APT Nikon ?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

APT Nikon ?

Post by AstroFriend »

Hej,
Här är kanske något spännande för Nikon ägare.

Fick denna hälsning från Ivo som utvecklar kamerastyrningsprogrammet APT:

The passing 2016 brought us serious amount of improvements in APT – 85 new features and more than 40 fixes. All this would not be possible without your support, feedback, ideas and encouragements! I want to say big "Thank you!"

APT will welcome the coming 2017 with long list of planned additions and in the top there is a line that contains the word "Nikon" ;) Stay tuned, another interesting year is ahead!


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: APT Nikon ?

Post by stoffe »

Jag tycker det vore väldigt bra om kameratillverkarna kunde förmå sig att skicka med en ASCOM-drivrutin till varje DSLR som de skickar ut. Det hade underlättat kopiöst för många av oss glada entusiaster.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: APT Nikon ?

Post by AstroFriend »

Ja visst är det märkligt att ingen gjort det för DSLR kameror. Både Canon och Nikon har ju astro inriktning på vissa modeller och med ASCOM skulle de sälja många fler av de kamerorna, de tar ju lite mer betalt för astro modellerna och ökade dessutom volymerna så de skulle få extra marginal och det borde ju de vara tacksamma för i denna konkurensutsatta värld.

När jag diskuterade Nikon med Ivo som utvecklar APT så sa han att det var komplicerad eftersom varje Nikon modell hade olika gränssnitt eller vad det var. Han var ju också på gång med Sony. Men det tror jag han gett upp, inte för att det var lika svårt som på Nikon utan för att Sony inte ville komplettera med Bulbläge och tidigare var det ju de komprimerade raw filerna. Jag var ju mycket inne på Sony mirrorless kameror. Men kan nu med erfarenheter från min nya Canon 6D säga att det inte blir bra. När jag kör liveview på min kamera så ökar temperaturen från kanske 5 grader till 25 grader i kamerahuset. En mirrorless kamera arbetar ju i liveview ända tills man startar exponeringen så det blir ju inte bra för det termiska bruset, sensorn hinnar inte kylas ned till omgivningstemperatur. Men kanske kommer lösningar på det också längre fram om bara kameratillverkana kunde lyssna på användarna, det är ju inte bara ett problem inom astrofoto.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: APT Nikon ?

Post by ragge »

AstroFriend wrote:... När jag kör liveview på min kamera så ökar temperaturen från kanske 5 grader till 25 grader i kamerahuset. En mirrorless kamera arbetar ju alltid liveview så det blir ju inte bra för det termiska bruset. Men kanske kommer lösningar på det också längre fram om bara kameratillverkana kunde lyssna på användarna, det är ju inte bara ett problem inom astorfoto./Lars
Jag hänger inte med här. Visst är det så att en pågående live view session ökar sensortemperaturen eftersom sensorn får jobba hela tiden den pågår. Men vad är skillnaden jämfört med en "vanlig" dslr under astrofotografering, där slutaren kan vara öppen (och sensorn aktiv) mer eller mindre konstant ? Blir det värre med en mirrorless kamera ?

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: APT Nikon ?

Post by Martin F »

Under live view värmer ju även skärmen upp en hel del till skillnad från när man väl fotar.

Sent from my phone using Tapatalk.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: APT Nikon ?

Post by ragge »

Jag inser problemet för "vanligt" foto, men under astrofotografering är väl den korta tiden man ev använder live view densamma med båda typerna (mirror vs mirrorless).

/R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: APT Nikon ?

Post by AstroFriend »

Är kameran påslagen på en mirrorles så är ju liveview igång så det är svårt att göra den tiden kort.

Det är bara under liveview den delen av uppvärmningen tillkommer, men har man väl använt liveview under lite längre tid så tar det 20 till 60 minuter innan kameran kommit ned i temperatur igen (uppskattat från min Canon 6D när liveview varit igång). Men som det påpekades, det är mer elektronik igång på en mirrorless kamera, displayen tror jag inte går att stänga av ens vilket bidrar till en del uppvärmning under själva exponeringen också, kanske olika på olika fabrikat. Den sista temperatur utjämningen går väldigt långsamt vilket ger problem med darks till ex. Nu har jag löst det genom en annan teknik när jag dark kalibrerar så i mitt fall spelar det ingen roll men bruset kommer ju att finnas där om jag utnyttjar bilder där temperaturen varit hög. Jag använder nästan aldrig liveview längre på min Canon 6D, bara när jag har min portabel utrustning och då snabbt ställer in skärpan med liveview. Får ju kamerans temperatur i filnamnet (Canon) med hjälp av Irfanview och då är det lätt att sortera ut och radera de ev. bilder där temperaturen varit olämpligt högt.

Om man helt och hållet kan styra sin mirrorless kamera via datorn kunde man kanske löda bort strömförsörjningen till bildskärmen och slippa just det problemet. Kunde man sedan stänga av liveview och bara "ta kort" så vore ju stora delar av problemet löst. Men hur skall det gå till?

Trist för jag såg verkligen mirrorless som framtiden, möjligen blir det så ännu längre fram. Har nog givit upp det och sparar till en riktig kamera för framtiden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: APT Nikon ?

Post by Martin F »

Jag märker att tempen går upp mycket mer på någon minuts live view än på en 10-minuters exponering. Måste ha att göra med skärmen, bildbehandling, förstärkning av signal mm. Som sagt, mer elektronik som jobbar.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: APT Nikon ?

Post by AstroFriend »

Problemet med nyare modeller på kameror är att de är så späckade med finesser. På min Canon 6D när jag avaktiverat allt onödigt håller kamerahuset ca 5 grader högre temperatur mot omgivningen när utomhustemperaturen ligger strax över 0 grader. Min gamla Canon 5D höll sig bara 3 grader över omgivningstemperaturen. Det fanns mycket jag gillade med min 5D men inte så mycket att jag skulle vilja byta tillbaks.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: APT Nikon ?

Post by ragge »

Martin F wrote:Jag märker att tempen går upp mycket mer på någon minuts live view än på en 10-minuters exponering. Måste ha att göra med skärmen, bildbehandling, förstärkning av signal mm. Som sagt, mer elektronik som jobbar.

Sent from my phone using Tapatalk.
Skulle kunna bero på att sensorn läses av 30 ggr/sek under live view mot kanske en gång per 10 minuter under astrofoto.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: APT Nikon ?

Post by AstroFriend »

För att återgå till det tråden egentligen handlade om.

APT och Nikon support.

http://aptforum.com/phpbb/viewtopic.php?f=16&t=1387" onclick="window.open(this.href);return false;

Har någon testat betan på sin Nikon?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: APT Nikon ?

Post by AstroFriend »

Fick detta email från Ivo:

We are very happy to announce that APT 3.40 is now available! It brings support for Nikon cameras as well as bunch of new features for Canon EOS, CCDs and fixes. Also, there are improvements in the APT site – all Object Browser extensions are now reworked as installations for easier applying, added is new information in the DSLR matrixes as suggested ‘Best ISO’ for astro-photography.

Definitely this is the biggest update in the APT history so far! Thank you for your patience and support!

The complete list of the changes is available here:
http://ideiki.com/astro/usersguide/what_is_new_.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Clear skies!
Ivo & Maria
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Programvara”