Konjunktion Månen - Jupiter - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Konjunktion Månen - Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Konjunktion Månen - Jupiter
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: En stadsvy från gårdagens konjuktion mellan Månen och Jupiter. Det är svårt att återge hur vackert det var, kändes nästan overkligt.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Konjunktion Månen - Jupiter - Peter Rosén

Post by Björn »

Häftig bild, Peter!
Jag var också ute en liten stund i går kväll och tittade på Månen/Jupiter.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Konjunktion Månen - Jupiter - Peter Rosén

Post by Lazze »

Det är en riktigt suggestiv bild. Jag får en känsla av himlen som ett tvådimensionellt tak över Stockholm. Riktigt vacker.

Och lite off-topic men sen är jag lite nyfiken på vad du tycker om Tamronobjektivet som du använde till den andra bilden. Jag har sneglat lite på det tidigare för fågelfoto och lite annat foto.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Konjunktion Månen - Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack ska ni ha.
Det har bytts belysning på Essingeleden och det verkar ha en positiv effekt på himmeln som är bra mycket mörkare och inte så brunorange som tidigare. Det var helt magiskt vackert igår.
Och lite off-topic men sen är jag lite nyfiken på vad du tycker om Tamronobjektivet som du använde till den andra bilden. Jag har sneglat lite på det tidigare för fågelfoto och lite annat foto.
Det är den senaste modellen med tillägget g2 som jag har och det är sanslöst bra. Skärpan är i stort sett optimal redan på största bländaren, nästan inga färgfel och helt otrolig stabilisering. Jag har även använt den tillsammans med min Canon 2x teleförlängare och det fungerar bra men är inte optiskt helt optimalt. Det finns 2 Tamron förlängare på 1,4x och 2x som är speciellt framtagna för denna och framtida optiker och de kanske fungerar bättre men är ganska dyra. En nackdel med 2x förlängarna är att autofokusen inte fungerar och manuell fokusering är inte helt lätt även om zoom- och fokusringarna har en bra tröghet. En annan nackdel är att knapparna för Auto/Manuell Fokus samt stabilisering är svåra att komma åt när objektivet roteras till stående läge för de hamnar mellan objektivet och det inbyggda stativfästet. Men det är småsaker och jag kan varmt rekommendera detta objektiv.

Här är två bilder som är beskurna men i övrigt i 100%:

M42, 600mm med kameran på vanligt stativ, största bländaren 6,3 , exponeringstid 1/4 sek och hela 32.000 Iso.
Stack av 8 bilder i Photoshop vilket motsvarar en total exponeringstid på 2 sek :-)
Trapetsen är fullt upplöst i de individuella bilderna men blir aningen grötig av stacken.
_MG_0968x8-4XXH Crop.jpg
Min dotters öga fotograferad på fri hand i svag inomhusbelysning med autofokus vid 275 mm och 1/6 sek vilket visar på hur bra stabiliseringen fungerar.
Bländare 6,3 och 3.200 Iso
_MG_0495-4XXH beskuren.jpg
/*Peter R

Return to “Bilder”