NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Anders Hansson

Bilder från galleriet
Post Reply
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Anders Hansson

Post by AndersH »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7000 Nordamerikanebulosan
Exponering: 16*80sek + H-alfa 16*80 sek
Fotograf: Anders Hansson
Teleskop: Stellarvue 80S (LOMO)
Kamera: 7D MKII
Kommentar: Icke modifierad DSLR, ISO 1600 och ISO 5000 i H-alfa
DSS och Fitswork

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Jag tänkte säga några ord om bilden som inte ryms i bildinfo.
Bilden är något av en bonus och något som jag tog som uppvärming inför en djupdykning i M8 och M20 under min precis avslutade astrofotosemester.
Det fattas subs och bruset är som det är, men jag behöll bilderna och processade dom eftersom jag gillade skärpan totalt sett. Kamerans rödkänslighet är som vanligt ca en tredjedel av vad den skulle kunna vara med modifiering, men en extra sekvens med H-alfa löste delvis problemet vid detta tillfälle.

Fitswork är fortfarande mitt standardverktyg. Jag uppskattar det för sin enkelhet och det snabba arbetsflödet. Jag valde denna gång att lägga H-alfa signalen i rött och därefter forma det röda histogrammet så att det fick fin passning mot de ofiltrerade exponeringarnas histogram i grönt och blått. Nebulositeten är komplex och det finns både "tunna" och mera dominanta stråk. Detta innebär en del estetiska ställningstaganden, hur mycket rött och/eller rosa man önskar i motivet, så att säga. Det finns även gott om "stjärnmjölk" i området. Detta är inget problem om seeingen är perfekt, men om den inte är det, så behöver man i viss mån prioritera upp H-alfa i relation till den bredbandiga ofiltrerade delen av ljuset för att få ett skarpt och trevligt resultat.

Mvh
Anders H.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Anders Hansson

Post by Juicy6 »

Bra!
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Anders Hansson

Post by Martin F »

Imponerande för att vara omoddad kamera! Jag har hört att 7D mkII är bra på att plocka upp det röda, även utan moddning.

Du skriver att du anpassat den röda kurvan till de gröna och blå men egentligen ska väl den röda vara betydligt mer dominerande i detta område?

Vilket HA-filter har du kört med? 80 sekunder är väldigt korta exponeringar för smalband, vilket gör det ännu mer imponerande :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Anders Hansson

Post by AndersH »

Martin F wrote:Imponerande för att vara omoddad kamera! Jag har hört att 7D mkII är bra på att plocka upp det röda, även utan moddning.

Du skriver att du anpassat den röda kurvan till de gröna och blå men egentligen ska väl den röda vara betydligt mer dominerande i detta område?

Vilket HA-filter har du kört med? 80 sekunder är väldigt korta exponeringar för smalband, vilket gör det ännu mer imponerande :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Hej,

Det finns en hel del skrivet och fotograferat i synnerhet (från Clark Vision) kring 7D MKII, men jag är kritisk och undrande kring vissa av författarens slutsatser kring rödkänsligheten. 7D MKII är en fruktansvärt bra kamera i många roller, inklusive bevakning av tävlingar och racing, men Canon har sitt gamla vanliga filter framför chipet, tyvärr. Känsligheten globalt sett är suverän, upplösningen underbar, men H-alfa, där har vi den gamla vanliga problematiken som bara delvis kan lösas med extrema ISO-tal och extra subs. Om inte Canon själva säger att en viss kamera är "a"-klassad, så är den inte det. Det har bara tagits fram två Canon-modeller med H-alfa kompatibilitet och det är 20Da och 60Da.

Christian Buil är mästaren på analys av Canon DSLR, men jag är rädd att han är till åren kommen nu. Jag har svårt att se att någon ny förmåga kommer att analysera 7D MKII på ett lika stringent och förutsättningslöst sätt som Christian.
http://www.astrosurf.com/buil/50d/test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågan om histogrampassningen är mycket intressant. Jag har resonerat (och testat mig fram) enligt följande:

1) Det finns massor med vitt i bilden, den så kallade stjärnmjölken. För just detta innehåll så bör histogrammen hållas ihop ganska så väl, avsett om man på ett eller annat sätt maskat sitt innehåll, vilket jag inte har gjort.

2) Det röda innehållet har större utbredning och större histogram, men jag har även högt brus i detta innehåll. Då är det rimligt att backa lite grand och anpassa sig till de övriga histogrammen, även om man inte skall helt eliminera färgmättnaden, förstås.

3) När man adderar en nyttig signal, men ändå nöjer sig med låg färgmättnad i det adderade innehållet, så lyfter man den spatiala definitionen i den resulterande bilden samtidigt som man förbättrar signal/brusförhållandet. Även där bidrar en "samordning" av histogrammen till ett användbart resultat, trots skakiga odds från början.

Jag använder Baader Plaetarium 7nm H-alfa i 2-tums fattning. Det är ett väldigt bra filter. Jag tycker att det helt sopar mattan med ett bredare filter som jag skaffade tidigare.

Hoppas detta låter vettigt!
Anders
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanebulosan - Anders Hansson

Post by Martin F »

Låter helt klart vettigt Anders! Har själv en 7D mkII men använder den inte till astro. Har en moddad 550D till det. Har ett 12 nm HA-filter men skulle gärna ha ett snävare. Tror dock att jag försöker spara till en monokamera först.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Bilder”