Jakten på måndimbågen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Jakten på måndimbågen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jakten på måndimbågen
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 14-24/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: För lite drygt en månad sedan hade jag aldrig tidigare sett en måndimbåge. Nu har jag sett tre. Den första såg jag i mitten av december och den gav mig verkligen mersmak. De få minuter den visade sig gjorde att jag verkligen ville se den igen.

I förrgår kväll i samband med fullmånen hade vi perfekta förhållanden här i Östersund för att jag återigen skulle kunna se en måndimbåge. Det låg en tät dimma över stora delar av området runt Östersund och Frösön men i övrigt en klar himmel.

Jag åkte runt med bilen och letade ställen där den visade sig och som med det mesta så lär man av sina erfarenheter. Efter ett tag förstod jag ungefär var jag måste befinna mig i förhållande till dimma och styrkan på månens sken.

Jag hade min första måndimbåge som referens och kom ganska snart fram till slutsatsen att jag behövde hitta ett ställe där jag befann mig en liten bit under toppen på dimman, men inte för lågt, då dämpar dimman månskenet för mycket för att bågen skall bli synlig.

Samtidigt var det en kamp mot klockan. Innan jag åkte ut hade jag kollat i Starry Night Pro vid vilken tid månen skulle nå en höjd av 30° på himlen, ca 21:00 UTC den kvällen. Eftersom en måndimbåge har en radio på 30°-45° så får inte månen stå högre än det, då syns inge båge. Bäst är så tidigt som möjligt efter månens uppgång, då blir bågen som högst.

Som ni ser på dessa två bilder så händer det ganska mycket med bågens höjd på bara ett par timmar. Vid båda tillfällena så fick jag bara några minuter på mig att ta bilder innan bågen försvann på grund av att dimman flyttade på sig.

Kvällen kan sammanfattas lite som en spännande deckarfilm som innehöll allt från inledande efterforskningar inne på laboratoriet, biljakt och ett väldigt skjutande, med kameran :-)

Det här är bland det bästa jag vet, att lära sig hur ett fenomen fungerar och sedan lära sig vilka förutsättningar som krävs för att återigen få se det. Otroligt inspirerande och lärorikt. Hoppas ni blivit lite inspirerade att ge er ut på måndimbågesjakt, det är väldigt spännande :-)


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Jakten på måndimbågen - Göran Strand

Post by Björn »

Häftigt, Göran!
Och kul att läsa om storyn bakom bilderna :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Jakten på måndimbågen - Göran Strand

Post by Tompa »

Intressant och fina bilder! Jag får ge mig ut och prova lyckan själv.

Med vänlig hälsning,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Jakten på måndimbågen - Göran Strand

Post by Martin F »

Fantastiskt! Har aldrig fått uppleva det själv och innan din första bild hade jag aldrig ens hört talas om fenomenet. Grymt jobbat! :good:

Return to “Bilder”