NGC6960 Slöjnebulosan - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze

NGC6960 Slöjnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6960 Slöjnebulosan
Exponering: Ca 6h av 3-minutersexp.
Fotograf: Lars Zetterlund
Kommentar: Den här bilden har jag haft inne förut, men jag bytte ut en del av exponeringarna gjorda under fullmåne mot nya. Justerade också om färgerna efter tips från förra gången.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: NGC6960 Slöjnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Robert »

Kul att se "allt" i ett så stort synfält. Förgerna ser bra ut nu tycker jag. EN liten fråga bara vaför i högre delen bortanför nebulosan så ser de svaga stjärnorna lite rödare ut.
GunnarB

Post by GunnarB »

Både denna och bilden på M33 tycker jag är verkligt fina. Men när du har så stort bildfält och skalar ner bilderna till 0,6 megapixlar försvinner rimligtvis mycket av bildens egentliga kvalitet. En 450D har väl ca 12 megapixlar att ta hand om. Det vore kul om du på något sätt kunde visa eller länka till bilderna i betydligt högre upplösning.
Lazze

Post by Lazze »

Hej Robert och Gunnar och tack för kommentarerna.

Gunnar, i hög upplösning ser bilderna förfärliga ut. De gör sig bäst i vykortsformat....
Dessutom lägger jag ibland in bilder på ett annat forum som har hårda krav på filstorlek. De bilderna länkas direkt från min hemsida
så därför lägger jag in lågupplöst från början för att slippa ha 2 uppsättningar. Fast jag har fakiskt funderat på att ha en hemsida bara
för lite mer högupplösta bilder. Det ligger på att-göra listan.

Robert, de delar av mina bilder som vetter nedåt och åt väster blir alltid rödare pga ljusdiset från stan.
Det blir värre ju tidigare på kvällen jag fotar och ju längre åt väster jag kommer.

På de här 3 bilderna har jag använt Astronomiks CCD CLS Clip-in filter. Det hjälper lite, men funkar inte riktigt bra
för den typen av belysning som finns i den här stan. IDAS LPS-filter ger betydligt mindre gradienter, men skär tyvärr
bort lite av det röda, så då måste jag upp i ännu längre exponeringstider. Det passar nog bättre för blå objekt och galaxer.
Jag använde också GradientXterminator, och den tog bort de värsta gradienterna, men inte allt (om jag ville ha någon färg kvar).

Så om någon har tips om hur man hanterar gradienter i bilderna så tas de tacksamt emot.

När det gällde slöjnebulosan så valde jag att ta med hela bilden trots det röda.

På NGC 2174 var det så rött att jag kapade bort 10-15 % av högerdelen av bilden.
Sen gjorde jag den också alldeles för röd som du skriver. Jag tittade på den starka stjärnan mitt framför nebulosan
när jag färgbalanserade och missade helheten. Ganska typiskt mig. Det är därför det är så bra att få lite synpunkter.

M33 klarade sig nog bäst färgmässigt. Främst för att jag slutade fota innan den kom för långt västerut.

/Lasse

Return to “Bilder”