Hursomhelst i slutet av 2015 så gjorde jag slag i saken och köpte en ASI 120 MC kamera som jag sen labbat med under förra året. Tyvärr så blev det mest besvikelser: brusiga bilder och kraftig "banding" som var besvärlig att kalibrera bort. En del säger att den monokroma varianten är mycket bättre, men jag tröttnade lite på just den här modellen.
Halkade så småningom in på EAA delen av cloudynights forumet och såg att många fick fina resultat med ASI 290MM kameran. Tror egentligen att sensorn (från Sony) är tänkt att användas i säkerhetskameror. Det är en ganska liten sensor och den har ett lite underligt format, typ 16:9, MEN den har nåt annat som är otroligt viktigt nämligen extremt lågt read noise på 1e. Beställde och fick hem en sån nu i februari som jag hårdtestat ett par nätter - och wow vilken fantastisk kamera!!! Den har infriat alla mina förväntningar och lite till

Att fota DSO med korta exponeringar vänder upp och ner på det mesta skulle jag vilja säga. Här är en liten lista med fördelar och nackdelar jämfört den traditionella metoden där man har kanske ett femtiotal långa (typ 5-10 minuters) exponeringar.
Fördelar:
- Kräver inte perfekt tracking så tom en Alt-Az montering funkar bra
- Kräver ingen guidning
- Bättre upplösning då man kan "lura" seeing med lucky imaging
- Mer fototid: Eftersom tracking inte är lika viktig kan man få en del gjort även om det blåser, man slipper även tid för krånglande guidning eller perfekt polinställning
- Mindre frustration (jag tror allvarligt att man kan bli galen om nåt ideligen pajar ens 5 minuters exponeringar)
- Kräver massor med utrymme på hårddisken
- Tar längre tid att stacka
- Svårt att fånga den allra svagaste signalen
Tänkte använda tråden för att posta lite resultat från mina egna labbar med short exposure DSO fotografering. Ska variera mellan korta och långa totaltider. Skulle även vilja se hur svag stjärnmagnitud man kan detektera under olika omständigheter.
Kollade lite på forumet, men kan inte se att så många gett sig in på detta. Men om ni har får ni gärna dela med er av era erfarenheter!