Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen - Jupiter
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Månen fotograferad vid midnatt. Jag använde en 4x Powermate och då rymdes hela månen precis på fullformatssensorn.
Jag var egentligen på jakt efter en ny Lunar-X, lite bättre än för en månad sedan då förhållandena var usla.
Men det är svårt att planera exakt bästa tidpunkt på grund av månens libration så det visade sig att den var förbi och syntes troligtvis vid 18-19 tiden istället. Så jag fick nöja mig med den här vackra månfasen och några observationer av Jupiter

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

En trevlig bild av Månen :good: . Jag var själv ute och obsade Månen och Jupiter med min resedobson igår. Kul att det finns något astronomiskt att titta på under den ljusa årstiden.

/Torbjörn
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Månen - Peter Rosén

Post by gost »

Väldigt detaljerad och fin bild Peter. Inser att jag måste ta fram teleskopet och CCD-kameran snart :) :good:
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Lazze »

Fascinerande skuggspel och som vanligt perfekt bildbehandling :good:

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Martin F »

Vackert! Är det en enskild bild eller har du stackat många?
Hur pass skarpt får man det med Powermate i oförminskat tillstånd? Kan du tänka dig att lägga upp en 100% crop? Är själv sugen på något liknande.
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Jim »

Snyggt fångat med alla detaljer Peter
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack, månen upphör aldrig att fascinera mig även om det nu var det ett tag sedan.
Jag har under ett antal år gjort många högupplösta mosaiker med ccd-kameran och som tar oändlig tid att bearbeta.
Även om det inte går att jämföra eftersom det är en helt annan upplösning så var det ganska befriande att få med hela månen på nya fullframe-sensorn.
Vackert! Är det en enskild bild eller har du stackat många?
Hur pass skarpt får man det med Powermate i oförminskat tillstånd? Kan du tänka dig att lägga upp en 100% crop? Är själv sugen på något liknande.
Nej, jag var tvungen att göra lite bildbehandling för att jag har någon skevhet i systemet med 4x Powermate som jag inte har upptäckt tidigare, möjligtvis för att jag mest använder kombon för planeter som bara tar upp en liten del av sensorns centrala del. Jag fick kraftiga färgförskjutningar i ovandelen av bilden men perfekt passning i nederdelen. Det kanske beror på den stora viktbelastningen som fokuseraren inte är byggd för: Långt utdrag + 2"-diagonal alternativt 8 cm förlängningshylsa + ca 1 kg Powermate + ca 1 kg kamerahus ;)
Så jag plockade ut den röda kanalen som var bäst, la ihop flera bilder för att minska effekten av turbulensen samt jämna ut luminansen mellan terminatorn och ytterkanten, skärpte och la tillbaka lite av ursprungsfärgen.

Här kommer 3 bilder som enbart är beskurna men i 100%, en i primärfokus vid 715 mm f/6,5 och över samt nederdel med 4x Powermate, 2.860 mm f/26.
Du får nog klicka på dem för att se dem i 100% så att de öppnas i ett nytt fönster
_MG_0813-crop.jpg
_MG_0833-crop.jpg
_MG_0843-crop.jpg
/*Peter R

Return to “Bilder”