Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Peter R wrote:
Jag tipsade om länken igår i CloudyNights, i en jupitertråd.

/Timo K
Hej Timo, kan du möjligtvis lägga upp länken så vi kan följa upp den, tack

/*Peter R
Här är länken till länken. Nittonde inlägget i tråden.

http://www.cloudynights.com/topic/56401 ... observing/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by hansg »

Fick precis ett mail från min kompis Mike Mattei i USA med en länk till Jupiter filmen, kan bara instämma i hans ord ,Fantastiskt !
h-g
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

AstroBob är också entusiastisk:

https://astrobob.areavoices.com/2017/02 ... 00-images/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han har dock på ett ställe blandat samman dig med norrskensfotografen Peter Rosén, som håller till på nordligare breddgrader.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för inlägget Timo, nu har jag varit inne och kollat på CloudyNights :good:

Tack h-g, jag har hållit på att putsa på kartorna i ett års tid så det är skönt att det gav resultat. Men det vet man faktiskt inte förrän allting är klart och flyter på mjukt och fint.
Precis som med första projektet så har det funnits många tillfällen då jag har varit nära att ge upp. Men det är också ett sätt att låta hjärnan koppla av och komma på nya lösningar.

Tack Hans, ja jag såg imorse att AstroBob hade förväxlat oss och kontaktade honom. Det är nu rättat.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by stoffe »

Ja nu har filmen passerat 35000 visningar, jag tycker detta var mycket roligt att vara med om och att den blivit så populär så snabbt! Kul med all feedback, vi i filmteamet har haft mycket jobb och Peter Rosén har gjort en helt fantastisk insats gällande detta projekt!! :good: :good: :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Här är ett utdrag av de kommentarer som Phil Plait har gjort angående filmen:

"This sort of work shows once again what a valuable asset so-called amateur astronomers can be to science; maps like this can be important in identifying features in the Juno images, for example. And I say “so-called amateurs” because that adjective is misleading. The line between professional and amateur has been blurred increasingly over the years; with high-quality digital video cameras and powerful computers to process the data, the sort of thing that can be done by a few individuals more than rivals what professionals could do in the past. It surpasses it, in many cases by leaps and bounds. What used to be the purview of huge observatories is now possible to achieve from someone’s back yard. Incredible images of the heavens, precise measurements of variable stars and asteroids, and more, all because of a revolution in technology.

And, of course, the intense dedication of people who truly love their craft. Don’t discount that. It can go a very, very long way — it can discover entire worlds."


http://www.blastr.com/2017-2-13/journey ... ving-earth" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ja, Phil Plait (Bad Astronomy) skriver engagerat och kunnigt så det var lite extra trevligt dels att han ville skriva om filmen men även att han tar upp fördelarna med samarbete och nivån som amatörastronomerna befinner sig på idag.
Andra artiklar om Jupiterfilmen har även publicerats på bl. a. Universe Today http://www.universetoday.com/133333/91- ... y-jupiter/" onclick="window.open(this.href);return false; och snart även på Space.com .

Nu på måndag kommer filmen att visas lite kort (2-3 minuter) i "Svepet" i SVTs Vetenskapens Värld om allt går enligt planerna :D

/*Peter R
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Robert Habolin »

otroligt snyggt och häftigt!!!


grymt imponerad

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Lazze »

Jag såg just filmen i Vetenskapens värld som du hintade om. Härligt att den får sån publicitet även i icke-Astro media.
Grattis igen till dig Peter som jobbat fram filmen och alla som hjälpt till!

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Lasse, ja det var spännande med 1 minut i Vetenskapens Värld :D
Den ligger nu på SVTplay http://www.svtplay.se/video/12485794/ve ... vsnitt-5-3" onclick="window.open(this.href);return false; och börjar
ca 1 min 45 sekunder in i programmet.

/*Peter R
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Marcus »

Vilket arbete, fantastiskt bra.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by gost »

Peter, stort grattis till dagens APOD! Kul att äntligen alla dina hundratals (tusen?) timmar med detta projekt får sina 15 minuter :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Stort grattis till APOD:en :good: Verkligen kul!

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Göran och Torbjörn,

Ja, det är många tusen timmar som har gått åt till det här projektet. Men jag ser det framför allt som en bekräftelse på vad man kan åstadkomma med ett stort internationellt samarbete.
Jag tror också att det ska gå att utveckla och förenkla arbetsprocessen så att det går betydligt lättare när och om det blir en nästa gång.

Jag skrev en artikel på the Planetary Society där jag beskriver lite mera av organisationen, processen och även intressanta iakttagelser som jag härleder ur animationen och som kan vara unika: http://www.planetary.org/blogs/guest-bl ... piter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/*Peter R