NGC 2024/B33 Hästhuvsnebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

NGC 2024/B33 Hästhuvsnebulosan - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2024/B33 Hästhuvsnebulosan
Exponering: H-Alpha 31x4 OIII 18x4 SII 15x4
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Jaha! Då har man gett sig på sitt första riktiga försök med mono kameran och filter. Kul det här måste erkännas men samtidigt mycket krångligare. Man ser ju på årets fotomängd att man gått in i filterhjulet... inget blir klart :) Vad det blev av detta vet jag inte! Eftersom det inte verkar vara direkt vanligt att ge sig på Hästen med dessa filter så vet jag i ärlighetens namn inte om jag har lyckats? Fina detlajer tycker jag det kommit fram, röd är den, inga andra färger (lite grönt på någon stjärna) Kommer från SII rundan då det började blåsa upp lite...Som sagt, vad ska man säga?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: NGC 2024/B33 Hästhuvsnebulosan - Mikael Skafar

Post by Bengt »

Har du verkligen gjort rätt när du fått till dessa färger?
Känns inte som din OIII och SII ligger i rätt färgkanal????
Ska jag skicka workflow manual till dig ?

Bengt
Terje

Post by Terje »

grundkonceptet med en smalbandsbild som Ha SII och OIII är väl att i normalt inte försöka få "naturliga" färger för då tappar du massivt med data och resultatet inte ser bra ut ändå, mer konstiga färger tack!
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Du får gärna skicka den Bengt. Håller även med Terje men som sagt, jag vet inte om det är något fel eller det bara är det att Hästen inte är ett tacksamt objekt att fota med dessa filter. Kanske består inte Hästen av samma material som andra t.ex Rosettnebulosan?

Jag har ställt frågan innan men det är kanske inte någon som vet. Kika runt på nätet, det finns inga Hästar i Hubbel pallet som jag kan hitta i vrje fall :shock:

//Micke
GAIS

Post by GAIS »

Kan inte exponeringsration mellan filtrerna vara en orsak?
Halfa har 3ggr så mycket exponering som t.ex OIII, vilken normalt vill ha mycket mer tid än Ha?... o därmed blir det mycket rött (om nu Ha var använd som rött).

Jag vill dock bara påtala att jag är novis inom smalband.

Kan du inte lägga upp en bild UTAN Ha - då ser man bättre kanske...
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Testa att lägga:

SII röd
Ha grön
OIII blå

Du måste pressa SII och OIII väldigt mycket annars blir allt väldigt grönt.
Testa också att sänka Ha och lägg ihop bilderna och pressa upp allt sammans tills det liknar skräp lägg på en kraftig blur och lägg på Ha som luminans efteråt, får se om detta funkar.

Prova också:

Ha röd
OIII grön
OIII+30%Ha som blå

Detta är väldigt svårt, se bilaga på misslyckad bild men ändå rätt fräck

M.v.h

L-G
Attachments
prov2.jpg
prov2.jpg (736.14 KiB) Viewed 3147 times
skafar65

Post by skafar65 »

Hej LG

Tack för tipsen men jag vet inte hur jag pressar vissa färger och har t.ex 30% grönt i en kanal osv. Har aldrig sysslat med detta innan. Förklara gärna för mig. Min bild blir i den färg där jag lägger H-Alpha datat. Troligtvis helt fel?

Mvh //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Är väl lätt att den blir röd då du har en så massiv övervikt av signal på H-alpha både med länge exponeringstid och att h-alpha lyser starkare.

Du borde kunna göra en LRGB bild med. Försök förgbalansera litre med RGB så de olika närmar sig lite i styrka. Det blir säkert en del färgbrus i grönt och blått. MEn du kan köra gausian blur på hela bilden s¨den blir lite suddig.
Sedan tar du ha-lpha och lägger på som ett extra lager i photoshop och blandar på den som luminositet. Då får du luminositeten från en bra bild.
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Med "pressa" menar jag bara att arbeta hårt med curves i Photoshop till slut blir ju bilderna brusiga och otrevliga.
När det gäller att lägga ihop bilder med med olika inblandningsprocent så får man göra detta med "pixel math" (Maxim) eller "Arithmetic" (Astroart). I princip går det till så att man multiplicerar bilden som skall vara ex. 33% med 0.33 och adderar denna till bilden som skall vara 100%. Bild1 + 0.33xbild2. Astroart tycker jag är bättre på detta än Maxim, vane grej förmodligen.

SII är väldigt "tidskrävande" och är bl.a mycket svår att köra ex. focusmax på, man brukar få focusera i OIII och använda detta värde på SII också.

Hur mycket bilddata får du i dom olika kanalerna? Syns det något i SII? Hur smalbandiga är filtren?

Helt onödigt att påpeka kanske men det gäller att lägga ihop färgkanalerna i Photoshop så man kan styra dom lite enklare. Jag har börjat gå tillbaka lite till Astroart igen, det var faktiskt tack vare dig jag köpte det från första början.. "Tiff view" generatorn är faktiskt väldigt bra.

M.v.h

LG

Return to “Bilder”