NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Bilder från galleriet
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by hbar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 3372 Carinanebulosan
Exponering: 10x10s, 20x5s
Fotograf: Håkan Barregård
Teleskop: WO FLT 98/TRF-2008
Kamera: Canon 1000D-mod
Kommentar: Bilden tagen från Mirador de los Andenes, La Palma

Bara en grad över horisonten så är dispersionen högst påtaglig. Kombinerat med ett vekt resestativ, och ingen guidning så får ni inte ha så stora förväntningar på bildkvalitet.

Högre än så här över horisonten går den inte att se från Europa. Bilden tog jag för att ha ett minne från denna magiska natt på 2300m höjd.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by timokarhula »

Imponerande resultat med tanke på den extremt låga höjden över horisonten!

Man kan ana en viss utsträckning hos Eta Carinae (Homunculus) och Nyckelhålet syns till höger om Eta. Senast Eta var så ljus var för drygt 150 år sedan. Nästa supernova?

/Timo K
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by Björn »

Snygg bild, Håkan :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by Tompa »

Häftigt och snyggt! Särskilt med tanke på att den knappt orkar över horisonten. Ett väldigt kul reseminne att ha med sig hem.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by ragge »

Jag blev inspirerad att kolla upp den, och annat i närheten, på Stellarium och World Wide Telescope. Och man börjar ju undra om man möjligen bor på fel sida av ekvatorn...
Spännande bild, och jag antar att du även har visuella minnesbilder som är ovärderliga.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by Torbjörn »

Verkligen en fin bild av NGC 3372 Eta Carinanebulosan :good: Speciellt med tanke på omständigheterna när du tog bilden. Jag tänker försöka spana efter den när jag åker till Teneriffa, vid solnedgången, men det är tveksamt om det lyckas.

Hur som helst: Grattis till en fin bild av ett verkligt sydligt och exklusivt objekt!

/Torbjörn
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by hbar »

Torbjörn, jag hade fantastisk tur som fick en så fin natt men det händer ibland så jag hoppas även du får på Teneriffa. De jag länkade till tidigare på FB har en obs plats i närheten av Vilaflor o den borde ligga hyfsat till för sydliga objekt. Jag fick vänta till kl 3 (UT som är lokal tid) innan den steg upp o juvelskrinet kom först kl 5. Maj är både varmare o du får objekten flera timmar tidigare. Omega Centauri var den av de sydliga objekt jag tyckte var vackrast och den ligger bekvämt på 13 graders höjd därnere.

Impad av din portabla 8". Hade den bara haft goto så... Jag får försöka lära mig hitta bättre bland objekten. Har kommit en bra bit på vägen med 12" aren som jag hoppas få klar så ni kan låna den vid sektionsträffen. Fick fatt i en del bitar av Robert på Astroboot (han hade precis fått hem att antal containers med suplus från sin verksamhet i England). Köpte bla en Skyliner-300P FlexTube för 600:- (bara röret) som sparade mycket arbete. Dobben kommer naturligtvis aldrig bli flygportabel men med Joels f4 spegel o flex röret så blir den i alla fall kompakt.

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by Torbjörn »

Jag har fått en del tips på obsplatser på Teneriffa, bland annat ett lovande ställe en bit norr om Vilaflor. Har "besökt" stället med Google Earth och det ser trevligt ut. Jag kommer att bo i trakten av San Miguel så det blir inte så långt att köra.

De objekt som du nämner får jag obsa alldeles när det blir mörkt på kvällen och Eta Carinanebulosan vete tusan om jag klarar men jag tänker försöka :-) Omega Centauri är jag väldigt nyfiken på att se. Senare på natten så tänker jag obsa bl a området Skorpionen-Skytten med alla de fina objekt som finns i de trakterna.

Min 8" Dob blir inte så lätt som jag trodde den skulle bli, antagligen landar det på ca 13 kg, men jag har accepterat att det blir ett "resväsketeleskop" och inget som man bara kan ta med hur som helst. Det skall användas både för djuprymden och planeterna och det innebär att jag vill använda Skywatcherns stora originalfokuserare med bra precision vid höga förstoringar, jag vill ha en kraftfull optisk sökare för stjärnhoppning utan kompromisser samt att teleskopet behöver vara styvt och stumt för att hålla kollimeringen optimalt vilket innebär fyra längsgående stag istället för två vilket antagligen hade räckt om jag hade använt en lätt fokuserare och endast rödpunktsikte.

Jag har betalat för en extra resväska tur och retur. Kostar 500 kr.

Din 12" låter intressant, skulle vara kul att ta en titt på den. Själv tänker jag ta med mig min C8 med GoTo till sektionsträffen. Vi ses!

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by Håkan N »

Jag visste inte om det här objektet !
Man ska alltså se det som M42 fast flera gånger större med blotta ögat. Intressant och en fin bild tagen. ( du fick trotts allt en bra resa !
Jag har ju nu 7 veckor på LaPalma och nådde inte dit nån natt !

Håkan, testa träna lite star hop, det är kul !
Jag köpte ett Australiensiskt push-to till min dob men vill sälja det och kommer inte använda det.
Jag såg Omega Centuari clustret lågt förra året i April på Sahara Sky i deras Mead 16" dob.
Det är ju ett av de mest imponerande objekten, men gjorde väl sig inget vidare då för det var haze i dalen och horizonten varje natt om man hade tuben nära rakt efter backen.

Hoppas nu Australien blir bättre i April.
Inväntar med stor spänning de södra objekten.
Jag tror jag ska undvika att söka/läsa på och ta det som det kommer istället.
Dobbar upp till 30" och en massa erfarna observerare finns på plats.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 3372 Carinanebulosan - Håkan Barregård

Post by Lazze »

Imponerande fin bild med tanke på höjden över horisonten :good:
Både seeing och transparens måste ha koordinerat bra för att få en sån här bild på den altidtuden.

/Lasse

Return to “Bilder”