Johnsson - Tony Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Johnsson - Tony Johansson

Post by Tony »

Ny bild i galleriet
Objekt: Johnsson
Exponering:
Fotograf: Tony Johansson
Teleskop: GSO 305/1500
Kamera: EOS 1200D
Kommentar: Ca 30 st 15-20 sek. iso 3200-6400
En för mig ogynnsam vinkel lågt över Borlänge. Stadsupplysta moln passerade då och då. Bilden är ljusare i mitten vilken beror troligen på avsaknaden av flats. Men jag håller på och jobbar på de. Kometen har tydligen en viss form med tendens till svans om man ska kalla det för det.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Johnsson - Tony Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Vad kul du fick den på bild. Jag var själv på väg ut men det blev moln. Verkar helt klart vara en svans som bildats. Med flats bör du få bort mitt ljuset från föroreningarna. Man kan ju få bort den med backgroundflat också men bättre med riktiga flat då vinjetteringen hanteras samtidigt. På objekt som kometer med svans och nebulosor är det ganska svårt på ljussvaga objekt att få en backgroundflat bra, ofta försvinner delar av den ljussvaga svansen samtidigt. Därför bättre med riktig flatkalibrering.

Grattis till kometen!

Måste vara oerhört kul att jobba med ett sådant stort teleskop, dubbla fokallängden mot min refraktor och ändå är det högre ljusstyrka, dessutom bör man kunna få högre upplösning med den tack var den stora spegeldiametern och ljusstyrkan som medger kortare exponeringar. Nackdelen är väl att hålla speglarna och mekaniken rätt justerad och sedan väger den ju en del också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Johnsson - Tony Johansson

Post by Tony »

Bifogar samma bild igen fast denna gång med flats. Kometen blev inte bättre, men bilden som helhet blev bättre. Förutsättningarna var inte det bästa. En kombination av stadsljus och månen bakom.

Angående tyngden på teleskopet så känns det bara bra när man ska montera kameror o dylikt. Den är ju inte byggd för att flyttas så den får gärna vara tung.

Jag fick offra en massa tid på extra polinställning p g a tjälen i marken. Jag vet att marken här höjer sig ca 1 dm när tjälen sätter in. Stativet står på 3 st jordankare som går ner 1,5 meter i backen. Men det blev en miss att stativfötterna hade "ankfötter" som gjorde att det hakade i i alla fall. Nu har jag frilagt fötterna och hoppas på bättre egenskaper.
Attachments
Johnsson-flats2-ps.jpg
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum

Return to “Bilder”