Horisontella gradienter

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Horisontella gradienter

Post by Präriefoten »

Hej,

Fotograferar med en Canon 600D och ett 55-250mm EFS II objektiv. Har inkluderat Flats vid stackningen i DSS men inte mer än så. Bilden är baserad på 22 lights och 33 flats.
Jag undrar över varför det syns så många olika horisontella färgområden/linjer när jag sträcker upp bilden för att se vad som försigår egentligen? Kommer inkluderandet av Bias eller Darks hjälpa mig att få bort eller reducera dessa?

Vänligen
Martin
Attachments
Cancer 2017-04-14 Bilinear Gradients Colors.png
Cancer 2017-04-14 Bilinear Gradients Colors.png (1.05 MiB) Viewed 2669 times
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Horisontella gradienter

Post by magnuslar »

Hej!

Jag tycker det ser ut som klassiska "Canon bands". Bias borde ta bort dem. Har du testat ta nån bias och/eller dark? I Pixinsight finns också ett script för att hantera såna band, om du nu är PI-användare. Men först och främst borde de kunna hanteras av bias/darks.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Horisontella gradienter

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Det var länge sedan man såg dig här.

Du kan inte göra flat kalibrering enbart med flats. Du måste först dra bort darks från din image och även flat bilden måste ha sin dark borttagen, i regel samma sak som en bias om exponeringstiden är kort. Sedan skall ju de ha samma iso också.
DSS calibration without bias.jpg
Bias behöver du bara om du skall skala dina darks i nivå ifall de inte stämmer i temperatur.

Mina erfarenheter från DSS är att kalibrering inte blir speciellt bra, speciellt inte flat.

Läs på DSS hemsida under "How to create better images" längst ned så ser du andra kalibrerings alternativ också.

http://deepskystacker.free.fr/english/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Viktigt också att flat bilden inte har för låg nivå eller för hög och blir överexponerad i de centrala delarna. Jag brukar exponera så att raw värdet i centrum på bilden blir ca 8000 ADU till 10000 ADU (50% 14 bit) där det är som högst i mitten av bilden, det ligger långt till höger i histogramskalan på kameran eftersom skalan är logaritmisk. Varje färg bör ha den nivån. För att få det så använder jag en rosa T-shirt och bild på himlen i skymning, alternativt lägger upp en rosa bild på datamonitorn.

Här kan du se vad jag menar att de olika färgerna bör ha samma nivå:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Horisontella gradienter

Post by Präriefoten »

Tack för beskeden, ska testa samma objekt ikväll med flats, darks och bias för att se om det blir bättre.

Jo, jag är allt kvar i krokarna.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Horisontella gradienter

Post by AstroFriend »

Jo en sak till. Glöm inte att täcka för sökaren på kameran, vanligt att ljus tränger in bakifrån och stör bilden. Speciellt viktigt vid dark, bias och flats, man kanske har lite ljus på under det skedet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;