Sadr med omnejd - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Sadr med omnejd - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sadr med omnejd
Exponering:
Fotograf: ragge
Teleskop: Samyang 135/f2,0
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: När jag höll på och fotade M57 hade jag även en kamera med 135mm objektiv på motviktsstången. Den trålade i Svanen med en Samyang 135mm/2,0. 27 x 5 minuter, iso 200 F2,8. Jag ser ett hav av stjärnor där Crescentnebulosan seglar fram. Kul med lite bifångst. Ibland blir en hel serie misslyckad och då får man en chans till med dubbla kameror.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by Lazze »

Snyggt :good:

Det funkade bra för dig med dubbla kameror. Jag provade en gång i världen men tyckte då att det blev lite för meckigt med mycket sladdar så jag la ner det men man blir sugen at prova igen när man ser en sån här bonusbild.

/Lasse
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by ragge »

Tack Lasse,

Ja lite bökigt kan det bli, men mycket går att förebygga. Jag har färdiga anslutningar för två kameror (usb, värme och avtryckare), de sitter alltid på plats oavsett om bara den ena används.
Jag skall passa på att nämna att motviktsstången är rätt glapp även om man drar åt låsvredet. Det löste jag med en sådan här sak. Den krökta delen som fungerar som bricka har jag sågat ur från ett stålrör med lagom diameter. Skruven har jag numera bytt till insex, med en låsring på baksidan så den inte kan glida ur. Muttern som sitter inuti den stora (M10) förlängningsmuttern har jag smältlimmat fast.
Man tappar lite längd på stången men kameran ger ju extra moment. Efter polinställning skruvar jag fast detta och tar loss det innan nästa session.

Ragnar
motviktsstång.jpg
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by Tannerswe »

Riktigt läckert!

Gillar verkligen bilder där man tar ett par "steg ut" och får en mer överblick av områden.

Hur tycker du 135mm fungerar? Inga probkem med coma eller astigmatism vid f2?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by ragge »

Tack Jörgen !

135:an har inte blivit så mycket använd ännu, så jag blev positivt överraskad nu när jag såg att stjärnorna höll ihop såpass bra ända ute i kanterna. Utan att ha gjort någon seriös jämförelse med andra objektiv så tycker jag den presterar kanonbra.

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by Robert Habolin »

snyggt! häftigt med sånt stort område.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by ragge »

Tack Robert,

Ja det är kul att variera med lite wide field ibland. Men man blir bortskämd med F/2,8...

Ragnar
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by Präriefoten »

Hej Ragge,

Rikigt fin bild! Det är mäktigt att se hur stjärntätheten ökar när gasmolnen som hindrar ljuset avtar i bildens övre högra hörn. Jag kan bara avundas all röd gas som du fått med i din bild. En detalj som jag noterar men inte vet så mycket om är den blåaktiga nebulositeten i bildens övre vänstra del. Precis i det mörkaste området. Det kan vara NGC 6914 men jag är inte 100% säker.

Jag förstår inte riktig hur du fäster kameran som motvikt trots bilderna. Ladda gärna upp en bild på hur det ser ut när du väl har allt monterat vid något tillfälle.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by ragge »

Präriefoten wrote:Hej Ragge,

Rikigt fin bild! Det är mäktigt att se hur stjärntätheten ökar när gasmolnen som hindrar ljuset avtar i bildens övre högra hörn. Jag kan bara avundas all röd gas som du fått med i din bild. En detalj som jag noterar men inte vet så mycket om är den blåaktiga nebulositeten i bildens övre vänstra del. Precis i det mörkaste området. Det kan vara NGC 6914 men jag är inte 100% säker.

Jag förstår inte riktig hur du fäster kameran som motvikt trots bilderna. Ladda gärna upp en bild på hur det ser ut när du väl har allt monterat vid något tillfälle.

Martin
Tack Martin, roligt att du uppskattade bilden. Jag har också fascinerats av det du nämner, hur stjärntätheten varierar med stoft- och gasmolnen.
Ja, NGC6914 - visst är det den, det hade jag missat. Det var skarpsynt.

Bilden i mitt tidigare inlägg visar bara hur jag låser fast motviktsstången så att den inte skall ligga och glappa när monteringen vrider sig i RA.
Så här kan det se ut med en hållare för min TS ImagingStar 71. Den infällda bilden visar den kulled som jag i stället använde till Samyang 135:an.

(Kameran ligger i en "lunchbox", tillsammans med påsar med frys-gel som fungerar som kylklampar).

Ragnar
twincam.jpg
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by Björn »

Kul att se en bild på din setup, Ragge!
När jag ser alla pryttlar att hålla rätt på så är jag glad att jag just nu bara ägnar mig åt visuellt observerande :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by Martin F »

Riktigt härlig bild! Är själv svag för widefield tagna med 100-300 mm brännvidd. Blir lite sugen på en sån där 135:a, inte bara för astro :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Sadr med omnejd - ragge

Post by ragge »

Tack Martin och Björn !

En Samyang i sortimentet är ju inte fel - bra prestanda och bra pris.

@Björn,
Det ser värre ut än vad det är. Tricket är att ha så mycket förberett som det bara går. Stommen i setup:en är kablaget som alltid sitter på monteringen. Bara att jacka i teleskopet och två kameror. Samt (i andra änden) batteri, surfplatta och två st "remote timer/triggers".

Ragnar

Return to “Bilder”