M81 - testat lite macro - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
GAIS

M81 - testat lite macro - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 - testat lite macro
Exponering:
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Denna bild kanske inte är den bästa M81 i forumet direkt - det som dock är lite kul är att jag skrivit lite macro som skall göra \"allt\" med ett knapptryck typ.
Detta gjorde jag mest för att ha nått o göra mellan kräkningarna i den i år eminent tuffa varianten... men det visade sig funka hyffsat så jag fortsatte.

Jag började i PS, men det är svårt att t.ex. flytta svart o vit punkt med macro i PS. Istället gjorde jag lite batch-script till Nebulosity.

Rätt OK tycker jag det blev. Jag har provat på diverse gamla galaxbilder, med ungefär samma resultat. Dock måste man ha andra macron till hopar o nebulosor (givetvis).
Tanken med detta är inte att använda det för att lägga upp bilder på forumet, utan under fotografering snabbt se om man behöver mer exponering av t.ex nån färg (ja Terje - man behöver alltid mer exponering).

Image
Klicka for att se stor version av bilden
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Terje

Re: M81 - testat lite macro - Mattias Klasson

Post by Terje »

Jag noterar med glädje att min visdom tillslut börjar sprida sig bland massorna :)
Timo

Re: M81 - testat lite macro - Mattias Klasson

Post by Timo »

Inte fel alls Mattias !
Kan du på ett snabbt sätt kolla vad som kan tänkas fattas så är det bara ett plus.
Det jag brukar göra är att leta upp en bra bild på nätet, oftast hos Adam Block, Spiegelteam + ytterliggare någon, för att se hur de har exponerat och vilket f/tal som använts. Det som man bör vara uppmärksam på är kanske att många använder oviktade filter medan jag själv köpt Baaders viktade som fungerar utan exp. korrigering. Fast det fungerade inte på ex. IC342 där mycket av det blåa ljuset filtreras bort av Vintergatans stoft. Där hade ett sånt script varit alldeles utmärkt kan jag tänka mig.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Bilder”