http://messier.seds.org/xtra/similar/h2500a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolumnen Type innehåller inte helt aktuell data. Objekt som klassats som Nonexistent, kan mycket väl ha identifierats på senare tid av främst Harold Corwin, Wolfgang Steinicke och Steve Gottlieb som gjort ena riktiga detektivarbeten. Utifrån Herschels originalanteckningar har man gått igenom objekt för objekt och adresserat olika felkällor. Referensstjärnorna som de utgått ifrån kan ha varit fel stjärnor, felskrivningar, fel riktningar mm. Dock återstår fortfarande några av deras objekt som inte identifierbara. Möjliga kometer? Massor av de förlorade objekten har med varierande grad av säkerhet kunnat identifieras som dubletter av samma objekt, enskilda stjärnor, dubbelstjärnor mm.
I princip alla "icke-existerande" objekt som idag klassificeras som öppna stjärnhopar har kunnat identifieras, dock ej som riktiga stjärnhopar men som asterismer.
Listan omfattar
2523 entries (objekt), varav
2514 är existerande (identifierade) objekt medan
9 är icke-existerande "på riktigt" (som jag undersökt utifrån Corwin et al data)
Vidare är 35 dubletter av andra NGC-objekt,
7 objekt hade inte identifierats först men som numera har identifierats som galaxer
1 objekt hade inte identifierats först men som numera identifierats som en nebulosa (NGC1909 = Witchhead)
1 objekt hade inte identifierats först men som numera identifierats som en H-II region i en galax (NGC4401 i galaxen NGC4395)
2 objekt har identifierats som enstaka stjärnor
6 objekt har identifierats som dubbelstjärnor
4 objekt har identifierats som trippelstjärnor
2 objekt har identifierats som glesa asterismer (multipelstjärnor?)
Från denna stora originallista hade man valt ut objekt till Herschel 400 och Herschel 400-II listorna.
Hur många av Herschels objekt har jag då sett? Jo, 1417 objekt av 2514 existerande objekt. Det blir 56.4% och jag hade antagit innan att det var drygt hälften, vilket stämde. Medan jag undersökte dessa icke-existerande objekt (dubletter) noterade jag att jag hade sett en del av dem. Då passerade jag hux flux 3000 observerade NGC-objekt (3005 st). Det återstår nu 1097 objekt för mig i Herschel-2500. Jag siktar på att ha sett dem alla inom 10 år.

/Timo K