Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

En smula off-topic ... men favoritmiran Chi Cyg är på väg uppåt efter ett ovanligt ljust minimum, den visuella magnituden tycks inte ha blivit svagare än ca 12.2. Undrar om något så ljusstarkt minimum tidigare har registrerats, det måste i varje fall vara ovanligt.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Japp, skall bli kul att följa upp mot höstens maximum.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

S CrB ligger nära maximum och är lätt att observera med mindre fältkikare för tillfället; jag skattade den till 7.1 ikväll.

R Tri stiger upp mot maximum, kvällens observation noterades till 6.8. Den här stjärnan tillhör de ljusare mirorna på norra stjärnhimlen och når inte sällan över 6 i maximum - hur högt blir säsongens maximala ljusstyrka?

chi Cyg: 7.3 ikväll, på väg upp mot ett maximum som förmodligen inträffar mot slutet av oktober.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Med minimala optiska resurser kan man nu följa flera miravariabler som ligger nära max:

chi Cyg fortsätter uppåt: Thomas skattade den till 6.5 och jag till 6.3 ikväll. Med tanke på att senaste minimum verkar ha varit ovanligt ljust undrar man hur högt den kommer nå den här gången.

R Tri ligger nära max, jag skattade den till 6.2 ikväll.

S CrB har precis passerat max, jag fick den till 7.3 ikväll.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Tri är nog i maximum nu: jag fick den till 6.2 ikväll, samma som för en vecka sedan.

S CrB tycks ha passerat max vid månadsskiftet juli-augusti; jag obsade den till 7.3 ikväll.
rtri.png
rtri.png (15.75 KiB) Viewed 7049 times
scrb.png
scrb.png (16.34 KiB) Viewed 7050 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Jag hade hoppats på en riktigt lång obs-kväll idag, men tyvärr sabbade molnen det efter någon timme därute.
S Crb är ju fortfarande riktigt stark, skattade den till 7.1 idag.
Synd att jag inte kunnat följa R Tri i dess max denna gången, då den står för lågt för mej i öster där jag har en del höga träd tyvärr. Följde ju den flitigt i dess förra max förra säsongen.
Hade hoppats att hinna med en obs av Chi Cyg också men molnen satte stopp för det. Skattade den dock till 6.1 för ett par dagar sedan.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

En sak som slår mig är att Chi Cyg, efter ett rekordljust minimum, nu går mot max utan att ha genomlöpt den sedvanliga platån i ljuskurvan. Man kan undra om det finns ett fysikaliskt samband. Kanske tenderar platån att inträffa på en viss nivå ovanför minimet, och i sådant fall kanske platån inträffar ungefär nu, dvs vid en betydligt ljusare magnitud än normalt. Denna mira är alltid spännande att följa.

Vad som är en platå/puckel i en mirakurva och vad som inte är det, den saken borde väl egentligen gå att matematiskt utvärdera? Om det fanns en matematisk definition på puckelmira skulle olika statistiska analyser kunna göras. Tror att det kommer förr eller senare. Puckelindex.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Hej! Första inlägget här! Tycker också att det är intressant att khi Cyg har inte än genomgått den moment i magnitudutvecklingen där takten i vilken magnituden minskar blir relativ långsammare. Om man tittar på ljuskurvan sedan början av 1900 talet, ser man att detta fenomen är relativt ovanligt, men har skett några gånger förr. Det blir spännande att se vad som händer, uppgången är inte än klart!
khicyg.png
Hälsningar, H.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Välkommen till Astronet! Det enda svenska forumet där variabla stjärnor diskuteras regelbundet. Vi är en ganska liten men entusiastisk grupp som i vårt land håller på med denna hobby.

Som du kanske redan känner till, kan observationer läggas in i vår databas SVO, och därifrån kan man sedan mycket snabbt och enkelt exportera en fil för att lägga in i AAVSOs databas.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Tack Hans! Jag vet, har redan varit i kontakt med Thomas. Ska lägga mina observationer där framöver också. Hälsningar, H.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:En sak som slår mig är att Chi Cyg, efter ett rekordljust minimum, nu går mot max utan att ha genomlöpt den sedvanliga platån i ljuskurvan. Man kan undra om det finns ett fysikaliskt samband. Kanske tenderar platån att inträffa på en viss nivå ovanför minimet, och i sådant fall kanske platån inträffar ungefär nu, dvs vid en betydligt ljusare magnitud än normalt. Denna mira är alltid spännande att följa.

Vad som är en platå/puckel i en mirakurva och vad som inte är det, den saken borde väl egentligen gå att matematiskt utvärdera? Om det fanns en matematisk definition på puckelmira skulle olika statistiska analyser kunna göras. Tror att det kommer förr eller senare. Puckelindex.

Mvh
Hans Bengtsson
Det verkar som om platåfasen pågår nu: de senaste två veckorna, ungefär, har stjärnan legat ganska nära 6.0-6.3 enligt observationer av Björn, Thomas, Chris och undertecknad.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror också den är inne i platåfasen just nu, på en ovanligt ljus nivå. Alternativet skulle vara att den håller på med sitt (i så fall ganska svaga) max och att det är därför ökningen avstannat. Men det är inte så sannolikt eftersom maximet inte bör komma förrän om ungefär två månader.

Vad som än händer de närmaste månaderna så kommer ljuskurvan att se atypisk ut. Och chansen är hygglig att maximet blir rejält kraftigt ... annars ligger platån magnitudmässigt närmare max än vad jag har sett tidigare för stjärnan.

För närvarande är Chi ett par tre magnituder ljusare än den borde vara enligt SVO-prognosen.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

chi Cyg rör sig lugnt och stilla, 5.8 vilket bara är några tiondelar ljusare än för dryga veckan sedan då Björn och undertecknad obsade den.

R Tri har definitivt passerat max: jag obsade den vid 6.7 ikväll.

S CrB har ganska länge legat nära maxmagnitud, 7.6 ikväll.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Mot alla odds så försvann molnen för en stund här ikväll :)
Passade på att ta några obsar när tillfället gavs.

Chi cyg skattade jag till 5.9 ikväll.
Jag är dock lite förvånad över att S Crb fortfarande är väldigt stark, skattade den till 7.3.

Annars är V Crb lite av en favorit just nu, underbart gul och väldigt ljus-stark, 7.1 ikväll vilket borde innebära att den är väldigt nära max nu.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Det kan vara intressant att veta, att just V CrB var den första variabel som upptäcktes av en svensk astronom. Det var Nils Dunér som 1878 gjorde detta från observatoriet i Lund. Samme man upptäckte sedan från samma plats W Her (1880), S Aur (1881), V Oph (1881) och V Boo (1884).

Dunér gillade röda stjärnor, det var ett av hans specialområden. Och man kan väl säga att den traditionen lever vidare än i våra dagar, genom SAAFs variabelsektion.

Jag ser förresten att du ikväll också observerade Dunér-stjärnan V Boo, magnitud 8.0, nära max. En halvregelbunden variabel som på Dunérs tid uppträdde som om den vore en mira. Under de senare decennierna har amplituden blivit allt mindre, men just under de allra senaste åren har den alltmer återfått en kurva som börjar påminna om kurvan på Dunérs tid! Kanske tillfälligt, kanske mera långsiktigt, det är bara fortsatta observationer som kan avgöra vilket.

Mvh
Hans Bengtsson