Månen - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: HP Photosmart R707
Kommentar: Den här bilden av Månen tog jag kl 21 UT idag här i Stenungsund. Jag använde en gammal automatisk digital kompaktkamera som jag monterade framför ett 24 mm Baader Hyperion okular på min C8. C8:an hade en f/6.3 fokalreducerare monterad. Bilden togs med kamerans automatiska funktioner. Bildbehandligen gjorde jag i GIMP 2 där jag nöjde mig med att öka kontrasten och minska ljusstyrkan i bilden samt rättvända bilden. Ett litet digiscopingexperiment!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by ragge »

Det var minsann inget dåligt resultat av en helautomatisk och dessutom väldigt gammal kompaktkamera. Kratrarna syns fint. :good:
Bilden visar att konceptet fungerar, men med ljussvagare objekt behöver man en kamera (gärna en kompaktkamera som inte väger så mycket) där man kan ställa fokus, iso och exponeringstid manuellt.
Jag tar med min Canon G1X vid tillfälle så testar vi det.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Månen - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Tackar! Jo det blev rätt bra med tanke på att bilden är digiscopad med en sådan kamera. Det var väldigt kul i alla fall :D Jag försökte ta några djuprymdbilder också, bl a av M13 och M31, men jag tror att det misslyckades. Jag har inte grävt i de bilderna än men jag tror att det är ganska kört...

Ta med din Canon så testar vi, skulle vara kul att se hur det går.

/Torbjörn

Return to “Bilder”