Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Ny Jupiterfilm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Det var ett bra tag sedan jag var aktiv på Astronet senast eller var ute och observerade för den delen.
Anledningen är att jag har tillbringat i stort sett all ledig tid sedan januari förra året med ett nytt animationsprojekt på Jupiters molnband som också är ett bidrag till Mission Juno samarbete mellan profs från JPL/NASA och oss amatörer.

Med Johan Warells hjälp har vi kontaktat några av de bästa planetfotograferna runt hela världen för att få tillstånd att använda deras bilder tagna mellan den 19 december 2014 och den 31 mars 2015
Efter insamlandet har Johan och Stoffe (Christoffer Svenske) jobbat många timmar under flera månader med att göra om dem till cylindriska projektioner.
Därefter har jag jobbat tusentals timmar senaste året med att justera geometrin, färgkorrigera och slutligen stacka och stitcha ihop dem till 54 hela högupplösta kartor. Från dessa har jag interpolerat fram en ny mellanliggande bild mellan varje kartpar för att få en mjukare och långsammare rörelse i animationerna.

I grunden påminner tekniken om den vi använde i vår första film "Voyager 3" https://vimeo.com/98291257 men den betydligt högre upplösningen har krävt många nya lösningar.

Här kan man nu följa den stora röda fläckens (GRS) rotation, molnbandens virvlar och även små detaljers framfart under 250 jupiterotationer.

Välkomna på en ny resa till jätteplaneten Jupiter https://youtu.be/YZc1Y662jtk" onclick="window.open(this.href);return false;

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by ragge »

Ja det var länge sedan, jag har undrat men nu fattar jag !
Wow, vilket projekt, beundransvärt - verkligen ! Otroliga detaljer som man kan se om och om igen.
1000 bilder som underlag, undrar hur många enskilda exponeringar det rör sig om....
Grattis !

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Magnifikt!

Samarbete kan göra underverk inom amatörastronomin.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Tompa »

Fantastiskt! Mycket imponerande! Verkligen snyggt, wow! Vilket jobb ni lagt ner, ni måste ha fyrkantiga ögon nu :geek:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Ett helt underbart resultat av det här jättejobbet som ni har gjort :good: Det är fantastiskt roligt att kunna sitta och ta del av denna animering av Jupiter. Vilken otrolig upplösning det är i animeringen.

Den första Jupiterfilmen var något alldeles extra men här överträffas den i detaljrikedom.

Jag lyfter på hatten för det enorma arbete som har gjorts, och är glad att jag kunde vara med på ett litet hörn och bidra med några bilder till detta. Imponerande att få ihop så många amatörastronomer som har bidragit med sina bilder till denna unika film.

Ett stort grattis till detta lyckade projekt!
/Torbjörn :)
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Lazze »

Jag hade mer än en aning att du höll på med något stort när vi inte hört av dig på länge och om jag minns rätt hintade du om ett stort Jupiterprojekt när vi sågs förra vintern, men att det skulle bli så här omfattande kunde jag inte drömma om.

Bara att ta av hatten och buga och tacka för allt jobb ni lagt ner och att ni delar med er.

/Lasse
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Oortcloud »

:good:

Fantastikt fin film. Det är bara att stämma in i hyllningskören. Riktigt snyggt faktiskt. Har bara kollat från mobilen ännu men det ser kanon ut redan där.

Bra jobbat Peter, Johan och Stoffe och alla fotografer....

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tackar, tackar.
ja, lite galet har det allt varit och det är skönt att äntligen kunna släppa videon, vila lite och syssla med något annat för omväxlings skull :D
Precis som med de förra animationerna har jag totalt missbedömt tidsåtgången för detta projekt. Och det är naturligtvis inte lätt med tanke på att det inte finns något facit att tillgå utan bara att fortsätta testa sig fram.
Det har varit oändliga omarbetningar av bildmaterialet som spretade och hoppade påtagligt från början men som har förfinats vid varje iteration för att slutligen flyta på riktigt mjukt och fint.

John Rogers, sektionschef för Jupiter vid British Astronomical Association (BAA) skrev efter att ha sett en av grundanimationerna:
"I’m hugely impressed; it’s a really beautiful visualisation of Jupiter’s atmospheric motions. It’s certainly the best Jupiter map movie since Cassini’s, and the only one of this quality from amateur data."

Data från kartorna kommer att användas av Ricardo Hueso (PVOL) för att göra mätningar på hastigheten i Jupiters olika band och zoner.

Filmen kommer även att visas av planetforskare på olika föredrag och konferenser runt om i världen, bl.a. på planetarier och inom ämnet "Citizen Science".

/*Peter
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Martin F »

Jisses vilket jobb! Och vilket resultat!! Sjukt imponerande! Har bara kollat i mobilen än så länge, ska ta en rejäl titt på datorn också.

Sent from my phone using Tapatalk.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Det är nog bara en tidsfråga innan filmen får bred internationell uppmärksamhet. Konstigt vore det annars. Troligen genom att BBC eller liknande organ får upp ögonen för den.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Jag tipsade om länken igår i CloudyNights, i en jupitertråd.

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Imponerande! Vad ska man säga mer än ett fantastiskt jobb. :good: :good: :good:
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Magnus Nyborg »

Snurrigt värre men oh så snyggt. Toppen-insats, Peter!

mvh,
Magnus
User avatar
Nilaya
Posts: 32
Joined: 2017-02-10 00:24:34
spamtest: JA

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Nilaya »

Fantastiskt! Vilket hästjobb alltså. Kudos till er som fixat detta.
EQ6 Pro, 150PDS, Antares 12x80, QHY5, LP2 mod. Canon 1100D, Skytech CLS
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ny Jupiterfilm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för alla nya glada kommentarer :good:

Jag såg precis att filmen har passerat 10.000 views strecket.
Det är nog bara en tidsfråga innan filmen får bred internationell uppmärksamhet. Konstigt vore det annars. Troligen genom att BBC eller liknande organ får upp ögonen för den.

Mvh
Hans Bengtsson
Det har varit bråda dagar efter att vi la upp filmen på Youtube, jag har blivit kontaktad av en stor mängd redaktörer som vill publicera filmen och berättelsen bakom. Men BBC har inte hört av sig vilket vore mycket glädjande och hedrande. Men jag väntar vid telefonen :D
ag tipsade om länken igår i CloudyNights, i en jupitertråd.

/Timo K
Hej Timo, kan du möjligtvis lägga upp länken så vi kan följa upp den, tack

/*Peter R