37 Cyg Sadr - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

37 Cyg Sadr - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: 37 Cyg Sadr
Exponering: 147min
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Canon EF-S 55-250mm IS STM
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Läste bland kommentarerna på youtube att guidad Star-Adventurer med 400mm objektiv hade en keeper rate på 100% vid 240 sekunders exponering. Förvisso guidat i RA men tycket att det var ganska högt, så jag beslutade mig för att testa vad oguidad tracker på 250mm, 105 sekunder skulle prestera. Var mycket noggrann med polinställningen men trots det så tyckte jag att mer än hälften av bilderna var utdragna och otjänliga. Testade en natt till och denna gången gick jag upp i ISO till 1600 med något kortare exponeringar (85 sekunder istället för 105). Mitt i all girighet stackades alla bilderna då jag ville krama ut så mycket ljus som möjligt, även om jag borde ha hoppat över de allra sämsta. Till min förvåning gav den andra nattens data lite mer kräm i bilden. Kanske dags att modda kameran snart.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 37 Cyg Sadr - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Det är fortfarande i området runt Svanen tror jag. Här tycker jag det är spännande att fota med den stjärntäta bakgrunden. De strukturer man ser i bakgrunden, hur väl stämmer de med vintergatans struktur? Skall kolla när jag är hemma igen.

Vackert återgivet!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: 37 Cyg Sadr - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Mycket riktigt är detta i mitten av Svanen. Jag riktade kameran för att få med Cooling Tower och även Crescent nebulan även om jag visste att inte riktigt skulle vilja komma med. Ville främst vaska fram mörkare och ljusare partier i området och vad jag ser så stämmer det någorlunda väl med den struktur som visas i Stellarium. Det som överraskade mig var den lilla suddiga fläcken i bildens övre högra hörn, vilket tydligen skall vara IC 1311, kluster associerat med nebulositet. Den variabla stjärnan RS Cyg kom också med.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”