M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: L=5x5min övriga 3x5
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej

En liten provbild ej tagen med ATIK16HR utan QSI583WS inte heller WO Megrez utan Televue NP101is

Följande \"defekter\"

Behöver flatterner, krokiga stjärnor
Behöver mer darks och måste fixa flats
Centrera bättre på chipet
centrera bilden bättre
osv. osv.

Men har lyckats komma igång, det tar tid att byta system den saken är klar. Har en reducer till också men den skapar vinjettering men faktiskt inte så krökt yta men jag tror mer på en flatterner.

Nu går jag och lägger mig, skall jobba idag..

M.v.h

LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Post by GAIS »

Du behöver minst en 2,5" flattener med det chippet. TS egan är inte dum.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Fin bild på M31 som lovar mycket gott för framtiden.

Ser ut som en flattner är att behövs i fullupplösning precis som du säger. Blir väl säkert samma för mig med men det får vi se snart förhoppningsvis.

Hur många Darks tog du?
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Post by Peter R »

Hej Lars-Gunnar,
Visst kan man lägga stor vikt vid de så kallade "defekterna" och tycka att bilden borde skrotas innan du ens la upp den till beskådan.
Möjligtvis så finns det lite mycket blå-lila nere till vänster.
I övrigt tycker jag att den är helt fantastisk med ett djup, fina nyanser och en detaljrikedom som jag sällan har sett tidigare och som bara kan bli bättre när du får tid att bearbeta den nogrannare.
Lovar mycket gott och jag kan bara säga grattis.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Som peter säger så är det en kanonbild redan nu på M31. Är så lätt som fotograf att bara se sina små defekter och missa att man har en riktigt fin bild :)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för er fina respons, känns bra, det är en helt nya insikter som gäller i och med att man går upp i kamerastorlek. Fler parametrar som måste hållas koll på. Betr. kurviga stjärnor så misstänker jag att man måste ställa "tilten" på ringen som som håller kameran. Televue har denna möjlighet och detta är inte helt trivialt att fixa under pågående fotosession jag bävar för detta. Kanske köper en flatterner och se om det hjälper så jag slipper detta.

Robert du frågande om darks och bias: Jag har använt 5 st darks tagna vid -20 degr C samt 10 st bias vid samma temperatur. Detta är för lite helt klart.

Fråga till Gais: Kollar du igenom alla dina darks när du tagit dom? Kasserar du några? Det är väldigt lätt att få "maskar" vid längre exponeringstider på darks samt det kan också komma in sk. "cosmic rays" som lämnar spår på ccd när dom passerar rakt genom kameran. Jag tycker det är svårt att få bort maskar och rays från bilden (tråkigt är det också). En fråga till skall man använda master darks och master bias som man gör av alla enskilda kalibreringsfiler?

M.v.h

LG
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M31 Andromeda - Lars-Gunnar Wässing

Post by GAIS »

Beträffande darks, bias o flats.
Jag tar stora mängder darks o bias ca 50st per exponeringstid och temp och bin.
Detta är ju inga problem då Maxim fixar detta när du har teleskopet i garaget i du är på jobbet.
Jag har inte märkt att darks biblioteket blir föråldrat, men det varierar nog chip för chip.
Dessa sparas sedan i bibliotek som används senare...

Nu till din fråga: Här är CCDStack grymt. Köpte deras DVDkurs och där gick dom igenom väldigt noga vilken parameterinställning som är lämplig för stackning av t.ex. darks.
Provade parallellt med Maxim - det blev inte alls lika bra. Mina darksstackar har "inga" maskar och definitvt inga rays.

Med mitt chip är det dock så att flats är stora grejen. Den skillnaden bra flats gör är förvånande jämfört med lika bra darks.

Övrigt: Kul att många börjar med lite större ccd'er. Dock öppnas dock helt nya problem som jag inte räknade med.
Centrering, tilt och flatteners är mäckigt o måste lösas. Tilt är skit!, och nästan alla kommer råka ut för det då kamerorna är tunga.
Min WO 4" fokuserare har jag lagt åtskilliga timmar på, och nu är den hyffsat OK. Egentligen borde det vara krav på att ha en MoonLite när man har kameror i dessa storlekar.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)

Return to “Bilder”