Comet C/2017 O1 ASASSN - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Comet C/2017 O1 ASASSN - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Comet C/2017 O1 ASASSN
Exponering: 45 x 60 seconds, ISO800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Efter lite letande i bilden fick jag syn på den diffusa kometen C/2017 O1, magnitud omkring 8-9. Det var inte lätt att aligna den. Jag gör ju på lite speciellt sätt där alla färgkanaler hanteras separat och kometer är i regel väldigt ljussvaga i den röda kanalen. Men blev ju något synbart till slut.

Allt förarbete gjort i AstroImageJ. Jag har igår skrivit om makrot något för att underlätta att aligna rörliga objekt eller där hela fältet driver pga dålig polinställning. Nya makrot kommer snart på hemsidan för nedladdning.

RGB combining gjort i Fitswork.

Bilden kraftigt beskuren, tog den med ett 150mm teleobjektiv.

Kul man är igång vid observatoriet med lite enklare test.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Comet C/2017 O1 ASASSN - Lars Karlsson

Post by timokarhula »

På bilden ser kometen stor ut, ca 14' i diameter. På din bild ser man några mörka nebulosor i Oxen, bl.a. Barnard 10, Barnard 7 och Barnard 211 under kometen.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Comet C/2017 O1 ASASSN - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Timo,
Oj vad du ser saker som jag inte ser. Lika bra du får se hela bilden, men den är alignad på kometen så ser ju inte så bra ut även fast kometen knappt rört sig mellan exponeringarna. Ja det var så att jag inte trodde det var kometen pga det.
comet c2017 o1 asassn full desolved.jpg
Här är hela ocroppade bilden.

Jag ser flera objekt som är utdragna i andra riktningar än kometen. Knappast satelliter, kan det vara någon asteorid tro?

Update:
Har bytt ut kometbilden i bildgalleriet. Rättade till problemet med skalning pga TIFF Fits problemet och Fitswork.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Comet C/2017 O1 ASASSN - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Hej Lars,

Jag kom hem efter midnatt från en fest igår och det var klart, så jag gjorde ett försök med denna komet från min balkong. Använde 100 mm för att även få med Pleiaderna och 3,2 s exponering för att slippa mecka med följning. Efter att ha tagit en serie bilder, slog det mig att jag hade glömt att ändra bildformatet (i min Canon EOS 6D) så att den även sparade som RAW. Nå, jag ändrade det och tog en ny serie bilder. Då jag skulle processa dem i morse, fanns emellertid där inga RAW-filer... I mitt sömniga tillstånd måste jag ha missat att trycka "OK" efter formatändringen, så den hade aldrig gått igenom :( Jag stackade ändå jpg-bilderna och fick med nöd och näppe fram kometen, men det är ingen vacker bild, så jag avstår från att lägga ut den här. Så kan det gå, när det äntligen är en klar natt en helg... Nu kommer ju månen att störa ett tag framöver, men å andra sidan blir kometen lite starkare och rör sig högre upp på himlen, så kanske kan det bli något mer tillfälle. Hoppas på det.

/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Comet C/2017 O1 ASASSN - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Känner igen det där, alltid någon detalj man missar. Det går så långt mellan tillfällena att man glömmer bort saker. Man skulle ha en checklista att bocka av varje gång. Men ser ju lite olika ut från obstillfälle till ett annat så det blir olika utrustning.

Kul i varje fall att du såg något på bilderna och det är ju imponerande att du kunde det. Du hade bara 3.2 sekunders exponering mot mina 45*120 sekunder. Min var ju knappt synbar på subbarna.

Hoppas kunna ge mig på den igen och då med teleskopet på 900mm.

Jag håller på att gå igenom mina gamla bilder och bearbetar de med AIJ istället för att se om jag får något bättre bild. Men många av mina kometbilder är tagna under dåliga förhållanden med moln som glider förbi.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”