Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseid Meteor Shower
Exponering: 30 seconds, ISO800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Zenitar 16mm, f/2.8 (fisheye)
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Den 10:e augusti gjorde vi ett tidigt försök att få se någon Perseid meteor. Hade också våra kameror igång. Började ca 23 lokal tid och höll på närmare 2 timmar utan att få se någon meteor av betydelse. Något intressant var kanske denna bild, ser ut som två satellite flash på samma bild, zooma upp bilden så syns markeringarna. Tiden ovan 10/8 22:03:53 är i UT. Objektivets bländare var satt till f/4. Riktningen är mot Karlavagnen och tagit i östra Stockholm.

Blev lite fel med fokusen, brukar bli bra på den här linsen när det ligger mot stoppet. Kanske adaptern inte var åtskruvad ordentligt. Försökte ställa fokusen mot någon stjärna men ingen var tillräckligt ljusstark för att synas tydligt i liveview.

Ställde in kameran på ett annat sätt mot vad jag gjort den senaste tiden. Istället för att använda intervallometern och bulb så fick kameran gå i serietagning på 30 sekunder. Utlösaren alltså ned tryckt hela tiden. Sensorn blir lite varmare av detta men spelar ingen roll vid den här typen av foto, däremot blir luckorna minimala mellan fotona vilket är värdefullt här.

Betydligt bättre blev det kvällen därpå när vi inte hade kamerorna igång, fick se 5 ordentliga meteorer i stjärnbilden Svanen.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej,
Fick information från Björn Gimle om object A.


Det är satellit NOSS 3-5 (A) och NOSS 3-5 (B)

Projektet har pågått sedan 1971, först tripplar på ca 100 km avstånd, sedan med en fjärde komponent i excentrisk bana med högt apogeum, NOSS 3- i par. Alla på ca 1000 km höjd, med 63.4 graders inklination. Numera ca 40 km avstånd.

De används för "triangulering" av militära fartyg. Ibland kan de kortvarigt nå negativ magnitud - det ryktas att de har någon sorts solsegel som vrids eller fälls ut för att korrigera banan, kanske med någon månads mellanrum.

NOSS 0 (A) NOSS 0 r NOSS 0 (C) NOSS 0 (D) NOSS 0 (E)
NOSS 1 (A) NOSS 1 (C) NOSS 1 (D) NOSS 1 (J)
NOSS 2 (A) NOSS 2 (D) NOSS 2 (E) NOSS 2 (F)
NOSS 3 (A) NOSS 3 (C) NOSS 3 (D) NOSS 3 (G)
NOSS 4 (A) NOSS 4 (E) NOSS 4 (F) NOSS 4 (H)
NOSS 5 (A) NOSS 5 (C) NOSS 5 (D) NOSS 5 (G)
NOSS 6 (A) NOSS 6 (C) NOSS 6 (D) NOSS 6 (F)
NOSS 7 (A) NOSS 7 P/S NOSS 7 (D) NOSS 7 (E) NOSS 7 (H)
NOSS 8 (A) NOSS 8 (E) NOSS 8 (F) NOSS 8 (H)
NOSS 2-1 (A) NOSS 2-1 (E) NOSS 2-1 (C) NOSS 2-1 (D)
NOSS 2-2 (A) NOSS 2-2 (C) NOSS 2-2 (D) NOSS 2-2 (E)
NOSS 2-3 (D) NOSS 2-3 (A) NOSS 2-3 (C) NOSS 2-3 (E)
NOSS 3-1 (A) NOSS 3-1 r NOSS 3-1 (C)
NOSS 3-2 (A) NOSS 3-2 r NOSS 3-2 (C)
NOSS 3-3 (A) NOSS 3-3 r NOSS 3-3 (C)
NOSS 3-4 (A) NOSS 3-4 r NOSS 3-4 (C)
NOSS 3-5 (A) NOSS 3-5 (B)
NOSS 3-6 (A) NOSS 3-6 r NOSS 3-6 (P)
NOSS 3-7 (A) NOSS 3-7 r NOSS 3-7 (R)
NOSS 3-8 (A) NOSS 3-8 (B)


Object B är inte identifierat än. Fisheye optikens distorsion gör att identifiering av stjärnor blir svårt för programmet. Lars anmärkning.
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

Objekt B tycker jag ser ut som en perseid. Verkar ha rätt riktning, även om jag inte kollat på gnomonisk karta vilket man egentligen måste göra.

Mvh
Hans Bengtsson
USA161
Posts: 13
Joined: 2016-02-08 13:22:49
spamtest: JA

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by USA161 »

Jag håller med Hans, men vill fortsätta att undersöka det, om/när jag lyckas plocka fram koordinater för spåret.

Lars kallade objekt A för NOSS 3-5 (A), men det är ju två spår av NOSS 3-5 (A)+NOSS 3-5 (B). Jag redigerade separata delar av HeavenSat skärmdumpar (kan bara visa ett spår i taget), adderade dem och la tillbaka på bilden. Det syns att mina ungefärliga punkter ligger fel. Dessutom finns en gemensam förskjutning, eftersom jag använde min plats på Malmakvarn i stället för Ingarö (eller ?).
Attachments
2 UNID 10 aug m_5088 20170811 000353  6 lk_A.jpg
2 UNID 10 aug m_5088 20170811 000353 6 lk_A.jpg (74.57 KiB) Viewed 4254 times
NOSS 3-5 (A)+(B).gif
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

Koordinaterna för spåret på bilden kan man få genom att titta på en vanlig stjärnkarta. Flashen hos objekt B inträffade vid RA 4h 18m, DE +56.5 grader, standardekvinoktium J2000.0. Noggrannhet plus minus 0.1 grader.

