Göran Kajlers teleskopbygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Göran Kajlers teleskopbygge

Post by AstroFriend »

Hej alla teleskop fantaster, speciellt ni lite äldre. Ni har säkert precis som jag drömt om att bygga Clas Ohlson teleskopet från den kända boken av R. Schöldström.

Göran Kajler byggde verkligen ett sådant teleskop istället för att bara drömma om det och det redan år 1971. Här har han snällt förmedlat sin spännande historia om bygget och efterföljande observationer:
http://astrofriend.eu/astronomy/astrono ... y-swe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi träffades på MAKs astronomimöte.

Vilka minns detta teleskop från Clas Ohlson katalogen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by ThomasK »

Det var intressant att ta del av Görans berättelse och fint dokumenterat av dig. När jag ser på bilderna av teleskopet blir jag inte riktigt klok på funktionen av de runda skivorna på båda axlarna. Vad används de till?
Thomas Karlsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by AstroFriend »

Hej Thomas,
Jag får nog svara då jag inte är säker på att Göran har konto på Astronet.

Göran nämnde något om att det skulle bli en positionsgivare, kanske någon optisk gaffel skulle läst av tänderna och gett vinkel positionen. Det blir ett uppslag för nya spännande frågor och svar från Göran.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Tony »

Jag hade ett långt samtal med honom eftersom vi byggt samma sak. Jag var lite före, i början på 60-talet var det.
"tandhjulen" var avsett för digital mätning, på båda axlarna.

Jag har en tråd om mitt teleskop här:
viewtopic.php?t=10076" onclick="window.open(this.href);return false;

Den "bibel" jag använde var "Amatörastronomens guide" -den läste jag minst 50 ggr. (plus allt som biblioteket kunde erbjuda)
Har inte hittat nåt utgivningsår men datan om planernas lägen börjar från 1960.
Halleys komet om nämns på sid 72 om att den skulle dyka upp 1986 och det kändes väldigt avlägset.

1986 hade jag i alla fall en egen tomt med möjlighet att ställa upp den på. Så Teleskopet fick skåda stjärnljuset ännu en gång.
Halleys var dock inte så imponerande att se visuellt för den var rätt ljussvag. Dagens kamerateknik hade passat ypperligt.
Attachments
kometer.gif
planetsidan.gif
amatorastro.gif
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Den boken var trevligt att se igen, många gånger jag bläddrat i den från början till slut. Det var nog mer 1970-tal än 1960-tal för min del. Hade också boken "Den Gyllene Boken om Astronomi" eller vad den hette. En liten moderna som hette ungefär "Galaxkrockar och svarta hål". Sedan kom en uppsjö av modernare bra böcker, men mer nostalgi med de äldre. De böckerna är borta sedan länge, numera bara torra universitetsböcker, förvisso väldigt intressanta men inga fina bilder att vila blicken på.

Nu har vi kommit upp i två byggda Clas Ohlson teleskop, det hade jag inte räknat med.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrisse
Posts: 9
Joined: 2017-02-09 22:12:28
spamtest: JA
Location: Alunda

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Chrisse »

Kan bidra med två byggen till. Byggde själv ett teleskop i början av 70-talet, med egenslipad spegel, först en f/10 enligt Schöldström. Den råkade gå sönder.
Nästa blev f/5,8. Hade läst in mig på ATM-serien och ville göra ett RFT. Poleringen tog flera månader, 46 timmar effektiv tid, varav 30 timmar parabolisering men resultatet blev bra. Loggboken och spegeln finns kvar men inte teleskopet. Liknade Kajlers fast kortare tub. Axlar med flänsar och bussningar köptes från Classe. Fokuserare med adapter för systemkamera tillverkades i en yrkesskolas (hette det så?) verkstad. Det färdiga teleskopet var en aning klumpigt men fungerade bra.
Det andra bygget tillhör förstås Joel von Knorring. Byggt på 60-talet om jag minns rätt. Fanns bevarat åtminstone till för c:a 12 år sen då jag hade tillfälle att se det.
Chrisse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by AstroFriend »

Hej,
Göran meddelar att snart skall skaffa konto här så han kan delta i alla trevliga diskussioner.

Angående tandhjulen, se längst ned:
http://astrofriend.eu/astronomy/astrono ... y-swe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ps.
Tony, Göran tyckte det var väldigt trevligt och intressant att prata om ditt motsvarande bygge av teleskop på MAK.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Göran Kajler
Posts: 3
Joined: 2016-03-08 22:05:10
spamtest: JA

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Göran Kajler »

Hej alla!

Har skaffat ett konto nu. Chrisse, har du någon bild på ditt teleskop? Vet du om Joel har någon bild på sitt? Hade varit väldigt kul att se dessa.
Tonys var också väldigt roligt att se.
/Göran
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Vad kul du hittat hit, här kommer du hitta massor av intressanta och trevliga saker att chatta om. Blir kul om vi får se bilder på de andra teleskopen som du nämner. När jag tänker efter så kommer jag ihåg att en klasskamrat på 1960-talet hade en montering lik din i trädgården. Det var hans pappa som hade byggt den. Förstår nu efter att ha sett ditt teleskop att det också var från denna byggbeskrivning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Göran Kajler
Posts: 3
Joined: 2016-03-08 22:05:10
spamtest: JA

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Göran Kajler »

AstroFriend wrote:Hej Göran,
Vad kul du hittat hit, här kommer du hitta massor av intressanta och trevliga saker att chatta om. Blir kul om vi får se bilder på de andra teleskopen som du nämner. När jag tänker efter så kommer jag ihåg att en klasskamrat på 1960-talet hade en montering lik din i trädgården. Det var hans pappa som hade byggt den. Förstår nu efter att ha sett ditt teleskop att det också var från denna byggbeskrivning.

