Mac) : http://www.deepskycolors.com/archive/20 ... Green.html
Det vore kul att se ett nytt försök på M71 med järnkoll på fokus samt lågt iso-tal. Och hlvg ifall det finns behov. Jag testar ofta med hlvg, blir det någon skillnad så är det oftast till det bättre. Undantag för kometer eller nebulosa som ev ger grönt ljus.

Det varierar en hel del för mig med. Oftast blir det bättre tycker jag om man lämnar redigeringen och ser med nya fräscha ögon på bilden nästa dag. Ljuset i rummet spelar också stor roll.

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M71 - Tony Johansson

Post by Tony »

Ok, har laddat in hasta la vista.
Funkar bra på alla bilder som man inte särskilt vill spara grönt ljus
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M71 - Tony Johansson

Post by Robert Habolin »

helt ok bild, lite ur fokus men annars najs!

ang PHD och meridian flip.

Om du guidar med ASCOM, dvs pulse guiding och din guide kamera och mount mm körs via ASCOM, så fattar PHD att du gjort en meridian flip, och allt bara kör på.
Om du använder ST4 kabeln, alltså kabel från guidekameran till teleskopet så fattar den INTE! och kommer då att börja guida åt "fel" håll efter en flip. Det finns en inställning i PHD att "reverse calibration" att bocka i så gör den det efter flip. eller så kan du välja ( tror jag ) att göra det manuellt i PHD, typ säga till efter flippen att göra reverse DEC calibration.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M71 - Tony Johansson

Post by micke187 »

Det är ju också bra om man har lite obalans i monteringen så motorn 'drar' i kuggen så man inte får backlash. Har märkt att även om man har remdrift så spelar balansen ändå in. Fast de beror väl lite på hur bra montering man har också iofs.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: M71 - Tony Johansson

Post by Tony »

Robert:
Sanningen var den att vid detta tillfälle reagerade inte focusmotorn. Men jag körde ändå på gammal inställning. Senare fick jag se att kabeln hade glidit ur aurdino-dosan.

"reverse calibration" -fick en betydelse nu. Tack för svaret. Jag kan ha tryckt på denna... Jag använder inte st4-uttaget på guide-kameran så det borde ha fungerat.

Micke 187: Jo det är ju enklast att den kompenserar bara åt ett håll. Dec axeln vill man dock gärna ha så bra som möjligt. Jag ligger ganska nära nu eftersom jag kunde ta upp till 5 min exponeringar. Men det är klart... med mer skärpa syns det mer.

Vädret har inte bjudit på några längre chanser av justeringar och trimningar. -Men kanske i kväll!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M71 - Tony Johansson

Post by ragge »

Tony wrote:Micke 187: Jo det är ju enklast att den kompenserar bara åt ett håll. Dec axeln vill man dock gärna ha så bra som möjligt.
Obalans i både RA och DEC motverkar backlash vilket underlättar för guidningen (inget slack att kompensera för) och dessutom blir tuben mindre vindkänslig. Obalansen i RA är (som Micke säger) viktigt att den görs åt rätt håll dvs motorn skall alltid jobba mot gravitationen - inte med. Minnesregel "East Heavy". När jag hade isär mina grejor och vred runt "worm gear" hjulet för hand (med remmen borttagen) märkte jag vilken skillnad det var att driva monteringen med resp mot obalansen i RA. Mot ("uppförsbacke") gick mycket mjukare och finare än med ("nedförsbacke").
Obalansen i DEC är ju svårare att förutse åt vilket håll som är optimalt (beror på hur polinställningen ser ut), men med en bra polinställning kommer DEC-motorn att jobba relativt lite, så där bör just den detaljen inte vara något problem.

Ragnar

Return to “Bilder”