Men jag sitter just nu med bara en mobil till hands. Större noggrannhet, inklusive koordinater längs spåret, går ju att få utan problem om man exempelvis i datorn eller på papper lägger in spåret mot stjärnbakgrunden i en karta.

Lars:
Jag tycker att den utrustning du använt för att ta denna bild skulle lämpa sig utmärkt vid eventuella kommande perseid- och geminidexpeditioner med avsikt att höjdbestämma enskilda meteorer. Du får dels stort synfält, vilket förstås är jättebra, och dels god gränsmagnitud och god upplösning. Koordinater längs ett meteorspår på en sådan bild kan bestämmas nästan ner mot bågminutnivå. Precis vad som behövs vid exakt höjdbestämning. Men det fordras förstås också att någon annan med god utrustning fångar samma meteor, på lämpligt geografiskt avstånd, gärna 100-200 km från dig. Sedan finns det en färdig kalkylator (gjord av Paul Schlyter) på nätet att använda för att bestämma data. Samordning och bra väder är det som också gäller.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Björn,
Alldeles riktigt att fotot är taget på Ingarö i Stockholm. Jag misstolkade ditt B i tabellen tidigare, trodde den hade att göra med mitt Object B. Har rättat det tidigare inlägget nu.

Tack för all hjälp!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
USA161
Posts: 13
Joined: 2016-02-08 13:22:49
spamtest: JA

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by USA161 »

Hans:
Tack för kartmätningen ! Jag klarar inte sådan noggrannhet, och 1' som jag använder för satellitobservationer "kräver" nova.astrometry.net
Jag har mätt upp bildskalan från Lars bild, dels radiellt, dels nära koncentriskt mellan två par stjärnor i Perseus på 653' resp. 502' avstånd, och fick 101"/px resp. 74"/px. Det är säkert tillräckligt för att Astrometry ska misslyckas. Jag skall försöka med en ungefärligt korrigerad bild.

Jag har lagt in din punkt till mina grova uppskattningar, och dessutom radianten enligt karta nedan från sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna
Det ser ut som att spåret med flash missar radianten lite väl grovt.
IMHO kan väl heller inte ett meteorspår vara så långt - så nära radianten ?

Om jag minns rätt kräver Paul Schlyters program en gemensam identifierbar punkt i båda spåren.
Det är ju utmärkt på den bilden, men kan vara svårt annars (om man inte har identiska kameror + inställningar, och inte för stor skillnad på avstånden).
Jag har en idé om att ta två valfria punkter på två spår, lägga ett plan mellan observatör + två riktningar, och beräkna skärningslinjen.
Som biprodukt skulle jag då också få de fyra punkternas höjd, och lätt beräkna planens vinkelavstånd från misstänkt radiant.

/Björn
Attachments
sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna
sv.wikipedia.org/wiki/Perseiderna
Perseidernas radiant.png (322.86 KiB) Viewed 4223 times
2 UNID 10 aug HeavenSat + radiant B.jpg.gif
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej på er som kämpar med denna bild!
Var ju inte min mening att orsaka så mycket arbete, men kanske ska ses med samma spänning som man löser korsord?

Björn,
Förr brukade jag använda Iris för att göra om distoriserade bilder till linjära. Fisheye är ju en extremversion av distorsion. Nu är ju Iris mycket gammalt med begränsad minneshantering och annat. Kanske det finns motsvarande funktioner i Gimp eller i något program där man stitchar bilder i. Om man transformerar över den till en linjär avbildning borde ju astronomy.net kunna tolka och känna igen området. Får kolla det lite längre fram, helgen upptagen.

Hans,
Jo jag är nöjd med den men det är svårt att ställa in skärpan, på den här bilden blev ytterkanternas stjärnor väldigt kometlika. Skall försöka testa dagtid om jag kan kalibrera in avståndsskalan men också prova att blända ned ett steg till f/5.6 och öka iso till 1600. Tyvärr får jag ju betydligt mer brus och det är ju inte heller roligt. Det vore ju roligt om man kan samlas tillsammans vid sådana här tillfällen, men det är inte så lätt att få ihop folk. Vad har vi från nu och till Leoniderna som har många meteorer och då månen är borta?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Inatt när observatoriet invigdes blev det också tid över för himmelsspaning i nattvärmen. Förutom en vacker klar natthimmel med vintergatan ovanför oss såg vi några meteorer. Tyckte de såg ut att komma från Perseiderna, omkring midnatt, är det möjligt så långt efter peaken eller var det bara en slump?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
USA161
Posts: 13
Joined: 2016-02-08 13:22:49
spamtest: JA

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by USA161 »

Jo, enligt stjarnhimlen.se pågår Perseider till 23/8 !

Som jag skrev tidigare mätte jag upp skillnaden i bildskala på Lars bild 10/8 radiellt och koncentriskt vid spåret.
Då lyckades Astrometry lösa bilden! http://nova.astrometry.net/user_images/ ... #annotated" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har sparat och använt .fits-filen men är inte helt nöjd med noggrannheten.
Stjärnor i närheten var 2' - 9' felplacerade, och skillnaden mellan grad 2 och grad 4 var bara ca 1'.

Men jag har ännu inte haft tid att skriva programmet för att beräkna avstånd från radianten (-ter)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Björn,
Ah... då var det kanske riktiga Perseider vi såg!

Jag tror min hög distorsions fisheye har orsakat dig mycket extra arbete, det var inte meningen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
USA161
Posts: 13
Joined: 2016-02-08 13:22:49
spamtest: JA

Re: Perseid Meteor Shower - Lars Karlsson

Post by USA161 »

Det är som du sagt många gånger, Lars !
"detektivarbete" och "Samt en massa tålamod"

Det är bra att få nya idéer, och testa nya lösningar på problem som kan uppstå.

Return to “Bilder”