Jupiter - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Jupiter - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 60s 20 ms ser
Fotograf: Bengt Rutersten
Teleskop: Celestron C8 f/10 SCT
Kamera: QHY5L-II-C
Kommentar: Jupiter denna gång med gamla C8:n som verkar ge nästan bättre bild än C11:n.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter - Bengt Rutersten

Post by taipan »

Tja, sjyst bild på Jupiter. Kikar själv lite på ett Celestron EdgeHG 800mm för att kunna fota planeter mm. Undrar vad du använder för Barlow/powermate till den tuben? Skulle det funka med en 3x tex eller blir det för mycket.
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Jupiter - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Hej !

EdgeHD 8 tum menar du nog. För att fota planeter behövs egentligen inte edgeHD. Det är ju skarpt i mitten även på gamla SCT.

Jo jag använder en vanlig 2x barlow och ROI 640x480. Sen beror det ju även på hur stort chip man har på sin kamera om planeten passar bra i storlek. Och kan man sätta ROI(region of interest) tex 640x480 pix så används bara en mindre del av chipet.


/bengtr
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter - Bengt Rutersten

Post by taipan »

Ja, precis. 8" modellen är det ju jag menar. :). Skulle gärna vilja kunna använda det till lite mer avlägsna galaxer och mindre nebulosor med en reducer tänkte jag, därför jag kikar på edge HD modellen.
Min kamera har en 1/3" sensor, 1280x960pixlar och kan givetvis filma i lägre upplösningar oxå som du säger. Alternativt BYE planetfotofunktion för min Eos 60d.

Return to “Bilder”