NGC 3627 M66 - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

NGC 3627 M66 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 3627 M66
Exponering: Drygt 4h av 4-min exp.
Fotograf: Lars Zetterlund
Kommentar: M66 fotad med CGE14, 0,66 reducerare och moddad Canon 450 med CLS-CCD filter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 3627 M66 - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Inget fel på din bild. tummen upp här för dina runda sjärnor och bra färgbalansering Du har säkert kramat ur så bra man kan få den med dina grejor , men samtidigt visar den hur svårt det är att få riktigt skarpa bilder med en sct tub på den brännvidden från Sverige.

Ändå är den tagen med min favorit sct tub.



Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 3627 M66 - Lars Zetterlund

Post by Timo »

Återigen en fin bild Lars !
Din långa exponering gör att du får fram så mycket detaljer.
Ligger något i vad Bengt säger. Lite större teleskop, kanske från 10 tum och uppåt, skulle må bra av att få stå i Spanien eller Portugal och styras via Internet.
Men då försvinner lite av det roliga förstås.
Vi får nog uppskatta de bilder vi får fram här i Norden och inte jämföra med skärpa och krispighet på bilder från ex. Arizona och New Mexico.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC 3627 M66 - Lars Zetterlund

Post by Robert »

Läcker och riktigt fin bild på M66.

EN liten liten observation. De starkare stjärnorna är lite röda i vänsterkanten och blåa i högerkanten. Färgerna kanske är felalignade typ en halv pixel eller så är det något annat fenomen?
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC 3627 M66 - Lars Zetterlund

Post by skafar65 »

Hej

Man kan ju fråga sig i vilken del av Sverige du bor i? 10 timmar klar med tanke på dina senaste två bilder! Fantastiskt bara det! Även här extremt fina stjärnor! Är dom omodifierade så är det bara att gratulera! Bilderna ger mig en Flashback då jag ett tag också försökte mig på extrema F-tal. Dina kanske är något bättre men ja, det där diset känner man igen. Tyvärr inte mycket att göra åt som dom andra säger, bor man i Sverige så får man leva med det!

Jag formligen älskar sådana här bilder, så nära som möjligt :) Så för min del vill jag bara se mer!

Mvh //Micke
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 3627 M66 - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för hejaropen :D . Det är alltid tacksamt att få kommentarer vare sig det är ris eller ros när man inte är så varm i kläderna än på astrofoto.

Bengt och Timo: Visst är det så att både teleskopet och jag skulle må bättre av att vistas lite längre söderut och med bättre seeing, men man får ta det som träning tills den stora lottovinsten kommer....
En SCT är ju en kompromiss som är bra på mycket men kanske inte bäst på något förutom hanterbarheten och formatet. Jag tror att bilderna skulle kunna bli klart skarpare om jag hade ett vassare stativ som kanske kunde skära ner småvibrationerna till hälften, men det får också bli när lottovinsten kommer. :D

Robert: Det är sannerligen inget fel på dina ögon. Bilden är vriden 90 grader och det är diffraktionsfenomen av stadsdiset som får överdelen av stjärnorna att bli röda och underdelen blå. Jag provade nyss ett par skott på Tors hjälm som ligger väldigt lågt och där blev fenomenet nästan extremt.

Micke: Hemligheten med exponeringstiderna är att ta bilderna medan man sover och ha en tillräckligt stark guidestjärna som lyser igenom tillfälliga molnskyar....
Stjärnorna är oförfalskat runda och blev lite bättre sen jag kollimerade om teleskopet häromveckan. Däremot tror jag som sagt att de skulle kunna vara klart mindre med ett vassare stativ, men det får som sagt vänta ett tag till.

/Lasse

Return to “Bilder”