41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108
Exponering: 150*5s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 300mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Mitt bidrag till tripletten 41P, M97 och M108. Dock tagen en dag efter närmaste passagen pga moln. Mycket bakgrundsljus hemma på tomten i Danderyd och slarvig polinställning av min hembyggda vridare gjorde att jag inte kunde använda mer än 5 sekunders exponering. Därför lite väl hård kontrast i bildbehandlingen, men hyggligt resultat ändå, tycker jag.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Det blev bra, faktiskt ganska likt den jag tog. Men det märks att du haft dubbla fokallängden då alla tre objekten syns mycket tydligare i detaljerna. Men har du alignat på stjärnorna?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by Yquem »

Tack Lars, fast det var ju betydligt mer stjärnor i din bild med den mycket mörkare himmelsbakgrunden.

Jo, som du antyder, så är onekligen kometen lite utdragen. Subbarna är tagna under 16 minuter och då verkar kometen flytta sig c:a 1,5 bågminuter. Jag försökte mig på att få DSS att göra en alignment på kometen, men fick det inte att fungera. Fastän jag hade markerat kometen, så fanns inte fliken Comets" i inställningarna, som det står i helpfilen att det ska göra då. Förstår inte varför. Något tips?

Nu finns det ju en ny komet med ung. samma ljusstyrka, men också en tunn svans att försöka sig på, C/2017 E4 Lovejoy. Något du funderar på att försöka fånga innan säsongen tar slut? Någon svans lär jag inte kunna se hemifrån, men kanske om jag ger mig iväg en bit norr om stan.

/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

DSS brukar vara lite knepig. Har du markerat kometen på samtliga dina subbar?

Du kan ju som alternativ prova Fitswork till aligningen och det andra.

Ja faktiskt hade jag en mörk plats att stå på för en gångs skull. Det är Rolf som hittat en parkering i östra Tyresta. Vilken skillnad det blir.

Blir det klart väder och utan måne gör jag ett försök på Lovejoy. Bor du också i Stockholm?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by Yquem »

DSS brukar vara lite knepig. Har du markerat kometen på samtliga dina subbar?

Du kan ju som alternativ prova Fitswork till aligningen och det andra.
Ja, men enligt hjälpen ska det räcka med två stycken om en av dem är referensfilen. Fitswork har jag inte. Kanske borde skaffa det.
Ja faktiskt hade jag en mörk plats att stå på för en gångs skull. Det är Rolf som hittat en parkering i östra Tyresta. Vilken skillnad det blir.

Blir det klart väder och utan måne gör jag ett försök på Lovejoy. Bor du också i Stockholm?
Mörka platser är guld!
Jo, jag bor i Danderyd. Vore ju kul att ses någon gång.

/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Markerade du den första och sista bilden i serien, och är alla med tidsstämpel?

Annars står det så här:

What you need to do
Step 1: Register the comet center
DeepSkyStacker can not automatically detect the comet center in the light frames.

First, you must set the comet position in all your light frames. It is done only once.

To do this, just select a light frame in the list and using the Edit Comet Mode set the comet center.
If the comet center is too faint or too bright you can force DeepSkyStacker to accept any position by holding down the Shift key while positioning the comet center.

Then save the result by clicking on the Save Changes button in the toolbar.
If you don't DeepSkyStacker will ask you and you will have an option to save the changes automatically.

Once the comet position is set and saved you will see a +(C) added to the star count in the #Stars column of the list.

You must repeat the operation for each light frame.
Hint
If the date/time of the images is accurate (like when using DSLRs and some CCD camera) you can sort the images by date/time and set the position of the comet only to the first and last light frames and reference frame (the one with the highest score if you have not used the context menu to force another frame).
DeepSkyStacker will then compute automatically (just before stacking) the position of the comet center in all the light frames in the time span from which the comet center is not set.
To do this it will use the elapsed time between the first image and each image to interpolate the position of the comet.


Om den automatiska metoden inte fungerar av någon anledning måste du markera kometen på varje bild.

Jag brukar idag använda programmen AIJ och Fitswork i första hand, någon gång ibland tar jag DSS till hjälp.

AIJ till att kalibrera utan dark och bias men med flas. Kräver dithering men blir mycket bättre än vad jag uppnått i något annat program jag testat. Sedan alignar jag, ev i två steg, sedan stackar. Då är bilderna på köpet också aligna för eventuella kromatiska fel i optiken. Det jag fått ut då är 3 bilder, rgb.

Sedan kombinerar jag ihop de i Fitswork och gör en del grundläggande processing.

Vill man gå vidare därifrån är kanske photoshop eller liknande ett alternativ. något som jag sällan gör.

Här kan du läsa och lära om Fitswork, det är gratis så bara ladda ned o testa:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... swork.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jämfört med DSS får du en helt annan kontroll över vad du gör.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by Yquem »

Nu hittade jag faktiskt Comet-fliken i DSS. Det visade sig att knappen "Stacking parameters" finns på två ställen, dels först i rutan "Register settings" och sedan i nästa ruta man kommer till "Stacking steps" Bara när man trycker på knappen i den senare rutan finns Comet-fliken med. Annars ser det identiskt ut. Torde väl vara en bugg i DSS. Jag gjorde ett snabbt försök att få både kometen och stjärnorna skarpa, men kometen blev ändå lite utdragen. Det är svårt när kometen är så svag att den inte syns i de enskilda bilderna i DSS, så det är svårt att pricka rätt när man ska ange var den är.

Jag får väl prova Fitswork vid tillfälle, även om jag är rätt nöjd med det jobb som DSS gör.

/Anders
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Har du provat att öka kontrasten i fönstret, då kanske du ser kometen bättre. Reglage uppe till höger har jag för mig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by Yquem »

Jo, men jag har inte hittat någon bra inställning där jag ser kometen. Kanske ska prova lite till. Dock är det tveksamt om det är lönt att lägga ned allt för mycket jobb på de data jag har. Kanske bättre att vänta tills jag har en serie subbar med mörkare bakgrund och längre tid.

/A
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: 41P/Tuttle-Giacobini-Kresak+M97+M108 - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Kan du bara lyckas markera kometen på första och sista bilden och tiderna är rätt så skall det ju fungera, finns en liknande funktion i Fitswork.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”