/Lars
Hej Lars!
Lär dröja innan det finns något att visa men vi får se vad som händer. Tänkte lägga in en bild av teleskopet i den där lilla rutan till vänster men det var inte så enkelt. Du har ju uppenbarligen gjort det så du kanske kan dela med dig av denna kunskap.

/Göran
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Självklart, när du är inloggad, gå till forumfliken och kontrollpanelen. Där hittar du din profil och där går det att fylla i uppgifter och ladda upp en liten bild.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Hans Bengtsson »

Intressant!

Utan att ha några siffror som styrker saken, så kan jag tänka mig att det fanns några hundra som påbörjade byggandet av ett Schöldström-teleskop. Kanske fullföljdes projektet av ett hundratal? Men antalet bevarade instrument är nog nu mycket litet. Intill den dag som idag är har jag faktiskt inte sett något i verkliga livet (vore kanske läge för Christer Jansson att visa teleskopet på ett Värmland Star Party?).

För yngre amatörastronomer kan det kanske te sig svårbegripligt att så mycket energi lades ner på ett så litet teleskop som en 6-tummare ... men på 60-talet var 6 tum inget litet teleskop. Referensramarna var annorlunda då. Att köpa en färdig 6-tummare var en dyr historia. Det var egentligen först in på 70-talet som sådana teleskop började få mera rimligt pris. Tack vare serieproduktion främst i Kina och Taiwan har kostnaden för att skaffa en 6-tums Newton sedan ytterligare minskat dramatiskt (jämfört med en normal svensk lön).

När jag betraktar Schöldström-teleskopet slås jag av hur komplicerad monteringen var. På 60-talet talade ingen (?) om dobson-montering trots att den varianten borde ha varit mycket näraliggande för en teleskopkonstruktör, kan man tycka. Vet inte varför dobson dröjde så länge med att slå igenom på bred front. Redan 1971 observerade jag några nätter i Frankrike med en 18-tums dobson (fast ordet dobson hade jag aldrig hört), och det var en fantastisk upplevelse att observera variabler med ett så stort teleskop med en så enkel och självklar montering.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Tony »

6 -tummaren hade ju en focallängd på 1500 mm, i alla fall som standard. Med f10 så blir det en ansenlig förstoringsgrad. Objektet vandrade snabbt ut ur bild. Skulle man behöva justera 2 axlar så hade det blivit rörigt. Dessutom ville man ha koll på grad och timskalan. Ekvatoriellt var självklart.
Alla var väl medvetna om att långexponering gjorde underverk med ljusfångningen. Så det var väl upp till var och en att bygga vidare med en stjärnföljningsfunktion. Så gjorde i alla fall jag.
Anledningen till f10 var väl för att det var enklare att få till parabolformen.
Den lilla parabol som erfodrades ,utanför sfären, kunde bedömmas mer på en höft, enligt en bild.(kniveggsprovet)
-Hur man bedömer en parabol på t ex en F4 , har jag ingen aning om... måste vara svårt att sätta betyg på en sån med enkla medel.(?)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Hans Bengtsson »

Jag visste inte att man på 60-talet använde Schöldström-teleskop för långa exponeringar. Det känns lite överraskande och måste ha varit ohyggligt svårt. Skulle vara kul att se något sådant foto ifall det finns något bevarat.

Visuellt är det ju inga problem att manuellt följa med stjärnorna i ett teleskop med 150 cm brännvidd, även om det förstås underlättar med drivning om man använder hög förstoring. Speciellt vid observation av planetytor är drivning ett avsevärt plus. Men om man inte har drivning så tycker jag personligen det är likgiltigt om man behöver justera i ett eller två led, båda sakerna går lika bra.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Göran Kajlers teleskopbygge

Post by Tony »

Jag har själv funderat på vad man åstakom för bilder egentligen. Allt man gjorde då placerades i album som alla andra bilder. Måste leta lite
i gömmorna och om jag hittar på nåt. Är knappast nåt att skryta med.

Jag kände ju en gubbe (han var väl 30 år äldre) som hade en 8" newton. Astro känner inga åldersgränser.
Han monterade sin kamera ovanför där sekundärspegeln skulle sitta.
Kameran måste skymt en avsevärd del av spegeln. I nutid hade det varit toppen med dagens tajta (astro)kameramodeller.
Hur han ställde skärpan vet jag inte, men han måste haft en spegelreflexkamera.

Han tog hem sin apparatur till mig en kväll och därmed hade vi nog Borlänges första "star party"

Man kan fråga sig hur många amatörer det fanns egentligen. "Gubben" kom från farsans jobb. Vi hade ju ingen internet eller annan kontaktkälla att tillgå. -Vi kanske var många?

För övrigt så tecknade jag av vad jag såg.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum