NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6960 Viel Nebula
Exponering: 30x 120 seconds, ISO800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Här är ett test jag gjorde ute vid observatoriet ett par dagar sedan. Denna bild är endast väldigt basic behandlad. Skall ju egentligen vara en nebulosa här, man kan faktiskt skönja den lite. Den är lika stor som Andromeda galaxen, ca 3 grader.

Men har ni sett stjärnor bli så här, det är en svag ghost åt ett håll. Normalt är denna Sigma lins väldigt skarp, men svår fokuserad. Den här gången tillkom dessutom någon defekt, har sett det någon gång tidigare. Har ett tag misstänkt det kommer av uppvärmingen från värmebandet. Ca 2 watt pålagd och allt ligger på front linsen.

Om någon vill testa att få fram nebulosan så har jag lagt upp filen här:
https://www.dropbox.com/sh/ggcmgugvhkdi ... Jt4Ja?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Update:
Det finns nu två filer, en 32 bits floating point och en 16 bit TIFF. 32 bitars är att föredra om inte ditt program sätter hinder för det. Båda är rgb och helt obehandlat för utom bias, dark och flat kalibreringar som jag gjort. Berätta hur det går och visa lite exempel.

Hoppas snart få upp teleskopet i observatoriet, där har man lite mer kontroll över fokus och man får ju en annan bildskala samt möjlighet att guida med dithering.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by ragge »

Hej Lars,

Kul att testa lite med andras bilder, men denna lyckades jag inte alls med. Bilden är full av gradienter och färgskiftningar, ungefär som om någon artificiell ljuskälla skulle ha träffat frontlinsen. Nebulosan går ju att identifiera men inte mer, inte med min teknik iaf. Jag har stretchat med levels, och försökt färgbalansera med curves (GradientXterminator gick bet på uppgiften). Allt gjort i 16 bit pga att PS CS5 har mycket begränsad funktionalitet med 32 bits filer.

Stjärnorna såg skumma ut, fläckvis ser det riktigt illa ut. Kan det ha funnits lite imma på något ställe trots uppvärmningen ? (inte troligt med 2 watt...ja möjligen om det varit glappkontakt).
Jag tror inte att uppvärmningen kan ge några optiska defekter. Själv brukar jag klara mig med c:a 1,5w på ett kameraobjektiv, men då har jag alltid några varv med tunn isolering (sådan där plast-foam som man har när man lägger golv) utanpå värmebandet för att inte elda för kråkorna.
ngc6960-20170925-lars-karlsson.jpg
Ragnar
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by timokarhula »

Hade svårt att identifiera stjärnfältet tills jag insåg att norr är nedåt på bild. Den framträdande stjärnhopen till vänster är då NGC6940 i Räven.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Jo det är lite märkligt detta med fokusen. Än har jag inte kommit på någon bättre förklaring än värmebandet.

Här är en bild som jag tog och då fick jag inte samma fenomen, däremot ligger den inte perfekt i fokus.

http://astronet.se/view_image.php?id=5100&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false;

Bländare f/4 som jag använder är ju inte extrem. Någon kondens fanns inte på linsen, kontrollerade flera gånger. Möjligen inne i kameran men knappast troligt.

Löser sig väl med tiden.

Vände jag bilden upp o ned !!! Får fråga dom down under vad de tycker är åt rätt håll. Någon som sett hur de presenterar sina bilder? Skall rätta til det så det blir det normala med polstjärnan uppåt och RA axeln längs med bildens långsida.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by Robert Habolin »

Om det var meningen att centrera Veil nebula så verkar du nog ha lite GoTo error.. ? kanske behöver göra en bättre alignement? Objektet ska ju hamna i center av bild men här är det långt ner. Gör du plate solves i datorn eller helt manuell align?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Den är inte alignad alls eller polinställd med bra precission. Skruvade bara fast kameran på stativet och den hamnade kanske några grader fel. Blev väldigt stressigt denna kväll. Längre fram när teleskopet kommer med skall det göras bättre. Brukar använda AstroTortilla och då hamnar det omkring 1 bågminut rätt. Nu vet jag i o försig inte vad CDC anser vara mittpunkten för NGC6960, som jag valde valde till center.

Jag la till en ny fil för nedladdning, kompletterade med en 16 bit TIFF som kanske kan vara värt att testa om redigeringsprogrammet inte klarar 32 bit floating point. Se första inlägget. Den använder man bara i nödfall.

Kul ju fler som testar och lägger upp redigeringsresultatet här.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Jag tog en titt igen på om det var något som gick snett i de inledande kalibreringarna. Märkte ett problem, när man importerar bilder till Fitswork så fungerar det bättre med Fits istället för TIFF. Det blir någon nivå skalning i Fitswork med TIFF filer som inte är så lämplig. Exporterade nu filerna från AstroImageJ i Fits format istället och då beter sig hanteringen av bilden mycket bättre. Problemet med ofokuserade stjärnor kvarstår naturligtvis. Passade på att vrida bilden så nu skall bilden här på Astronet vara i rätt vinkel. Du måste antagligen trycka på uppdatera knappen på din webbläsare för att visa den ny bilden.

Filerna som är upplagda på Dropbox är också utbytta. Gick ett par små steg vidare med bildredigeringen där. Justerade grovt nivån på röda kanalen med +55% och den blå med +95% för att kompensera kamerans nivå fel i sensorn mellan de olika färgkanalerna. Vred bilden och klippte bort den svarta kanten. Annars är den motsvarande raw i nivåer efter kalibrering. Det var just detta steg som blev påverkat med TIFF formatet som mellan liggande steg. Nu skall det ju inte egentligen vara någon skillnad eftersom båda formaten i det steget var 32 bit floating point. Men antagligen extra information i headern på TIFF som påverkar Fitswork och ev. andra program.

Kameran verkar ha pekat ca 3 resp 2 grader fel i sid/höjd led.

Testa igen på Dropbox filerna om ni har tid.

Här är objekten utritade med namn så det blir lättare att orientera sig:
ngc6960_20170925 desolved.jpg
Här är data som Astrometry.net delade med sig:
Center (RA, Dec): (314.965, 28.506)
Center (RA, hms): 20h 59m 51.676s
Center (Dec, dms): +28° 30' 21.862"
Size: 13.8 x 9.19 deg
Radius: 8.294 deg
Pixel scale: 18.4 arcsec/pixel
Orientation: Up is 359 degrees E of N

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC6960 Viel Nebula - Lars Karlsson

Post by Robert Habolin »

ah ok! ja det förklarar ju saken :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”